SALUTOGENT LEDARSKAP.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna HFSU-nätverk 11 mars 2010 Hällefors kommun.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Men det här är väl ingenting nytt?
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Att leva med multipel skleros
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Värdegrund 1.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Ledarskap och organisation inom vård och omsorg Lunds universitet
SET Social Emotionell Träning
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
arbetskooperativ Luleå
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Hilmar Thór Hilmarsson
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Vård.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
MENINGSFULLHET Mål Delaktighet Intresse/Lust Positiva upplevelser
I transit – ensamkommande barn berättar
Valnöten VAD/HUR.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Göteborgs universitet
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Rogers receptet för en bättre verksamhet…….!!!
Framsynt ledarskap Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet.
Ledarskap och organisation HT14-VT15 Mia Jönsson
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Hälsofrämjande arbetsplats
Systemförståelse och systemiskt tänkande
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Välkommen! Gruppliv, en introduktion
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Gruppens utveckling FIRO-modellen.
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
”Förskolebarnens röst”
Vad betyder Social Kompetens
Framgång genom lagarbete
Presentationens avskrift:

SALUTOGENT LEDARSKAP

TANKAR KRING LEDARSKAP Enskilda riskfaktorer 1………………….. 2………………….. 3………………….. Riskfaktorer FÖREBYGGA HINDRA UNDANRÖJA Ledarskap Enskilda skyddsfaktorer 1…………………. 2…………………. 3…………………. Skydds- faktorer UPPTÄCKA SKAPA STÖDJA

Ledarskap Ledarskap innefattar en process som gör att en individ påverkar en grupp individer att uppnå ett gemensamt mål Nourhouse, 2001

Ledarskap Ledarskap handlar om att få alla medarbetare att med beslutsamhet och entusiasm sträva mot samma mål. Ledare blir du genom ditt sätt att vara och hur du påverkar andra. Ditt ledarskap formas i dina relationer till framför allt dina medarbetare Ledarna, Sveriges chefsorganisation

En organisation behöver medarbetare som vill, kan och orkar arbeta Motivation ”vilja” KASAM • Begriplighet • Hanterbarhet • Meningsfullhet Kompetens Välbefinnande ”kunna” ”orka”

Ett salutogent ledarskap attraktiva attraktiva strategier teorier KASAM MENINGSFULLHET HANTERBARHET BEGRIPLIGHET nätverk, empowerment resurser, kontroll struktur, förståelse delaktighet, mål bemästra, kunskap förutsägbarhet Framtidstro, relation belastningsbalans information, lust / intresse påverka, ställtid självkännedom positiva upplevelser lyhörd Välbefinnande Motivation Kompetens Hult, S. & Waad, T. (2004). Det salutogena ledarskapets betydelse. Vårdfacket, 8, 44 - 46.

Ledarskapsteorier Relationsorienterad ledare Koncentrerar sig på att utveckla förtroendefulla relationer, öppen kommunikation och se till att alla är involverade och mår bra Uppgiftsorienterad ledare Koncentrerar sig på att klargöra hur arbetsuppgifterna skall utföras och se till så att arbetet blir gjort. Deras fokus ligger på produktivitet och inte på att skapa förtroendefulla relationer. Situationsperspektivet Teorier som utgår från detta perspektiv på ledarskap betonar att det inte finns ett bästa ledarskapssätt. Ledarna måste i stället vara flexibla och anpassa sin stil efter vad som krävs av situationen.

FIRO - teorin Fundamental Interpersonal Relations Orientation Rollsökningsfasen Gemytlighetsfasen Idyllfasen Tillhörarfasen Samhörighetsfasen Schutz, W. (1966). FIRO, A threedimensional Theory of Interpersonal behavior. Muir Beach. WSA. INC.

FIRO - teorin Tillhörarfasen Rollsökningsfasen Samhörighetsfasen Varför är vi här? Passar jag in i gruppen? Är jag accepterad? Accepterar jag de andra? Kan jag fungera här? Vilka är de övriga personerna i gruppen? Vill jag vara med dem? Får jag vara med dem? Vad kräver de av mig? Vilka regler kommer att gälla? Rollsökningsfasen Vem styr? Hur stort ansvar får jag ha? Är jag tillräckligt kompetent? Inser, uppskattar och respekterar man min (jag deras) kompetens? Samhörighetsfasen Man förstår sina roller i gruppen. Man delger känslor, åsikter och ger varandra feed-back. Man känner trygghet i gruppen. Med det förtroende man vunnit för varandra tar man konstruktivt vara på de olika medlemmarnas starka sidor