1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Alla brinner för något…!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Ta ett steg, öppna nya dörrar! Utveckla och utvecklas! JÄMRESURSEN II
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Läroplansträff Välkomna!.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Examensarbeten och skolutveckling
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Välkommen till Braås skola
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Nordplus Ramprogram. Nordplus ramprogram Mobilitet, samarbete och nätverk i Norden och Baltikum Nordplus är Nordiska ministerrådets utbildningsprogram.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Lärande utvärdering genom följeforskning
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
From Great To Excellent
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
DET-Uppgifter.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Presentationens avskrift:

1

Utbildning Övergripande mål; Hela skolan reformeras från hösten 2011. Entreprenörskap ska vara ett genomgående tema i alla ämnen och blir dessutom ett eget ämne. Arbetssätt Erfarenhetsutbyte i nätverk. I det löpande arbetet har koordinator stöd av styrgrupp utbildning (FvCh från tre kommuner). Det finns önskemål att styrgruppens sammansättning ska motsvara presidiets. Möjliga aktiviteter Då koordinator saknats under längre tid fram till i fjol, behöver samverkan förstärkas – och delvis nytändas. Kalendarium för nätverksträffar förvaltningschefer, tillsammans med nämndsordförande, Gy-11, entreprenörskapscertifiering har tagits fram. Parallellt med utvecklingsstämman 20 maj, genomförs seminariedag Utbildning (förvaltningschefer och nämndsordförande) för att lyfta möjlighetsblicken. Intensifierad marknadsföring bland studenter och kommunernas VF-samordnare av LIFE-priset, som 2011 utdelas den 14 oktober.

Utbildning Förvaltningschefs nätverk Styrgrupp Utbildning Gy-11 nätverk LIFE Want2B Entreprenöriell certifiering

Styrgrupp Styrgrupp 2011 Anne Hallberg, Älmhult Gunnar Crona, Gnosjö Annika Vannerberg, Halmstad Aktiviteter Fem möten under året Januari, mars, maj, september och november

LIFE pris Lärare Inspirerar Fram Entreprenörskap Vad Pris (50 000 skr) till lärarstudenter - examensarbete om entreprenörskap Syfte Att bidra till att dagens och framtidens behov av entreprenöriella individer tillgodoses Lärare nyckelpersoner för att inspirera till ett entreprenöriellt förhållningssätt i allt lärande Vilka Lärarstudenter vid Högskolan Halmstad, Borås, Jönköping och Linnéuniversitetet Jury 2011 Carl Fredrik Graf, Ingegerd Green, konsult, Mattias Nilsson HH fil Dr 2011 års pris Fredrik Åberg, Vilka faktorer anser hantverkselever bidrar till deras inre motivation – vilka faktorer bör eftersträvas och vilka bör undvikas? Ingrid Ninni Petersson, Petra Grensteer – Entreprenörskap/ Entreprenöriellt lärande - Hur ska de definieras? 5

Förvaltningschefsnätverk Tre träffar under året 4 februari – Älmhult Entreprenörskap i skolan, E-regionens nuläge, Framtidsperspektiv Gäst; Eva Ekmark ansvarig för Entris i Skåne Antal deltagare; 8 20 maj – Ljungby – tills med nämndsordf o utv stämma del av dagen E-regionen struktur o ramar, Entreprenörskap i skolan, kreativ framtidsdialog Medverkande; Christer Westlund  Antal deltagare; 14 28 oktober Laholm Entreprenöriella exempel från Laholm, Forskning HLK, Enspire, Framtidsfrågor Medverkande; Skolledare Laholm A Otterborg, Fil Dr HLK Jönköping, Region Halland Antal deltagare; 13

Gy 11- nätverket 18 mars - Hylte Innehåll: Gy-11, Entreprenöriellt exempel Vildmarksgymnasiet, Hylte, Lärlingsutbildning, Medverkande; Tommy Fock Antal deltagare; 5 12 maj – Älmhult IM-program, info om E-reg, Skolverksinfo, Info från Halland, erfarenhets- utbyte – dialog om IM på hemmaplan, Medverkande; P Slågrup, Varbergs kommun Antal deltagare; 24 8 september – Gislaved Samverkan m grundskola – utv av Åtgärdsprogram Medverkande; Mats Spånberg, spec.pedagoger, Gislaved gymnasium Antal deltagare; 11 11 november – Vaggeryd Innehåll; Pedagogisk plattform – entreprenöriellt lärande Forskning – Gy 11 i praktiken, Medverkande; Martin Alkemark, Lars Uddbäck Antal deltagare; 7

Entreprenörskap Entreprenörscertifiering ett samarbete mellan Entreprenörsregionen och GGVV

Entreprenörskap Entreprenörscertifiering Skolverket fördelar 7 milj. totalt till hela landet Beviljade projektmedel till GGVV 901.000 kronor (831 000 kr) • Gislaved - 210 000 kronor • Gnosjö - 242 000 kronor • Vaggeryd - 242 000 kronor • Värnamo - 137 000 kronor 70 000 kronor

Syfte Entreprenörskap Underlätta implementeringen av entreprenörskap i de ny skolreformerna i Skola 2011.

Metod Entreprenörskap CERTIFIERING De arbetslag som uppfyller Läroplanen gällande entreprenöriellt lärande ska bli ”certifierade”. CERTIFIKATÖRER S.k. ”certifikatörer” ska underlätta implementeringen av entreprenörskap för arbetslagen på skolorna.

Mål Entreprenörskap Att, i enlighet med de olika Läroplanerna och den nya Skollagen, åstadkomma en entreprenöriell organisation där både elever och pedagoger har ett entreprenöriellt förhållningssätt

Entreprenöriellt lärande Entreprenörskap Att utveckla och stimulera kompetenser som att ta initiativ, ansvar och att omsätta idéer till handling… Verklighetsanknutet samarbete med omvärlden och samverkan med arbetslivet Utveckla nyfikenhet, självtillit, kreativitet, och samarbetsförmåga

Delmål 1 Entreprenörskap Efter etapp 1 / lå. 11/12: En modell för entreprenörscertifiering är utarbetad och prövad på ett arbetslag eller en liten enhet i GGVV kommunerna Det finns ett definierat uppdrag för certifikatörer och en utbildning för dessa är påbörjad Forskare är kontrakterade för att följa processen, tillsammans definieras vad forskningen ska handla om och hur den ska gå till

Delmål 2 Entreprenörskap Efter etapp 2 : Ett 40-tal certifikatörer har utbildats E-certifiering har påbörjats. Kompetensutvecklingsinsatser har fortsatt Forskarmedverkan har förstärkts, forskare har tittat på beprövad erfarenhet, metod och dokumentation. Deltagande kommuner har tagit del av forskarmaterialet

Certifiering av arbetslag/enheter är i full gång Delmål 3 Entreprenörskap Efter etapp 3: Certifiering av arbetslag/enheter är i full gång Modellen sprids till övriga verksamheter som förskola, fritidshem, gymnasieskola Forskarmedverkan, dokumentation av forskning och utvecklingsarbeten, forskningsrapport, forskningen ger uppslag till vidare forsknings- och utvecklingsarbeten

Entreprenörscertifiering en del av implementeringen i Skola 2011 Entreprenörskap Entreprenörscertifiering en del av implementeringen i Skola 2011

Want2B Entreprenuriel learning menu Want2B Bumblebee

Bakgrund Mitten av 1990-talet Danmark – tävling i entreprenörskap Föregåtts av olika projekt Comment challenge-medarbetare Want2learn-kultur Tees – teori/praktik E2-webbplats Utbildning till lärare i E-reg Länsstyrelsen startade upp UF Want2B

Uppbyggnad - struktur Global Change – förändring Pedagogisk approach – inriktning Learning Menu – lärmodul

Want2B – uppbyggnad - olika delar Vad är/innebär; Entreprenöriellt lärande? Entreprenörskap? En entreprenör? Ett entreprenöriellt förhållningssätt? Vem är jag? Hur lär jag? Hur lär andra? Olika lärstrategier Lärstilar, pyramid, lärcirkel Kollektivt lärande Hur blir jag en god facilitator? Att vara en lärande ledare Reflektionsmetodik Mentors resurser Processledarkunskaper – projektform Thinking skills Användandet av Bumble Bee Hur använda programmet Hur använda online Globala utvecklingsriktlinjer

Want2B - Entreprenörsregionen För att processleda eleverna behöver lärare reflektera över sig själv och de delar som finns i programmet Entreprenörsregionen introducerar Want2B hos kommuner som är intresserad genom introduktionsutbildning där deltagarna får reflektera över de olika delarna i programmet och över sig själva Haganässkola pilotskola Vara med och forma och utveckla lokalt – för andra Erbjuda andra som är intresserade

Want2B Kursplan Mål: Efter avslutad utbildning har deltagarna ökat sin förståelse för; Hur programmet är uppbyggt Vad entreprenöriellt lärande innebär Rollen som processledare i klassrummet Hur utbildning och program kan kopplas till implementering av Gy11 Innehåll Erfarenhetslärandet – samtalsmetoder Definition av olika begrepp som; entreprenöriellt lärande och förhållningssätt, entreprenör och entreprenörskap Kommunikation – jag och min omvärld - självkännedom Reflektion Lärstilar, lärstrategier och lärande ledare Processledarkunskaper, metoder och verktyg (Summativ och formativ bedömning) Web-program Want2B

Innehåll – Kursplan Want2B Utförande Antal deltagare: 50-60 personer Mars Förberedande möte med skolledning Maj Strategi + utbildning av samtalspiloter, 10 pers Juni Utbildningsdag 1 Augusti Utbildningsdag 2 September Utbildningsdag 3 Oktober Utbildningsdag 4

Want2B- Haganässkolan - Älmhult Reflektioner Stor grupp Motstånd Blev inte som tänkt – andra effekter – medvetenhet Arbetade med delarna i programmet förutom lärstilar, lärstrategier - ersattes av formativ bedömning Haganässkolan nöjda Utvärdering pågår Vad händer framåt? Haganässkolan lärplattform där Want2B integreras Projektgrupp utsedd att arbeta vidare med programmet Utbildning till fler?

UTBILDNING 2012 26

Utbildning Övergripande mål; Hela skolan implementerar nya reformer där Entreprenörskap är ett genomgående tema i alla ämnen och eget ämne i gymnasieskolan. Arbetssätt Erfarenhetsutbyte i nätverk. Stöd till kommunerna i planering och genomförande av entreprenöriellt arbete inom hela utbildningssektorn. I det löpande arbetet har koordinator stöd av styrgrupp utbildning (FvCh från tre kommuner). Möjliga aktiviteter Samverkan behöver fortsätta att förstärkas – och delvis nytändas. Kalendarium för nätverk och aktiviteter ligger som bas för arbetet. Ev kan något nytt nätverk startas upp. Utvecklingsstämman i maj, kan med fördel samordnas med FcCh utbildning tillsammans nämndsordförande, utbildning för att lyfta möjlighetsblicken. Marknadsföringen av LIFE-priset behöver intensifieras bland studenter och kommunernas VFU-samordnare.

Framtid - utveckling 2012 Styrgrupp – engagemang Halmstad byts ut mot Tranemo LIFE – starkare koncentration på marknadsföring Högskolors hemsidor Träffa studenter LIFE - Rollups i kommunerna – högskolorna/universitet Förvaltningschefsnätverk - större prioritering från kommunerna Skicka ersättare vid frånvaro Gy- 11 nätverk – Fortsätt bygga på deltagarnas intressen Träffa forskare Systematiskt kvalitetsarbete Studiebesök Entreprenöriella exempel

Framtid - utveckling 2012 Entreprenöriell certifiering – fortsatt utveckling enligt plan Genomföra steg 1 Påbörja steg 2 Söka mer pengar Want2B Stödja Älmhult i programbyggnad Utbilda fler skolor/arbetslag Mer… Nätverk för förskolechefer Nätverk för grundskolechefer/andra intresserade

Kalendarium våren 2012 - Utbildning