Sören Hansson Kort om mig själv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Indikatorer för att mäta tillgänglighetsförbättringar
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Enkelt avhjälpta Hinder i Sverige / Eda
Exempel utifrån ett antal målområden
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Årsredovisningsprocessen
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Handisam –Myndigheten för handikappolitisk samordning
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Granskning av handikappanpassning Sunne kommun juli 2012.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Tillgänglighet BEHOVSDRIVNA UTVECKLINGSPROCESSER HANS VON AXELSON.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
Tillgänglighetspolicy – hur hänger allt ihop?
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Funktionshinderspolitiken
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Att få rätt saker att hända
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Användningsforum – Dagordning Möte # – Inledning, Ordförande Peter Krantz – 10.30Bakgrund och relation till övriga it-politiska.
Trender inom statsförvaltningen
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Utvärdering Övning 2 GSS/GGI Övning 8 maj. Mål med övningen  Träna samverkan i en gränstrakt  Lösa problem tillsammans över gränsen  Juridiska spörsmål.
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Nationellt råd Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Socialstyrelsen samt Sveriges Kommuner och Landsting utgör Nationellt råd för finansiell samordning.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Miljösamverkan Skåne Verksamhetsplan
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Workshop om utmaningarna på digitaliseringsresan
Förbättra klubbkvalitet
Gnosjö kommuns styrmodell
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Presentationens avskrift:

070502 Sören Hansson Kort om mig själv Väg och vattenbyggare som tidigt började arbeta med funktionshinderfrågor Från 1995 har jag arbetat med frågor om tillgänglighet – mycket om IT, tele och webb Handisam sedan 2006 Fritidspolitiker i kommunen i 15 år och landstinget i 4 år

Handisam Myndigheten för handikappolitisk samordning Stabsmyndighet till regeringen GD och 15 medarbetare i Globen City Myndigheten för handikappolitisk samordning Stabsmyndighet till regeringen GD och 15 medarbetare i Globen City

Handisams huvuduppgifter Att främja ett strategiskt genomförande av handikappolitiken Att förse regeringen med underlag för styrningen mot de handikappolitiska målen Att stödja tillgänglighetsförbättring

Handisams verksamhetsidé Handisam påskyndar utvecklingen mot ett samhälle där alla kan delta jämlikt oavsett funktionsförmåga.

Handikapperspektivet Utgå i planering och genomförande från att alla har olika förutsättningar Sträva mot generella lösningar – särskilda lösningar är ett komplement Handikapperspektivet innebär att man i all planering och genomförande ska utgå ifrån att människor har olika förutsättningar. Arbeta i första hand med generella lösningar så att produkter, tjänster och olika miljöer kan användas av alla. Om generella lösningar inte fungerar tillräckligt bra måste kompletteringar med särskilda lösningar skapas.

Staten som föredöme Alla myndigheter ska enligt Förordning 2001:526 verka för att verksamhet, information och lokaler blir tillgängliga Handisams riktlinjer visar hur det kan göras Handisam följer upp och utvärderar arbetet

Så här ser framsidan ut av ”Riv hindren” som är Handisams riktlinjer för tillgänglighet Riktlinjerna kan användas som en norm i hela samhället när det gäller hur lokaler, information och verksamheter ska utformas. Riktlinjerna finns på Handisams webbplats

RIV HINDREN innehåller Principer och arbetsmetodik Beskrivning av olika funktionshinder Krav på tillgänglighet i verksamhet, information, byggnader, inredning och utrustning RIV HINDREN innehåller Principer och arbetsmetodik för hur man ska skapa tillgänglighet för alla oavsett funktionshinder Beskrivning av olika funktionshinder Krav på tillgänglighet i verksamhet, information, byggnader, inredning och utrustning

Handisam och kommunerna Uppdraget ”Handisam skall stödja landstingens och kommunernas tillgänglighetsarbete genom att utveckla och förankra metoder för uppföljning" (Ur Handisams regleringsbrev 2007) Start 2005 – metoder Handisam har regeringens uppdrag att "stödja landstingens och kommunernas tillgänglighetsarbete genom att utveckla och förankra metoder för uppföljning" (Ur Handisams regleringsbrev 2007) Uppdraget är en fortsättning och fördjupning av Handikappombudsmannens motsvarande uppdrag 2005 och Handisams uppdrag 2006.

2006 Utveckla metoder och mått på tillgänglighetsarbete Test av indikatorer med 9 kommuner Rapport 2006 utvecklade vi metoderna och fann indikatorer och mått på tillgänglighetsarbetet. Indikatorerna testades med 9 kommuner. Intervjuer gjordes med företrädare för olika förvaltningar, många med mycket medborgarkontakter tex planering, byggnadsfrågor, fastighetsfrågor, information, upphandling, personal och politiska företrädare tex i kommunstyrelsen. Resultatet från intervjuerna var att indikatorerna upplevdes fungera i samtliga kommuners sätt att arbeta. Indikatorerna och resultatet av testet finns i en rapport från Tyréns. Såväl Handikappombudsmannens rapporter som Tyréns rapport finns på Handisams webbplats.

Tillgänglighetsarbete En del i det ordinarie arbetet verksamhetsplanering o budget information/kommunikation, upphandling/inköp, anställning, utbildning, planering, tillsyn, byggande etc Konkret arbete med åtgärder Leder fram till tillgänglighet miljöer, lokaler, produkter, tjänster, information och verksamheter kan användas av så många som möjligt oavsett funktionsförmåga Indikatorer och mått Tillgänglighetsarbete är en del i det ordinarie arbetet och ingår i verksamhetsplaneringen och budgeten för information/kommunikation, upphandling/inköp, anställning, utbildning, planering, tillsyn, byggande etc men är också det konkreta arbetet med åtgärder utan vilket alla planer blir meningslösa. Ingen vill i onödan skapa hinder utan allt som görs ska i princip leda fram till tillgänglighet, tillgänglighet till miljöer, lokaler, produkter, tjänster, information och verksamheter så att de kan användas av så många som möjligt oavsett funktionsförmåga. Samarbetet med kommunerna och handikapporganisationerna ledde fram till ett antal områden som alla kommuner och landsting arbetar med och där det går att finna arbetssätt som leder till tillgänglighet. Dessa arbetssätt kan utgöra indikatorer och mått på ett bra tillgänglighetsarbete.

E-tjänst med tre ben 1) Stöd till kommuner/landsting Tillgänglighetsarbete – vad och hur Självvärdering av arbetet med tillgänglighet 2) Handikapporganisationerna stöd i prioriteringen av tillgänglighetsarbetet 3) Revision – uppföljning och utvärdering Tillsammans med ett flertal kommuner och landsting som vill arbeta med att förbättra tillgängligheten utvecklar Handisam nu en e-tjänst. E-tjänsten ska ge kommuner och landsting stöd i att visa vad de själva gör men också att se vad andra gör samt få vägledning så att de vet när de gör rätt. Tryggheten i att göra rätt innebär att man vågar satsa eftersom man då inte riskerar att kasta bort skattepengarna. Inom ett antal områden ska kommuner och landsting få stöd i vad som kan göras och hur det kan göras för att det ska bli tillgängligt. E-tjänsten ska också ge kommuner och landsting möjlighet att själva värdera hur de arbetar med tillgänglighet. Handikapporganisationerna ska med stöd av e-tjänsten kunna utveckla metoder för att lokalt ta tillvara de lokala handikapporganisationernas kunskap om tillgänglighet. Handikapporganisationerna kan på olika sätt vara ett stöd dels direkt i de prioriteringar som måste göras av tillgänglighetsarbetet – till exempel genom sitt arbete i handikappråden – dels som ett stöd till kommunernas och landstingens revisorer – när dessa behöver ökad kunskap om vad tillgänglighet innebär konkret i olika sammanhang. E-tjänsten stödjer också revisorerna i deras arbete med uppföljning och utvärdering. Om självvärderingen redovisas tillsammans med kommunens årliga rapportering kan den ingå i revisorernas bedömning av att kommunen/landstinget gjort det de sagt att de ska göra i verksamhetsplanen/budgeten.

Ben 1: Kommuner & landsting Styrgrupp och arbetsgrupp E-tjänsten – ett erbjudande till K & L => Självvärdering systematiskt sätt lika för alla K & L i de normala arbetssätten i enlighet med budget och verksamhetsplan användas av andra kommuner och landsting men också av såväl medborgare som regering Ben 1: Kommuner och landsting Handisams arbete sker tillsammans med en styrgrupp och en arbetsgrupp där ett flertal kommuner och ett par landsting ingår. Det webbaserade stödet – e-tjänsten – ska stödja kommuner och landsting i deras tillgänglighetsarbete och locka dem att själva värdera hur de arbetar med tillgänglighet. Självvärderingen görs då 1) på ett systematiskt sätt lika för alla kommuner och landsting 2) i de arbetssätt som kommunen/landstinget normalt använder för det man gör 3) i enlighet med kommunens/landstingets verksamhetsplan och budget När redovisningen visas på e-tjänsten kan den också användas av andra kommuner och landsting men också läsas av alla andra

E-tjänsten – ett verktyg för K & L Tas fram tillsammans med K & L Nås enkelt från egna webbplatsen Enkel att uppdatera för behörig tjänsteman Presentationen ska upplevas som en del av K & L info till sina medborgare E-tjänsten är i första hand ett arbetsverktyg för tjänstemän inom kommuner och landsting. Ett förslag till hur e-tjänsten ska se ut och fungera ska i höst testas av intresserade kommuner/landsting. Testet startar i september 2007 och är en förstudie inför utvecklingsarbetet och sjösättningen 2008. I förslaget har vi tänkt att e-tjänsten ska nås enkelt från den egna webbplatsen. Det ska vara enkelt att lägga in och uppdatera den egna informationen för de tjänstemän som ges behörighet Presentationen av det som läggs in i e-tjänsten ska upplevas som en del av kommunens/landstingets information till sina medborgare.

E-tjänstens innehåll Inom 8 områden Studera den egna K:s / L:s tillgänglighetsarbete Göra jämförelser med sin egen K / L över tiden Få en samlad rapport Se goda exempel Se hur andra gjort och gör Söka uppgifter Välja andra K / L för jämförelse med den egna Göra jämförelser med nationella normer Väl på e-tjänstens webbplats ska man kunna välja bland en rad möjligheter. Inom 8 områden ska man kunna a) Fördjupa sig i den egna kommunens/landstingets tillgänglighetsarbete b) Göra jämförelser med sin egen kommun/landsting över tiden c) Få en samlad rapport över nuläge respektive förändringen sedan tidigare sparade data d) Se goda exempel – jag återkommer till vad det kan vara e) Se hur andra gjort och gör f) Söka uppgifter t ex vilka K har policy om tillgänglighet antagen av KF/KS efter år 2000 g) Välja andra för jämförelse med den egna kommunen/landstinget h) Göra jämförelser med nationella normer i) Hitta länkar till lagar, regler och nationella riktlinjer j) Hitta länkar till andra dokument som visar varför kommunen/landstinget ska arbeta med tillgänglighet

Vad är goda exempel Till exempel Policy Upphandling Felanmälan Tillgängliga möten och konferenser Goda exempel kan till exempel vara En policy som verkligen används och fungerar att följa En rutin som någon använder för att få med tillgänglighetskrav i samband med upphandling eller inköp En felanmälningsfunktion där anmälningar om bristande tillgänglighet resulterar i att hindren tas bort och ersätts av en miljö eller tjänst som är tillgänglig för alla kommunens/landstingets medborgare Ett arbetssätt som innebär att möten och konferenser som kommunen ordnar alltid är tillgängliga och användbara för personer med funktionshinder.

8 Indikatorområden Policy Ansvar Samverkan med handikapporganisationerna Upphandling/inköp Fysisk miljö Information/kommunikation Arbetsgivare Budget Policy kallas ibland principer, riktlinjer, politik, handlingsplan eller inriktning Ansvar - Ansvar för att genomföra tillgänglighetsarbetet - Ansvar för att stödja eller driva på de som har ett genomförandeansvar Samverkan med handikapporganisationerna - Användarinflytande – sker innan något görs - Felanmälan – rutiner för medborgarna att påtala bristande tillgänglighet – sker efter Upphandling/inköp Fysisk miljö - Tillgänglighetsdokumentering - Borttagande av hinder - Passa-på-åtgärder - Vallokaler - Förvaltning, drift och ombyggnad - Planering /ÖP/Dp – DfA - Allmänna platser / busshpl / torg Information/kommunikation - Webbutveckling – vägledningen för 24-timmarswebben - Beslut till enskilda medborgarna - Möten med medborgarna - Tillgänglighetsguide – mått viktiga för personer m f.h. – GIS Arbetsgivare - Rekrytering - Personalutbildning - Arbetsmiljöarbete Budget - för borttagande av hinder - för stödjande/pådrivande ansvaret

Mått Förekomst Status Verksamhetsplanering/budget Innehåll Uppföljning Utvärdering För att kunna värdera sitt tillgänglighetsarbete behövs mått på resp. område Förekomst: Finns en policy för tillgänglighet, har man samarbete med handikapporganisationerna, beaktas tillgänglighet vid upphandling – ja/nej Status: Är arbetssättet för att eliminera hinder antaget av KF/KS? Används rutinen för att skapa tillgänglighet vid reparationer? – ja/nej Verksamhetsplanering/budget: Anges det i verksamhetsplaneringen/budgeten att webbplatsen ska uppfylla vägledningen för 24-timmarswebben? – ja/nej Anges det att åtgärder ska vidtas så att alla medborgare ska kunna delta på möten som anordnas av kommunen? – ja/nej Innehåll: Innehåller rutinen för personalutbildning åtgärder som gör att all personal kan ta del av och ha möjlighet att ta till sig den personalutbildning som kommunen/landstinget ger? – ja/nej Ja innebär till exempel att det som visas i bilder också sägs och att allt som talas sägs i mikrofon och kan uppfattas av de som använder teleslinga i hörapparaten. Uppföljning: Har man följt upp hur budgeten för att finna och eliminera hinder för delaktighet används? – ja/nej Utvärdering: Har man utvärderat budgeten för dem som har ansvaret för att stödja och driva på att andra tar sitt ansvar för att skapa tillgänglighet? – ja/nej

En startsida för Kommuner - Om inloggad användare, kan genvägar vara personaliserade Kommuner/landsting Bild Vill du logga in? Om din organisation registrerar sig… Uppföljning, jämförelse…. Logga in Informationsstruktur utfälld Puff 1- se exempelkommun Introtext Vill du: Vill du söka och jämföra din kommun med er grannkommun? Vill du..? --------------------------------- Skiss på en startsida för Kommuner För en inloggad användare kan genvägarna vara personaliserade

Sök – exempel på hur man kan erbjuda användaren filtrering istället för att göra aktiva sökval. Därigenom fokuserar tjänsten på att vara vägledande och ställer mindre krav på användaren att göra aktiva val och förstå. Här visas exempel, skulle kunna finnas fler sökparametrar för dokument. Kommuner/landsting Avancerad sök Vägledande sök nedan: T.ex. lista kommuner som har verksamhetsplan inom ett område, för att ge möjlighet till förfinad sökning. För pådrivaransvaret: 14 kommuner För upphandling och inköp: 2 kommuner Dokument Verksamhetsplan Sök Sök Sökresultat Skiss på en söksida Exempel visar på hur e-tjänsten kan erbjuda användaren filtrering istället för att kräva aktiva sökval. Därigenom fokuserar tjänsten på att vara vägledande och ställer mindre krav på användaren att göra aktiva val och att förstå. Här visas exempel, skulle kunna finnas fler sökparametrar för dokument. - Dokument - Verksamhetsplan Sök Vägledande sök nedan: T.ex. lista kommuner som har verksamhetsplan inom ett område, för att ge möjlighet till förfinad sökning. För pådrivaransvaret: 14 kommuner För upphandling och inköp: 2 kommuner

Redovisning, inmatning Kommuner/landsting Här kan du redovisa er kommuns tillgänglighetsarbete För: 2007 Område 1 Formulär 1, beskrivning Formulär 2, beskrivning Formulär 3, beskrivning Område 2 Etc… Redovisa ert tillgänglighetsarbete Redovisa Fortsätt redovisa Granska Redovisa Visar möjlig aktion. En per formulär Redovisa Redovisa Skiss på hur kommunen kan redovisa sitt tillgänglighetsarbete Inmatning och redigering område för område Visar möjlig aktion. En per formulär Redovisa

Presentation av en kommun Kommuner/landsting Intro Yta för Min/mitt Sök Kommun 1 Område 1 Område 2 Område 3 Sammanställning av det som är redovisat. Bifogade dokument och möjlighet att öppna formulär samt bifogade dokument för visning och granskning. Flikförslag syftar till ett sätt att kunna samla en kommuns områden, historik etc. utan att behöva dela upp på olika sidor. Relaterad innehåll/funktion Kommunens egna Goda exempel. Skiss på hur inmatad information kan presenteras Område 1, Område 2, Område 3 Sammanställning av det som är redovisat. Bifogade dokument och möjlighet att öppna formulär samt bifogade dokument för visning och granskning. Flikförslaget är ett sätt att kunna samla en kommuns områden, historik etc. utan att behöva dela upp på olika sidor. Till höger finns ytor för - min/mitt - relaterat innehåll/funktioner och - kommunens egna Goda exempel

E-tjänst också för staten Synergieffekter IT-baserat inventeringsverktyg Här skapas synergieffekter mellan det som görs på statliga sidan och det som görs i kommuner och landsting. På den statliga delen av e-tjänsten arbetas det nu med utveckling av ett IT-baserat inventeringsverktyg för lokaler som det naturligtvis kommer att länkas till. E-tjänstens myndighetsdel ska börja fungera under första halvan av 2007. Myndigheter ska till exempel kunna läsa sina redovisningar av hur de arbetar med tillgänglighet, de ska kunna lägga in sin senast reviderade handlingsplan och de ska kunna läsa om hur andra myndigheter arbetar med frågan. Alla berörda ska kunna följa tillgänglighetsarbetet på ett samlat sätt.

Ben 2: Handikapporganisationerna Kunskap om tillgänglighet används i e-tjänsten E-tjänsten – ett stöd i arbetet gentemot kommuner och landsting E-tjänsten – en plattform för handikappråden i det ordinarie arbetet Goda exempel som kan spridas till andra Handikapporganisationernas kunskap om tillgänglighet tas kontinuerligt tillvara och används i e-tjänsten. Tanken är att e-tjänsten ska kunna ge stöd till struktur och systematik i handikapporganisationernas arbete gentemot kommuner och landsting. Det här benet har dock bara startat och för att komma vidare har vi skickat information och frågor till handikappråden i de kommuner och landsting som är med i styrgruppen respektive arbetsgruppen samt de kommuner som var med i testet av indikatorområden 2006. Svar väntas senast 15 maj. Frågorna vi ställde var: 1) På vilket sätt kan e-tjänsten hjälpa handikappråden att stödja tillgänglighetsarbetet 2) På vilket sätt kan e-tjänsten innebära en mer konkret och tydlig plattform för handikappråden i det ordinarie arbetet 3) Har du/ni goda exempel som kan spridas till andra

Ben 3: Revision och kontroll Arbetet med tillgänglighet kan enkelt kontrolleras av revisorerna Öppenhet Handikapporganisationerna Medborgarna i K & L Media Vi har fått frågor från revisorer om hur de kan göra för att stödja tillgänglighetsarbetet i kommuner och landsting. Ett av våra svar är e-tjänsten. E-tjänsten ska också kunna användas av revisorerna - dels vid revisionen - dels i sin kompetensutveckling när det gäller tillgänglighet. Revisorerna och handikapporganisationerna kan med e-tjänsten få ökad kunskap om varandras kompetens. Kanske kan handikapporganisationerna anlitas som sakkunniga av revisorerna i deras granskning av kommunens/landstingets årsredovisning och dess redovisning i e-tjänsten. E-tjänsten innebär öppenhet – innehållet kan läsas av medborgarna och av media. Den kraft som finns i en sådan kombination ska inte underskattas.

Fortsättningen 2007 2008 2009 – 2010 och framåt Försöksverksamhet med e-tjänsten Workshopar med handikappråd Diskussioner med revisorer och revisionsföretag Förankring 2008 Lansering Seminarieserie Nyhetsbrev Nätverk 2009 – 2010 och framåt Driftorganisation Under 2007 ska - försöksverksamheten – testet – med e-tjänsten genomföras - två workshopar genomföras med handikappråd - diskussioner hållas med revisorer och revisionsföretag - ytterligare förankring ske med de kommuner och landsting som ingår i arbetet 2008 planeras Lansering för samtliga kommuner och landsting En seminarieserie som vänder sig till kommuner, tillgänglighetskonsulter och handikapporganisationer I Handisams nyhetsbrev skriver vi redan nu, då och då om kommunuppdraget – det lär bli mer Nätverk – en utveckling av de kontakter vi redan har med möjligheter till nätverksträffar, utbildningar och annat 2009 – 2010 och framåt ska om allt går som det är tänkt en driftorganisation sjösättas och fås att fungera Innan dess kan dock mycket hända – jag hoppas att det här uppdraget ska göra det enklare för många fler att medverka i att skapa ett samhälle som kan användas av alla – oavsett funktionsförmåga.

www.handisam.se soren@handisam.se