Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion Dialog Få rät Lära någet (Över) bevisa Visa Maktkamp Samtala Våld – Tvång Inkännande Argument Lyssna
Det professionella samtalet Den professionella Relationen Föräldrarna/barnet
Det professionella samtalet Inför samtalet Övergripande planering Handlings / behandlingsplan Mål Delmål Mitt uppdrag Planläggning av det enskilda samtalet Syfte med samtalen: Vad vet jag på förhand? Vad vill jag ha sagt? Vad ska jag ha frågat om? Vem ska delta? – ansvarsfördelning? Var ska samtalen äga rum? Hur lång tid har jag? Vad blir svårt for mig i samtalet?
Samtalets början Kontakt etableras Utgångspunkten / det grundläggande i allt samarbete / behandling Ta på sig värdskapet (välkommen, presentation) Den professionelle ska gå före Dubbel uppmärksamhet Närvara/ Intresse vara ”här och nu” Inlevelse Ge sig till känna
Samtalets början Kontakt Familjens Förhandling Det yrkesmässiga problem dialog perspektivet (- behandling ) Kontrakt Avtal / dagordning Anpassa tidsram Enighet om innehåll / dagordning Atmosfär för gemensamt arbete
Samtalets förlopp Sätt att förhålla sig på på Var personlig Personliga uttalanden (inte privat) Ställ så få frågor som möjligt Uttalanden före frågor Motivera frågor Var konkret Gå från det generella till det specifika Be om exempel Undvik ”man, vi, alltid, aldrig…” Tydliggör motsättningar Mellan samtalsparterna Mellan innehåll och process Ta samtalspartnerna på allvar Acceptera reaktioner Prata om én sak i taget – håll fast vid eller ändra kontraktet Var uppmärksam på egna och andras gränser Var uppmärksam på pausens betydelse
Hitta samtalpartnerns perspektiv motsättningar motvilja Undvik att bevisa att överbevisa
Samtalets avslutning Farväl annonsering hopsummering / betoning av teman / viktiga beslut ömsesidig utvärdering av processen ev. nytt avtal Efter samtalet Utvärdering Vad gick bra / mindre bra läget i förhållande till den övergripande planeringen