Nyckelstråket – Stockholm-Göteborg Finns i nationell plan – E20 behöver förstudier Rapport om järnväg Rapport om E 20 Seminarie Almedalen 2010, 2011 Västsvenska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Advertisements

Lena Liljebäck Arbetsförmedlingen Generationsväxlingen
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Yttrande över förslag till nationell plan
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
Från idé till verklighet!
En bättre sits-samarbetet Maria Nimvik Stern Mälardalsrådet
Välkommen till BraFöre Syfte Att integrera anställda individers kompetensutveckling med verksamheters utveckling regional tillväxt.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Välkommen!. Chris Heister, Landshövding >> Forsknings- och innovationsinfrastruktur Ulrika Ljungman, KTH.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Så lyfter Örebro - en förstudie om reguljärflygets förutsättningar Gaby Back och Jenny Emerén.
Goda kommunikationer med omvärlden
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Partnerskap Skåne En innovativ plattform för samverkan och utveckling av ett inkluderande mottagande. För att alla som kommer till Skåne ska ha möjlighet.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Godsflöden i Östra Mellansverige Godsflöden Östra Mellansverige.
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Infrastrukturplanerna
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
November 2014 Stockholms läns landsting Landstingets interregionala samarbete 90 talet Samarbetsavtal med Tallinn-, Riga- och Vilnius-regionerna.
Syfte:Starta ett dialogforum Svensk Fordonsindustri kring: - Tillväxt - Konkurrenskraft - Regionala utveckling Besökare:Fredrik Sidahl, FKG Göran Björklund,
Västra Götaland.
Inriktningsplanering för
Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
Ulrika Honauer Vägdirektör region Väst - Trafikverk 1 april - Västsvenska infrastrukturpaketet.
Ökad konkurrenskraft med rätt trafiklösningar Handelskamrarnas trafikprogram.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Välkomna!.
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Program Tillväxtverket och Boverket Projekt: ”Strukturer för tillväxtarbete med rumsligt perspektiv” Lunch Attraktiva Storuman Strukturbild Skaraborg.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Infrastrukturplanering
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Örebroregionen - Indiens brofäste till Skandinavien Tisdag
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta.
Nya Landsbygdsprogrammet
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Genomförande länsplanen Större objekt Hastighetsanpassningsåtg Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Ann-Ci Jonsson Akademi Norr.
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Nyckelstråket – Stockholm-Göteborg Finns i nationell plan – E20 behöver förstudier Rapport om järnväg Rapport om E 20 Seminarie Almedalen 2010, 2011 Västsvenska handelskammaren 2012 Trafikverket/Västra götaland-rapport, april Roll i Västra stambanegrupp och E20-grupp Regionrådsmöten med VG Bygga projekt med näringslivet (HKM) Finansiering diskuteras

Nyckelstråket 2.1 Det är via Mälardalen som stråket Stockholm-Göteborg ska gå Handelskammaren Mälardalen

Sammanfattning Handelskammaren Mälardalen bjuder in till ett partnerskap för att bilda en gemensam arbetsform för Nyckelstråket Projekttid 5 år Syfte Flytta fram positionerna så att satsningar i stråket Stockholm-Göteborg går via Mälardalen Säkerställa kapacitet, tillgänglighet och snabbhet i gods- och persontransporter i Nyckelstråket Etablera Nyckelstråket som varumärke Omfattning Gods- och persontrafik Transportsslagsövergripande, men primärt järnväg och väg Ny och etablerad infrastruktur Förbättrade trafikkoncept Fordon och trafikering som ökar säkerhet, hållbarhet, kapacitet, attraktivitet och snabbhet

Starka regioner i tillväxt Befolkningen i Nyckelstråket ökar särskilt i nodstäderna, Stockholm och Göteborg. ”Allt inom en timme” - bra mått för bra förbindelser i Nyckelstråket. Förbättringar ”på marginalen” viktigt för regionförstoring och tillväxt.

Godstransporterna måste fungera Stora godsvolymer förädlas och transporteras in/ut ur Sverige via Nyckelstråket Stockholm, Västerås, Örebro och Göteborg - viktiga noder med mellanmarknader som knyts samman. Industrin i läns- och utbildnings- centra har höga produktions- värden jämfört med genomsnittet för riket.

Växande kapacitetsproblem Planerade investeringar i Nationella planen är otillräckliga kapacitet och framkomlighet på järnväg måste säkras för både person- och gods- trafik Ytterligare investering krävs för hållbart och kapacitetsstarkt järnvägssystem för att klara klimatutmaningen

Vägstandard E20/E18 i Nyckelstråket

Skandal! Vägstandard mellan Sveriges två största städer

Skandal! Vägstandard mellan Sveriges två största städer …. Minst 100 km/h…

Går det att lösa upp?

Ja, det finns en nyckel!

Upplägg Partnerskap avtalas inledningsvis mellan Västmanland och Örebro Därefter söks partnerskap med kommuner och andra offentliga organisationer i Sörmland och Västra Götaland Enskilda företag och branschorganisationer kan bjudas in till projektet Projektet kan samarbeta med andra regioner som ser Nyckelstråket som viktigt

Projektorganisation Handelskammaren Mälardalen Projektledare Informatör Expert Styrgrupp: Samtliga finansiärer Referensgrupp: Infrastrukturexperter/ tjänstemän

Tack för uppmärksamheten! Kontaktuppgifter Handelskammaren Mälardalen Jenny Emerén Agneta Berliner Regionförbundet i Örebro Thord Andersson Hans Bergh-Nilsson

Övergripande mål Säkerställa föreslagna satsningar i nationell plan ( ) i hela Nyckelstråket, Kapacitetsutredningen och TEN-T Kratta manegen för planering av objekt för genomförande bortom 2021 – Regionförstoring mellanregionala förbindelser och TEN-T Nyckelstråket ska vara hållbart, flexibelt och kapacitetstarkt

Övergripande strategi Visa att Nyckelstråket är en central del i det nationella transportsystemet Visa Nyckelstråkets betydelse för viktiga godstransporter och persontransporter Visa vikten av insatser för att säkerställa tillväxten längst stråket – vilket i sin tur underlättar tillväxten i Stockholm och Göteborg Etablera Nyckelstråket som begrepp hos politiker, tjänstemän och opinionsbildare

Huvudsakliga insatser SWOT-analys Uppvaktning av andra tänkbara projektpartners Formulera gemensamma argument Framtagning av kunskaps- och informationsmaterial Omvärldsbevakning Bearbetning av målgrupper och tänkbara ”ambassadörer” Initiera och närvara på relevanta arenor, aktiviteter och i andra infrastruktursammanhang Framtagning av rapporter Genomförande av seminarier och uppvaktningar Opinionsbildning och uppvaktningar

Budget år Lönekostnader/expertis Projektkostn/Adm/Lokaler PR & marknad Seminarier Resor m m75 25 Summa

Finansieringsförslag år Näringslivet / HKM Västerås & Örebro kommun Övr kommuner Landstingen Statliga medel (Länsstyrelse/regionförbund) Ofinansierat Summa

Global konkurrens

Regional utveckling Infrastruktur - inriktning Regionförstoring kring Örebro Nationella stråk och noder Stockholm

Länsplan för regional infrastruktur