Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana."— Presentationens avskrift:

1

2 PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana att då och då ifrågasätta saker och ting som man i åratal har tagit för givna.”

3

4 Vi utvecklar Fjällvägen! I samverkan! ”Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.” Benjamin Franklin I dialog med Trafikverket

5

6 Rv 83 / 84 –Tönnebro-Bollnäs- Ljusdal-Sveg-Funäsdalen/norska gränsen / 40 mil! ”Inkört” vägstråk genom två län. Regionala pulsådern för Hälsinglands inland och Härjedalen Avgörande roll för den regionala utvecklingen i Hälsingland och Härjedalen Trafiken/Kommunikationer – arbets- och studiependling, näringslivstransporter, turism, fritid, sjuktransporter m.m. – ökar hela tiden

7  Inlandets behov av att kunna stimulera och bidra till regional utveckling och tillväxt. Tillgänglighet! Trafiksäkerhet, framkomlighet! Trafiksäkerhet, framkomlighet! Näringslivsutveckling - Besöksnäringen Kompetensförsörjning Natur-och Kulturmiljöer. Upplevelser

8 Utveckla och stärka innovativ samverkan! Koordinera och samordna fler infrastruktursatsningar mellan kommunerna längs vägstråket. Näringsliv och offentlig verksamhet samarbetar i arbetsgrupper för gemensamma lösningar för regional utveckling.

9 Besökande till Härjedalen spenderade minst 1,5 miljarder kronor under 2012 Sysselsatte 1778 personer - årsverken Relation vinter/sommar 70/30

10 10300 invånare 55000 bäddar Infrastruktur Sysselsättning Nya marknader

11 Järvsöbacken 185 000 besökare En av de snabbast växande destinationerna Hotell byggs Världsarv Året runt

12 Behov av gemensam röst Nationella besöksnärinsgs- strategin Nationella miljömål Näringslivets engagemang

13  För att bo, verka och leva här. Attrahera kapital och investeringar. Överlevnad!  Innovativ samverkan / Gränsöverskridande samarbete  Bilda långsiktigt hållbara arbetsgrupper  Skapa en gemensam utvecklingsvision och strategi  Erfarenhets- och kunskapsutbyte  Förberedelse för framtida genomförande- projekt Utveckling

14 Kommunikationer är livlinor. Fjällvägens många funktioner Besöksnäringen – hållbar utveckling Transportsystemets helhet- hållbara resesätt Fjällvägens Stråkanalys

15 Bidra till regional utveckling och tillväxt Förkorta restiderna Arbetsgrupper 3 teman

16 Vägåtgärder Näringsliv Information& Marknadsföring

17 Politiken Tjänstemän kommuner Näringsliv Besöksnäring Trafikverket Regionerna

18 Näringsliv Kommunpolitik Regional politik Nationell politik Sociala medier Media- debatt, redaktionellt, egna trycksaker…

19 Internt & Externt Vad är alternativet? Konsekvenser om inget görs Producerar kunskap

20 Arbetsgrupper  Arbetsplaner Långsiktig organisationsform Koordinera insatser Skapa plattform Samla kompetens

21 Helhetsbilder Samlad kompetens Ta bort stuprör ” två gamla saker sätts ihop till något nytt / Fjällvägen” ”Vi kan inte lösa problem på samma sätt som vi gjorde när vi skapade dem.”

22 Tack för att du lyssnat på berättelsen om Fjällvägen.

23 Vibeke Sjögren Ottosson, projektledare 070-190 96 39 vibeke.sjogren.ottosson@bollnas.se Annika Myhr, näringslivsutvecklare 070-291 81 72 annika.myhr@herjedalen.se www.fjellvagen.se /facebook.com/fjellvagen www.fjellvagen.se Följ oss på Instagram @Fjallvagen / twitter @Fjellvagen


Ladda ner ppt "PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana."

Liknande presentationer


Google-annonser