Kvalitetsutveckling fastighet. 2 En del av de personer inom lantmäteriet som arbetar förfullt med kvalitetshöjning!!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Tabita Björk, Verksamhetschef, KCP, Örebro läns landsting
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Lantmäteri – fokus på bredband i mark
Stöd för analys och förbättring
Vad är speciellt med data i GIS? Introduktionskurs för användare Del 4.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
ESB Effektiv Samverkan Byggnad ajourhållning av byggnadsobjektet
Landstingsplan Landstinget i Kalmar län.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Information från Hjälpmedelscentralen
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
STANLI Metadata 2005/02/17 Nationellt arbete om Metadata Vilka problem kan vi lösa?
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Systematiskt kvalitetsarbete
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Sveriges kommuner och Lantmäteriet i tajtare samverkan Svensk geoprocess bidrar till effektivare informationsförsörjning med enhetliga geodata.
Stora additionstabellen
Bättre liv för sjuka äldre
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Att få rätt saker att hända
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Introduktionskurs för användare Del 1
BPSD-registret -nuläge 24 oktober 2012
Arbetsmiljöverkets vision
Elips - Gränssnitt ABT Ulf Eriksson Lantmäteriet och
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Tillsammans för världens säkraste vård
Kommunala Lantmäteridagar 2006 S:2 2:14 2:15 3:3 5:6 4:2 REGISTERKVALITETSPROJEKTET ALBIN Göran Persson Lantmäteriet.
Databaser ©Ulrik Mårtensson, Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS, Skåne Län.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Geografisk Samhällsinfomation -Informationskartan
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Nya föreskrifter och allmänna råd
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Konstens Open Space 17 februari 2011 Ett strategiskt samtal om konstområdet i Kronobergs län En del av arbetet med Kulturplan Kronoberg
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Fastighetsbildningslagen
Kartläggning av inköpsprocessen
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Beställning av tjänster
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Systematiskt säkerhetsarbete
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Presentationens avskrift:

Kvalitetsutveckling fastighet

2 En del av de personer inom lantmäteriet som arbetar förfullt med kvalitetshöjning!!

3 PROFS - Fastigheter

4 Grannfastighet med liknande identitet

5 PROFS - Geometri

6 Visionen Du kan i alla lägen lita på fastighetsregistret Kvalitetsutveckling fastighet

7 1. Öka förståelsen för betydelsen av kvalitetshöjning 2. Säkerställ en långsiktig stabil finansiering 3. Utveckla regelverk och metoder 4. Prioritera rätt 5. Sök aktiv samverkan 6. Formulera tydliga kvalitetsmål 7. Säkra den långsiktiga kompetensförsörjning 8. Kvalitetssäkra ajourhållningen 9. Planera stegvis Strategier

8 Innehåll Aktualitet Fullständighet Korrekthet Kvalitetsmärkning och metadata Strategiska mål

9 Organisation ForumF-divisionenI-divisionen StrateginivåStrategigruppDivisionschef Roger Ekman Divisionschef Anders Lundquist BudgetnivåStyrgruppKvalitetsansvarig Lennart Sundström Kvalitetsansvarig Knut Mattsson BeslutsnivåKvalitetsledningsgruppKvalitetsledare Anika Henriksson Kvalitetsledare Märta Syrén Operativ nivåArbetsgrupperGruppledare Rättigheter – Lena Karlsson Fastigheter – Åsa Stöckel Geometri – Gunnar Blixt

10 Hur ska vi prioritera? Vilket ska in i 3-årsplan FullständighetBeskrivning av åtgärd Vita kartanUtreda utbredning av fastigheter inom Vita kartans område Registrering av ej registrerade samfälligheter Systematisk utredning av samfälligheter Komplettera rättigheter i kartan samt komplettera register och karta med ännu ej registrerade avtalsservitut Systematisk servitutsutredning (alla, även de som inte är registrerade) Registrering av ej registrerade gaSystematisk ga-utredning Komplettera register och karta med ej registrerade land- och vattenområden Systematisk utredning ÅtgärdskompletteringAlla beslut är redovisade med åtgärd, datum och aktbeteckning

11 Korrekthet Komplettera och rätta arealer Beskrivning av åtgärd Komplettera med areal som saknas, samt jämföra och rätta kartans och textdelens arealer Lägesnoggrannhet inom fastställda kvalitetsnivåer Mätning, bearbetning och justering av gränser Alla rättigheter är korrekt redovisade Rensa dubbletter, felaktigt upprättade ledningsrätter, felaktigheter i berörkretsar m.m Rätta den logisk konsistensenKontroller för att förbättra och bibehålla den logiska konsistensen Rättning av 17/24Rättning och komplettering av avtalsservitut i fastighetsregistret Rättning av 24/17Rättning och komplettering av avtalsservitut i inskrivningsregistret Hur ska vi prioritera? Vilket ska in i 3-årsplan

12 Kvalitetsmärkning och metadata Beskrivning av åtgärd Registrets kvalitet är känd och beskriven Ta fram förslag för kvalitetsnivåer för lägesnoggrannhet, olika informationsslag och geografiska områden Metadata finns för alla objektMetodstudie hur och efter vilken standard metadata ska beskrivas Hur ska vi prioritera? Vilket ska in i 3-årsplan

13 PROFS - Rättigheter

14 Hur jobbar vi ihop med kvalitetsförbättringar? En gemensam kvalitetssyn och gemensam spec Tydliga kvalitetsdeklarationer vid nyttjandet En gemensam bild över vilka brister som finns för kommunen Rutiner för att ta hand om kvalitetsförbättringar Tydlig ansvarsfördelning och samverkansmöjligheter

15 Ett sätt att jobba 1.Beskriv nuvarande kvalitet i FR/DRK för kommunen 2.Beskriv användningsbehov, använd kommunens översiktsplan som underlag 3.Prioritera först ”akuta” brister för olika användning Därefter: Utgå från tillgängliga resurser och behov, vilka intressenter vill medverka mm och – Gör en plan där vi fördelar resurser på föreslagna åtgärder och gör en lista över områden med åtgärdsbehov - Låt de kommunvisa planerna föras samman till en nationell prioritering