Bilparkens storlek och sammansättning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Kundundersökning mars 2010
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Bilparksprognoser och bilinnehav
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Figur 2 Antalet konkurser i Lunds kommun
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
ACG i primärvården Ledningsstaben Camilla Paananen.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Fakta om undersökningen
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1. Föreningens verksamhetsidé ‣ Kommuninvest är en frivillig medlemssamverkan. ‣ Syftet är att skapa varaktigt goda villkor för svenska kommuner och landstings.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Underlag för utvärdering av penningpolitiken –
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Presentationens avskrift:

Bilparkens storlek och sammansättning AH2302 Transport Modelling SA

AH2302 Transport Modelling SA Bilparkens Antal (bilparkens storlek) Viktig påverkansfaktor för biltrafiken Sammansättning Viktig energi/miljöfaktor AH2302 Transport Modelling SA

Bilägande och inkomst 26 länder1960 - 92 Dargay and Gately, Income’s effect on Car and Vehicle Ownership 1999 AH2302 Transport Modelling SA

AH2302 Transport Modelling SA Bilägande och inkomst 1997, 86% av världens befolkning och 96% den totala fordonsflottan Dargay and Gately, Modelling global vehicle ownership 2001 AH2302 Transport Modelling SA

Bilinnehavet påverkar i Sampers Antalet bildisponerare (kan välja bil) Bilkonkurrensen (personer per bil) AH2302 Transport Modelling SA

Krav på modell för bilparkens storlek Beteendemässigt relevant Modellstrukturen bör avspegla valsituationen Individuellt val eller hushållsbeslut? Innehålla de viktigaste förklaringsfaktorerna Inkomst Kostnader Nytta Policy relevans Innehålla policy variabler AH2302 Transport Modelling SA

AH2302 Transport Modelling SA Modelltyper Dynamisk Hur förändras bilinnehavet över tiden, givet vissa villkor? T.ex VTI’s kohortmodell, tidsseriemodell Statisk Vilket blir det framtida bilinnehavet, givet anpoassning till vissa villkor? T.ex SJ’s logit model AH2302 Transport Modelling SA

VTIs bilinnehavsmodell – Icke bilägare Bilägare År 2009 Kön, Ålder och områdesgrupp

VTIs bilinnehavsmodell Icke bilägare Sannolikheten att bli bilägare Sannolikheten för att sluta vara bilägare Bilägare År 2009 För män/kvinnor och ålder

VTIs bilinnehavsmodell Icke bilägare Sannolikheten att bli bilägare Sannolikheten för att sluta vara bilägare Bilägare År 2009 År 2010 För män/kvinnor och ålder

Variabler Variabler i inträdes/uträdes modellen a = sannolikheten att bli bilägare b = sannolikheten att sluta vara bilägare I Inkomst före skatt BP Bensinpris TF Tidsfaktor år n BNP BNP-ökning (%) A Ålder P Pensionärsdummy. P=1 om A≥65, annars P=0. LEAS Andelen leasade bilar Segmentspecifika koefficienter – kommun, kön, ålder

AH2302 Transport Modelling SA Modelled and observed entry propensity in Stockholm 1995 by age, men AH2302 Transport Modelling SA

AH2302 Transport Modelling SA Modelled and observed exit propensity in Stockholm 1995 by age, men AH2302 Transport Modelling SA

För- och nackdelar Fördelar Nackdelar Beskriver data bra, R2 ~ 0.9 Fångar dynamiken på kort/medellång sikt Nackdelar Kommunnivå Behöver disaggregeras till zonnivå Modellerar antalet bilägare Flerbilägande måste beaktas Svårt att hantera påverkan från andra färdsätt Nyttan av bilägandet i förhållande till annan infrastruktur Svårt att modelleran effekter vi förändringar i hushållets sammansättning Går inte att modellerna effekter av förändringar i drivmedelspolicies etc.

AH2302 Transport Modelling SA Statisk modell Multinomial logit Ingen bil En bilar Två bilar… Variabler Inkomst Parkeringskostnad (vid bostad) Typ av hushåll Antal vuxna, barn sysselsatta Tillgänglighetsvinst (logsum diff!) AH2302 Transport Modelling SA

AH2302 Transport Modelling SA Logit model Logit model for car ownership connected to Sampers models Variable Alternative Parameter t-value Constant – one car 1 -2.2110 -28.4 Constant - 2+ cars 2+ -6.4376 -49.6 Logsum Difference non work trips 0.3043 10.1 Logsum Difference work trips 0.5591 13.7 0.7175 15.0 0.6290 12.0 Some household type variables…. Dwelling = Single house 1.1726 32.5 Dwelling = Single hous 2.1453 43.1 Household income (thousand SEK /year) -0.0032 -16.0 AH2302 Transport Modelling SA

AH2302 Transport Modelling SA För- och nackdelar Kan tillämpas disaggregerat Återspeglar effekter av infrastruktur Policy känslig Hushållsorienterad Fångar inte dynamiken AH2302 Transport Modelling SA

Bilparkens sammansättning Bestämmer Drivmedelskonsumptionen Emissioner Körkostnaden Körkostnaden -> bilanvändandet Rebound effekter Effektivare motorer, lägre körkostnader, mer användning ~ 25 – 30 procent

Bilparkens årliga förändring Skrotning Bilparken -skrotning Nytillskott

Modellsystem - bilparksmodellen 3 delmodeller Skrotningsmodell Vilka bilar lämnar bilparken? Bilinnehavsmodellen (bilparkens storlek) Hur många nya bilar tillkommer? Modell för val av biltyp vid nyinköp Vilka biltyper kommer att tillkomma?

Skrotningsmodellen – delmodell 1 Andel av ett bilmärke med viss ålder som lämnar bilparken En skrotningsandel för varje årgång och märke Skrivs fram ett år i taget Ca 40 år tillbaka och 23 märken Andelarna är hämtade från bilregistret och uträknade för ett specifikt år (2004) Andelen utskrotning per ålder och märke flyttas för varje år och är statisk med ålder.

VTIs bilinnehavsmodell Icke bilägare Sannolikheten att bli bilägare Sannolikheten för att sluta vara bilägare Bilägare År 2009 För män/kvinnor och ålder

OK, vad har vi nu? Modell för val av bil vid nyinköp Vi vet vilka bilar som lämnar bilparken varje år (skrotningsmodellen) Vi vet hur många bilar som bilparken ska innehålla totalt (bilinnehavsmodellen) Nu behöver vi vet med vilka bilar vi fyller på bilparken! Modell för val av bil vid nyinköp

Modellsystem för bilparkens sammansättning Skrotning Bilparken -skrotning Nytillskott Val av ny bil Bilinnehavsmodellen Totalt antal bilar i bilparken

Modell för val av biltyp vid nyinköp – delmodell 3 Behöver utgå från hur konsumenternas beteende Diskret valmodell Beräknar sannolikheten att en konsument väljer en viss biltyp ur en alternativmängd av bilar Baseras på konsumenternas preferenser av attribut kopplade till de olika alternativen

Ingående modellvariabler som beskriver varje bilalternativ Pris/förmånsbeskattning Storleksklass Drivmedel Tankvolym Rostskyddsgaranti Körkostnad (drivmedel och fordonsskatt) Säkerhet (NCAP/Folksam) Motorstyrka (hp) Andel tankställen med alternativa drivmedel Märke

Baseras på: Bilregistret 2004 Utbudsdata Uppdelning Ingår ej Privat Organisation Leasad Ägd Ingår ej Socio-ekonomiska variabler Valrestriktioner

Policyanalyser Effekter av olika ekonomiska styrmedel Drivmedelsskatt Förmånsskatt Fordonsskatt Effekter av exogena faktorer Bensinpris Ekonomisk utveckling Befolkningsutveckling Effekter av introduktion av nya bilmodeller Helt ny teknik kan inte introduceras utan omestimering av modellen

Fordonsflottan – en trög jätte! Utskrotning Nytillskott AH2302 Transport Modelling SA

AH2302 Transport Modelling SA Körkortsinnehav Sampers: socioekonomisk modell Samma körkortsinnehav i Rinkeby och Danderyd vid samma befolkningsfördelning Områdesgenomnitt Påverkar sannolikheten att välja bil direkt Påverkar bilkonkurrensen Vanligen irreveribelt Cohort modell relevant AH2302 Transport Modelling SA