Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling"— Presentationens avskrift:

1 RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling Johanna Ervér

2 Agenda Bakgrund Metod Sammanfattande resultat Fortsatt arbete

3 Bakgrund Under hösten 2015 har landstinget i samarbete med Trafikverket, Stockholm stad och Länsstyrelsen genomfört en resvaneundersökning. Syftet med undersökningen är att beskriva länsinvånarnas resvanor för att skapa kunskap som medför att resurser kan sättas in där de gör mest nytta och når högst måluppfyllelse. Uppdaterade resultat är bland annat av stor vikt för att kunna utarbeta bättre måltal för marknadsandelar i Trafikförsörjningsprogrammet och RUFS. Behovet av att genomföra en ny undersökning grundades i att resultat från tidigare resvaneundersökningar som RES 05/06 och SL:s egna resvaneundersökningar börjar blir för gamla för att resultatet ska vara tillförlitligt samt att nuvarande nationell resvaneundersökning (RVU Sverige) ej är lämpad att bryta ned på den nivå som vi behöver.

4 Metod Undersökningen har genomförts som en postal undersökning med möjlighet att besvara även via webb och telefon. Ett utskick gjordes till ett slumpmässigt urval på Urvalet stratifierades för att spegla kommunernas storlek. Efter det initiala utskicket genomfördes påminnelser via vykort. En särskild insats gjordes också med att påminna via telefon till svarsgrupper med lägre svarsandel. Förutom svenska fanns undersökningen tillgänglig på engelska, arabiska och finska. Slutlig svarsfrekvens var 35,2 % ( svar).

5 49% Kollektivtrafikens marknadsandel: Resor med mål i Stockholms län
Region-centrum 66% Yttre förort 27% Inre förort 35%

6 Kollektivtrafikens marknadsandel: Resor med mål i regionala kärnor
Arlanda-Märsta 29% Barkarby-Jakobsberg 29% Täby centrum - Arninge 29% Flemingsberg 63% Haninge centrum 39% Kista-Sollentuna-Häggvik 44% Kungens kurva –Skärholmen 31% Södertälje 25%

7

8

9

10

11

12 12

13 Slutsatser Kollektivtrafikens attraktionskraft behöver öka så att den blir ett förstahandval även för dem som inte enbart är hänvisade till den. Andelen kollektivtrafikresor som görs är starkt kopplat gentemot hur utbudet ser ut. Potential finns att öka kollektivtrafikresandet på helger och vid tvärresor och genomresor. Utmaningar på sikt då det kommer finnas en allt större andel äldre resenärer som idag hellre väljer bilen. Potential finns att öka kollektivtrafikens andel om fler män reser kollektivt, istället för med bil. Miljömässiga vinster nås om en större andel fritidsresor görs med kollektivtrafik eftersom dessa är längre och idag i stor utsträckning görs med bil.

14 Fortsatt arbete Information trafiknämnden 31 maj
Fortsatt arbete Information trafiknämnden 31 maj Publicering av deskriptiv rapport, sll.se – görs i samband med att nämndärendet blir publikt. Databas tillgänglig för vidare analyser Upprepade mätningar en gång per mandatperiod med anledning av revidering av trafikförsörjningsprogrammet.


Ladda ner ppt "RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling"

Liknande presentationer


Google-annonser