Nätverkskonferens för BfL för praktik och forskning 27 oktober 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dolda kunskaper avslutande möte
Advertisements

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Varför fokus på nyanlända just nu
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Mötesstruktur.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Systematiskt kvalitetsarbete
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Kunskap till praktik – utveckling av missbruks- och beroendevården - lägesbeskrivning Regionförbunden
Hälsa, lärande och trygghet
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Tänkande och språk Våga Visa
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Rudbeck - en utvecklingsresa
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
UTBILDINNGS- OCH ARBETSMARKNADSFÖRVALTNINGEN Bedömning för lärande i Halmstad – alla med på tåget.
Utmaningar i arbetet med BfL
Förskoleklassen Torpshammar
CCG – Coach Coach Go  EU-projekt inom Grundtvig med fokus på vuxnas allmänna lärande.  Period:  Deltagarländer: Island, Italien, Tyskland,
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Nätverk kursplanepiloter
Uppföljning och utvärdering
Välkomna till klass 3!.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
BFL Bedömning för lärande
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Förbättringsarbeten: just-do-it Lag 2 på Odin har velat få ner antal knackningar för att minska ställtiden. Delar av detta har löst genom att laget har.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.

From Great To Excellent
Bedömning i formativ mening
LPP – rörelse Lekar och spel
Inkludering och skolans uppdrag
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Bedömning för lärande 31/10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Nätverkskonferens för BfL för praktik och forskning 27 oktober 2014 #EdBFL En kortfattad beskrivning om hur en skola i Haninge kommun har arbetat med att implementera formativ bedömning hållbart i verksamheten Vi presenterar oss.. Johan Ahlkvist Eva Hartell Nätverkskonferens för BfL för praktik och forskning 27 oktober 2014

Tungelsta skola Johan berättar om skolan. Lite om behovsinventering, bakgrund, tex poängprov, särskilt stöd, ryggsäck. Mycket bra men kunde bli bättre..

BfL på Tungelsta skola 1. Var befinner sig eleverna 2. Planering, LPP (Planering och genomförande av undervisningen) 3. Tekniker för att utvärdera undervisningen 4. Kamratbedömning 5. Teacher Learning Communities (TLC), systematiskt

BfL i Haninge Eva berättar om förvaltningens åtagande. Berättar med eftertryck att vi anv Embedding formative assessment packs och har översatt det med förlagets tillåtelse till svenska. Har köpt in till alla enheter men det är rektorn som avgör när börja…

Prioriteringar för att implementera bfl hållbart över tid Långsiktigt planerat för implementering (inkl lobbyverksamhet) Kalendarium Prioritera tid Utbildningsmaterialet (fr skolledning men också att lärare fattar…) Ingen frånvaro vid bfl mötenhålla undan annat!!!! eleven

Var är vi nu? Resultat Elever mer aktiva fokuserade Lärare blir stöttade i sitt ledarskap Lärarna mycket nöjda Kommer att fortsätta Mycket positiva resultat på elevnivå. Slutsats Värna tid Hålla fokus o hålla undan annat Bra stöd i utbildningsmaterialet Rektorn viktig! Det måste få ta tid.. For leaders, the requirement is to create a culture for the continuous improvement of classroom practice, and to keep the focus on a small number of things that are likely to improve outcomes for students. In addition, they need to create the time within the existing teachers’ contracts to do this, and to encourage the taking of sensible risks.

Tack för att ni lyssnade Johan Ahlkvist johan.ahlkvist@haninge.se Eva Hartell eva.hartell@haninge.se ehartell@kth.se