SkolFam2 Norrköpings kommun. SkolFam2  Beviljat: våren 2011  Belopp: 3,9 miljoner kronor  Samverkande parter: social- och utbildningskontoret.  Syfte:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Inferens om en population Sid
Rätt stöd i boendet till rätt kostnad för personer som omfattas av LSS
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
– en rättighet för ALLA barn?
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Partille Kommun 2012 Ingegerd Winqvist
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
4 delarbeten 14 december 2011 Lena Nylander
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Välkommen till kursen i Statistik och geometri!. -Vad är matematik? -Vad är uppdraget? > Förmågor och centralt innehåll i Lgr11 -Varför och hur den här.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
kring barn och unga i Helsingborg
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
VÄXA – en förstudie.
Exempel på analys och handlingsplan
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
SkolFam − Skolsatsning inom familjehemsvården
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Vilket stöd finns vid rehabilitering?
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
En guide för effektutvärdering
Tidiga insatser för barn i förskolan
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Hälsoskola för nyanlända under etablering
Budgetunderlag Samrådsmöte,
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
1 Vilket stöd finns vid rehabilitering?. Arbetsplatsnära stöd Mars 2014 Sida 2 Arbetsplatsnära stöd Nytt bidrag till arbetsgivare för att förebygga och.
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Vårdsamverkan barn och unga
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
En arbetsmodell som syftar till att förbättra skolresultat för barn i familjehem Rikard Tordön, doktorand Linköpings Universitet nationell samordnare Skolfam.
Orebro.se Att räkna på sociala investeringar Exempel, alternativ, inspiration och diskussionsunderlag. Ekonomnätverk – Sociala investeringar 14 juni 2016.
Sociala investeringar / tidiga insatser Louise Källbom Stefan Nybom Inledning – förebyggande insatser Ex – umeå och norrkoping Psynk Frågor Social investeringar/Tidiga.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Avdelningen för vård och omsorg
Studentundersökningen 2017
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Sociala investeringsmedel, spår 2
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

SkolFam2 Norrköpings kommun

SkolFam2  Beviljat: våren 2011  Belopp: 3,9 miljoner kronor  Samverkande parter: social- och utbildningskontoret.  Syfte: främja familjehemsplacerade barns skolresultat.  Metod: psykologiska och pedagogiska kartläggningar med fokus på läs- och skrivförmåga samt matematik.  Mål: att barnen ska klara grundskolan med godkända betyg.  Återföringsperiod: år

Process  Psykolog och specialpedagog Test 1 Psykologiska och specialpedagogiska tester Test 2 Psykologiska och specialpedagogiska tester År 1År 2 Analyserar kartläggningens resultat Skapar en handlingsplan utifrån kartläggningen

Testinstrument  WISC-IV  Becks Ungdomsskalor  ABAS-II  SDQ  VAS  Läskedjor  DLS  Magnes matematikdiagnos

Mest förekommande insatser  Arbetsminnesträning  Algoritmräkning  Ordförråds- och ordförståelseträning  Läsförståelseträning  Rättstavning och att skriva med ”röd tråd”  Bevaka och diskutera aktuella händelser  Arbete med vardagsfärdigheter

Resultat Norrköping Urval: 21 stycken, 50 % flickor, 7-14 år

Resultat

Man kan säga att SkolFam hjälpt oss att bryta ett negativ mönster. – förälders röst Genom de olika testerna har vi i socialtjänsten fått en gedigen kunskap om barnens kapacitet på olika områden. Förut visste de inte hur de skulle jobba med mig.

Är insatsen SkolFam2 lönsam? – kort sikt ”Resultatet på kort sikt (5 år) var att besparingar i Socialförvaltningen i princip uppvägde kostnaderna för arbetsmodellen SkolFam.” Lars Bernfort, Martina Lundqvist, LiU.

Är insatsen SkolFam2 lönsam? – lång sikt

Slutsatser  På kort sikt visar en före- och efterjämförelse att barnens förmågor och prestationer i skolan förbättras efter att de erhållit SkolFam2-insatsen.  SkolFam2-gruppen hade en högre andel betyg som klassificerades som godkända jämfört med kontrollgruppen.  Under åren SkolFam2-insatsen tillhandahölls och åren efter erhöll Skolfam2-gruppen mindre resurser från Socialförvaltningen jämfört med barnen i kontrollgruppen.  SkolFam2-insatsen leder även på lång sikt till, utifrån att barnens betyg förbättras, att barnens möjlighet till fortsatt utbildning och därmed sysselsättning ökar.  Utbildningsnivå och sysselsättningsgrad påverkar risker för att barn ska hamna i kriminalitet, missbruk eller drabbas av psykisk ohälsa.  De barn som erhållit insatsen förväntas i framtiden i genomsnitt kosta kronor mindre per barn och dessutom erhålla en genomsnittlig livskvalitetsvinst på 0,16 QALYs. Detta bör betraktas som en konservativ skattning.  SkolFam2-insatsen anses därmed utifrån ovan gjorda beräkningar, jämfört med att inte få någon insats alls, såväl livskvalitetshöjande som kostnadsbesparande, på såväl kort som lång sikt.