Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
Advertisements

Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Nordisk slutkundsmarknad
Välkommen till Norrtälje uppstart - möte 12 juni 2007.
Målorienterade strategiska processer
Sjukvårdens kostnader 2030
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Träning ger färdighet!.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Namn/talare Datum.
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Marknadsanalys MKB Sammanfattning
Fjärde järnvägspaketet
Postprojektet Skåne den 22 september Bibliografisk service - en service att reflektera över  - en dyr service?  - en nödvändig service?  - kan.
GNS järnväg Håkan Sjöström
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Strategiska stråk och centrala noder för långväga gods
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
År 2009 Kvartal 4 Norrbotten ligger på 18:e plats med 14,8 procents täckningsgrad.
Regionala stadskärnor RUFS 2010 och bakgrund Seminarium 25 november 2009 Göran Johnson Regionplane- och trafikkontoret, SLL.
Stora additionstabellen
Västsvenska paketet.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Västra Götaland.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Inriktningsplanering för
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Framtidens roll som förskrivare
Nyckelstråket – Stockholm-Göteborg Finns i nationell plan – E20 behöver förstudier Rapport om järnväg Rapport om E 20 Seminarie Almedalen 2010, 2011 Västsvenska.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Copyright Gunnar Petersson, Januari
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Hamnstrategiutredningen
Vårdval i primärvården
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Infrastrukturplanering
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
12 mars Kommunal handläggning av OVK. 14:15 – 14:40 Inledning, samverkans- gruppen och OVK-rapport 14:40 – 15:00 OVK-historik, regelverk "OVK 2012" (
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Sörmlands regionala transportinfrastrukturplan Arbetsutskottet i Flen onsdagen den 10 juni 2009 Carina Jönhill Nord.
Örebroregionen - Indiens brofäste till Skandinavien Tisdag
Från Shanghai till Nässjö via Göteborgs Hamn
Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta.
Om Läkarmedverkan i Kommunerna
Ur framgångsrik hälso- och sjukvård kommer hälsosam tillväxt Onsdag 30 januari, kl – Lilla sessionssalen, Skånehuset i Kristianstad.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
Presentationens avskrift:

Copyright © 2008 Sevenco Lars Arvidsson, Sevenco Konsultföretaget Sevenco etablerades 1963 och består idag av 20-talet konsulter i Stockholm och Göteborg. Lars Arvidsson, civilingenjör, har varit verksam som konsult sedan mitten på 80- talet med inriktning mot logistik, transporter och infrastruktur. Lars Arvidsson är sedan 8 år program- ansvarig för ett magisterprogram i Tillämpad logistik vid KTH.

Copyright © 2008 Sevenco Rapport Behövs Norvik för Stockholms/Mälardalens varuförsörjning -analys av möjliga alternativa hamn- och terminallokaliseringar (”Nollalternativet”) Lars Arvidsson Sevenco

Copyright © 2008 Sevenco Bakgrund till Norviksprojektet -Stockholms Hamnar förvärvade Norviksområdet År 2005 presenterade Stockholms stad en ny hamnstrategi där man bl a hävdade att en ny hamn i Norvik skulle få en betydligt större andel av Mälardalen containermarknad genom sitt fördelaktiga logistiska läge. -Företaget TeamLines skrev i sitt remissvar att man ansåg Norviksprojektet var överdimensionerat och saknade kommersiell förankring. Man förordade istället Södertälje och Gävle som containerhamnar i regionen.

Copyright © 2008 Sevenco Vad är en containerhamn? -En modern containerhamn är en intermodal terminal i en lång ofta transocean transport-/logistikkedja. - En container är en standardiserad lastbärare för att underlätta omlastning av gods mellan olika transportslag. - Hamnstrategiutredningen konstaterade att det finns två vägar för containrar till Sverige. Antingen sker det med transoceana fartyg till Göteborg och därifrån med tågpendlar till t ex Stockholmsregionen eller med transoceana fartyg till någon stor europeisk hamn och därifrån med mindre feederfartyg till hamnar i t ex Stockholmsregionen.

Copyright © 2008 Sevenco En hamns ekonomiska betydelse - I Sverige finns 51 s k allmänna hamnar, nästan alla kommunalt ägda, drivna på affärsmässiga villkor och i konkurrens med varandra. - I rapporten ”Hamnar ur ett ekonomiskt perspektiv – exemplet Stockholm” från 2005 konstateras bl a att en hamn har en begränsad effekt för den ekonomiska tillväxten i regionen. - Hamnar har begränsad betydelse för sysselsättning på kommunal nivå, vilket också bekräftas av rapporten ”Norvik – vad får en hamn för samhällsekonomiska effekter” från 2007.

Copyright © 2008 Sevenco Nationell plan för godstransportsystemet presenterade de fyra trafikverken rapporten ”Förslag till Nationell plan för transportsystemet 2010 – ”Centrala terminaler” för Stockholm/Mälardalsregionen är Årsta (Stockholm syd), Gävle och den kommande terminalen i Rosersberg (Stockholm nord) ”centrala hamnar” utpekas i Sverige och i Stockholm/ Mälardalsregionen Norrköping, Kapellskär (ej container- hamn) och Gävle. Detta kommenteras på följande sätt: Urvalet av de tio hamnarna är väl balanserat med hänsyn till hela landets behov.

Copyright © 2008 Sevenco RUFS 2010 ”Framöver finns behov av en utvecklad samverkan mellan hamnarna för en effektivare hantering av in- och utflöden av enhetsberett gods” (containergods). ”Arlanda – Rosersberg och Södertälje ligger strategiskt placerade som omlastningsterminaler för varutransporter. Dessa strategiska terminallägen inom Stockholmsregionen bör ges möjlighet att utvecklas.”

Copyright © 2008 Sevenco Argument för Norviks hamn - Stockholms Hamnar talar om att genom Norvik ”säkerställa” och ”trygga” varuförsörjningen till regionen. - Länsstyrelsen skriver att det är ”orealistiskt att basera regionens utveckling på utbyggnaden av befintlig hamnar som varken har kapacitet att möta det växande behovet eller har fysiska möjligheter att ta emot större fartyg.”

Copyright © 2008 Sevenco Befintlig och potentiell hamnkapacitet Hamnar Kapaciteter (1 000 TEU) Djupgående (m) Norrköping Oxelösund ,5 Södertälje ,0 Västerås ,0 Gävle ,5 Summa Norvik ,5

Copyright © 2008 Sevenco ”Nollalternativet” - Varken nationella eller regionala utredningar har pekat på att hamn- eller terminalkapacitet är någon bristvara i regionen idag och inte heller inom överblickbar tid enligt senast tillgängliga prognoser. - Det finns inget som talar för att en hamn i Norvik skulle vara miljömässigt bättre ur varuförsörjningssynpunkt än vad existerande hamnar och terminaler är. - Stockholms Hamnar hävdar att Norvik byggs med ett tidsperspektiv på 20 – 50 år vilket innebär att projektet rymmer ett stort mått av osäkerhet då det ej finns några tillgängliga prognoser med denna tidshorisont.

Copyright © 2008 Sevenco Bemötande av Trafikverkets yttrande Hamnarna i Göteborg och i Skåne har olika funktioner när det gäller varuförsörjningen till Stockholmsregionen. ”Särskilda satsningar görs för att främja godstransporter på järnväg och i farled.” (Plan för transportsystemet 2010 – 2021) Övriga hamnar i regionen ”bygger sina marknadsstrategier på förmågan att hantera mindre rederier och fartyg” vilket inte är korrekt och som framgått av den tidigare redovisningen.