Nätverkskonferens för BfL för praktik och forskning 27 oktober 2014 #EdBFL En kortfattad beskrivning om hur en skola i Haninge kommun har arbetat med att implementera formativ bedömning hållbart i verksamheten Vi presenterar oss.. Johan Ahlkvist Eva Hartell Nätverkskonferens för BfL för praktik och forskning 27 oktober 2014
Tungelsta skola Johan berättar om skolan. Lite om behovsinventering, bakgrund, tex poängprov, särskilt stöd, ryggsäck. Mycket bra men kunde bli bättre..
BfL på Tungelsta skola 1. Var befinner sig eleverna 2. Planering, LPP (Planering och genomförande av undervisningen) 3. Tekniker för att utvärdera undervisningen 4. Kamratbedömning 5. Teacher Learning Communities (TLC), systematiskt
BfL i Haninge Eva berättar om förvaltningens åtagande. Berättar med eftertryck att vi anv Embedding formative assessment packs och har översatt det med förlagets tillåtelse till svenska. Har köpt in till alla enheter men det är rektorn som avgör när börja…
Prioriteringar för att implementera bfl hållbart över tid Långsiktigt planerat för implementering (inkl lobbyverksamhet) Kalendarium Prioritera tid Utbildningsmaterialet (fr skolledning men också att lärare fattar…) Ingen frånvaro vid bfl mötenhålla undan annat!!!! eleven
Var är vi nu? Resultat Elever mer aktiva fokuserade Lärare blir stöttade i sitt ledarskap Lärarna mycket nöjda Kommer att fortsätta Mycket positiva resultat på elevnivå. Slutsats Värna tid Hålla fokus o hålla undan annat Bra stöd i utbildningsmaterialet Rektorn viktig! Det måste få ta tid.. For leaders, the requirement is to create a culture for the continuous improvement of classroom practice, and to keep the focus on a small number of things that are likely to improve outcomes for students. In addition, they need to create the time within the existing teachers’ contracts to do this, and to encourage the taking of sensible risks.
Tack för att ni lyssnade Johan Ahlkvist johan.ahlkvist@haninge.se Eva Hartell eva.hartell@haninge.se ehartell@kth.se