Bengt Palmgren, professor i industridesign Jag har deltagit som ämnesexpert i bedömargruppen i UKÄs utvärdering av utbildningar i design och konsthantverk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Gymnasiearbetet p..
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Källbystugans kvalitetsarbete
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vetenskaplig Metod.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Lund Studentlitteratur
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Möte beträffande kvalitetsgranskning
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Skriva noveller.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Att lära sig att analysera
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Diskussionstillfälle 4
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Hur kan vi förstå begreppet?
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Kritiskt förhållningssätt
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Kvalitetsmätnining hösten 2018
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Bengt Palmgren, professor i industridesign Jag har deltagit som ämnesexpert i bedömargruppen i UKÄs utvärdering av utbildningar i design och konsthantverk 2014 Som en del i utvärderingen ingick bedömning av examensarbeten från de åtta lärosätenas 21 utbildningsprogram, 13 på kandidat- och 8 på masternivå För att se om det finns några generella tendenser har jag analyserat hur de 222 examensarbetena bedömdes Prof. Bengt Palmgren Yrkesverksam som industridesigner i 17 år, främst som delägare i Veryday (f.d. Ergonomidesigngruppen) till Professor i industridesign och rektor för Designhögskolan i Umeå till 2010 ANALYS AV EXAMENSARBETENS MÅLUPPFYLLNAD

Bengt Palmgren, professor i industridesign Utbildning A mål 1mål 2mål 3mål 6 Examensarbete = Mycket hög måluppfyllese Examensarbete = Hög måluppfyllese Examensarbete = Bristande måluppfyllese Examensarbete Examensarbete Examensarbete Examensarbete Examensarbete Examensarbete Examensarbete Medelvärde2,52,12,32,5 Som ett av flera hjälpmedel i en viss fas av bedömningen användes en siffra som mått på hur väl ett examens- arbete uppfyllde de olika examensmålen Om det inte gick att göra en bedömning p g a bristande dokumentation e dyl. sattes värdet till 0. Dessa nollor finns med i materialet med 3 nollor på kandidat och 8 stycken på master vilket sammanlagt utgör 5 % av de 222 arbetena. Jag bedömer att detta inte påverkar de generella tendenserna. Det kan verka konstigt att uttrycka bedömningen av ett helt examensarbete i en siffra och det är inget UKÄ använder i sin generella bedömning. Siffrorna är som sagt bara ett verktyg i processen. Jag har valt att använda dem och beräkna medelvärden som ett sätt att illustrera tendenser i materialet.

Bengt Palmgren, professor i industridesign För varje utbildning kan man visa medelvärdet av alla examensarbeten som en kurva. Exempel från nio av utbildningarna

Bengt Palmgren, professor i industridesign Metoder & processer Analysera form, teknik, innehåll Kritiskt reflektera Gestalta och uttrycka egna idéer. Bedöma konstnärliga, samhälleliga etiska aspekter Om alla kurvor läggs ovanpå varandra blir bilden så här för kandidatutbildningarna Observera att måluppfyllelsen för utbildningarnas examensarbeten går ner till ett lågt värde för mål 2 oavsett nivå i övrigt. Bara en utbildning går mot strömmen

Bengt Palmgren, professor i industridesign Metoder & processer Analysera form, teknik, innehåll Kritiskt reflektera Gestalta och uttrycka egna idéer. Bedöma konstnärliga, samhälleliga etiska aspekter För enbart designprogrammen blir bilden så här för kandidatutbildningarna

Bengt Palmgren, professor i industridesign Metoder & processer Analysera form, teknik, innehåll Kritiskt reflektera Gestalta och uttrycka egna idéer. Bedöma konstnärliga, samhälleliga etiska aspekter Mål 2: … visa förmåga att beskriva, analysera och tolka form, teknik och innehåll samt kritiskt reflektera över eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvud- området för utbildningen Om alla kurvor för designprogrammen på kandidatnivå sammanfattas i en, blir bilden så här i förhållande till de olika målen 2 = hög måluppfyllelse, som egentligen innebär adekvat måluppfyllelse.

Bengt Palmgren, professor i industridesign Vi ämnesexperter har läst många beskrivningar av examensarbeten, men ingen har läst alla. När jag sammanfattar min egen bedömning är den därför baserad dels på vad jag har läst, men också på vad vi i bedömargruppen har diskuterat. Mina kommentarer här är dock mina personliga tankar som varken representerar bedömar- gruppens eller UKÄs slutsatser. Reflektion 1. Enligt min uppfattning är en av orsakerna till att nästan alla utbildningar bedöms ha lägst kvalitet i förhållande till mål 2, att alltför många studenter anlade ett personligt, för att inte säga ett privat, synsätt när man skulle reflektera över sitt arbete. Man utgick helt från sig själv och sin egen personliga referensram i stället för att se arbetet i ett allmänt konstnärligt eller samhälleligt perspektiv. Om studenten skriver att man vill göra sitt examensarbete för att man tycker att det kunde vara kul, utan att ha formulerat en enda frågeställning, utan att ha ställt det i relation till någon företeelse i samhället eller satt upp ett mål för arbetet, så blir det både ointressant och otillräckligt. Detta faller tillbaka på lärares och handledares bristande vaksamhet. Reflektion 2. Ibland får man en känsla av att ett kritiskt analyserande förhållningssätt inte finns naturligt integrerat i undervisningen utan har ”klistrats på” i efterhand. I all designverksamhet finns en inneboende utforskande attityd. Man utarbetar flera olika idé- eller gestaltningsförslag som analyseras i förhållande till varandra och man argumenterar och motiverar varför ett visst förslag ska vidareutvecklas. Detta arbetssätt tycks i vissa fall ha fallit i glömska eller har fått lägre prioritet. Reflektion 3. Det är positivt att utbildningarna är starka på mål 3, att gestalta och uttrycka egna idéer. Jag vill betona att det stora flertalet arbeten är bra och att det finns exempel på lysande arbeten!

Bengt Palmgren, professor i industridesign Fördjupad kunskap Metoder & processer Lösa avancerade problem Kritiskt reflektera Gestalta med personligt uttryck Bedöma konstnärliga, samhälleliga etiska aspekter Om alla kurvor läggs ovanpå varandra blir bilden så här för masterutbildningarna De två utbildningsprogrammen för konsthantverk på masternivå ligger bland de högsta

Bengt Palmgren, professor i industridesign Fördjupad kunskap Metoder & processer Lösa avancerade problem Kritiskt reflektera Gestalta med personligt uttryck Bedöma konstnärliga, samhälleliga etiska aspekter För enbart designprogrammen blir bilden så här för masterutbildningarna Två designprogram på masternivå ligger högre än de övriga

Bengt Palmgren, professor i industridesign Fördjupad kunskap Metoder & processer Lösa avancerade problem Kritiskt reflektera Gestalta med personligt uttryck Bedöma konstnärliga, samhälleliga etiska aspekter Mål 2: … visa förmåga att självständigt och kreativt kunna formulera nya frågor och bidra till kunskapsutvecklingen, lösa mer avancerade problem, utveckla nya och egna uttryckssätt samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvud- området för utbildningen Mål 3: … visa förmåga att med ett utvecklat personligt uttryck skapa och förverkliga egna konstnärliga idéer, självständigt identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem …. Om alla kurvor för designprogrammen masternivå sammanfattas i en, blir bilden så här i förhållande till de olika målen Observera att medelvärdet för resultatet för samtliga mål ligger under den godkända nivån

Bengt Palmgren, professor i industridesign Personlig reflektion: Det känns tråkigt att konstatera att resultaten för de två mål som jag tycker utgör kärnan i designarbete, mål 2 och 3 ligger lägst. Det förfaller som att man i vissa fall har tappat bort det nyfikna sökandet efter nya och kreativa ideér och man har inte lagt tillräckligt arbete på de gestaltningsmässiga frågorna. I dessa fall får jag känslan av att studenten drunknar i sitt eget sökande efter information. Man är så ivrig att samla på sig all sorts bakgrundsinformation att man inte har tid kvar för det som är viktigast. Man arbetar efter regelboken och tycker sig anlägga ett akademiskt angreppssätt när examensrapporten svämmar över av information som i vissa fall har föga med den aktuella frågeställningen att göra. I en rapport på 100 sidor beskrivs ibland idéutforskande och gestaltning på endast ett par av dem. Dels verkar man sakna träning i gallring och källkritik av information och dels verkar man ha tappat intresset för designområdets kärnfrågor. Vi håller väl inte på att göra masterutbildningarna till utbildningar för enbart en akademisk yrkesverksamhet? På samma sätt som när det gäller kandidatutbildningarna vill jag understryka att det finns mängder av utomordentligt goda examensarbeten inom masterutbildningarna!

Bengt Palmgren, professor i industridesign bengt