Bakgrund Blocket hade under flera års tid försökt att rekrytera kompetent personal till utvecklingsavdelningen som växte snabbt. Men man hade inte lyckats.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Frågor som vi brottats med
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
~ Den första mobiltelefonen ~
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Beredningen för integration och mångfald
Unga jobb Swedbank och Sparbankerna.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Skapa ideala kundprofiler
Nu har våren kommit till Pollux
Konkreta handlingar i vardagen Energisparveckan 2013 Energisparveckan samordnas av Motiva Ab.
Ungas frågor om alkohol och droger
Bakgrund Startade 1907 i Kungsbacka av Beda Hallberg med huvudsyftet att hjälpa tuberkulosdrabbade barn.
Kommunen, en attraktiv arbetsgivare
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Bakgrund Det brinner i mer än ett hem om dagen i Västerbotten, och det vill vi ändra på! Vi ville ändra västerbottningarnas inställning till brand från.
ERGONOMI Vad är det?.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Svenska palliativregistret Anita Ottosson.
Förintelsen.
Att ta tempen på den unga målgruppen
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Välkommen till Ledardagen!
Ordlista.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Att leva med osäkerhet Vad berättar våra prognoser och analyser och hur kan ni använda er av dem? Fredrik Ribbing arbetsmarknadsanalytiker.
Industritekniska programmet!
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Anställningsintervjun
Medarbetarundersökning 2012
Kort om vår service och nya arbetssätt.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Christoffers Clothing Company
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Klarar du en kris?.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Bakgrund Blocket hade under flera års tid försökt att rekrytera kompetent personal till utvecklingsavdelningen som växte snabbt. Men man hade inte lyckats att anställa i den takt man behövde vilket började bli ett akut problem för att utveckla tjänsten och ta till vara på rådande möjligheter. Blocket hade investerat dyra pengar i rekryteringsfirmor som debiterade ca kr per rekrytering. Dessutom hade man använt sig av traditionella jobbannonser, vilket innebar stora medieinvesteringar. Kopplat till rekryteringsproblematiken fanns en stor utmaning i att överbrygga de fördomar som fanns i programmeringskretsar om Blocket som arbetsgivare. Uppfattningen var att det var tråkigt att jobba på Blocket, och att det inte var ett ställe för programmerare som var riktigt vassa och som ville utvecklas. Uppfattningen bland Blockets medarbetare var nästan den motsatta. Med en budget på kr ville Blocket ha hjälp att anställa tio programmerare och långsiktigt stärka Blocket som arbetsgivare.

Strategi Insikterna om målgruppen som prestigefyllda och tävlingsinriktade ledde till strategin att låta kampanjen ta en form som inte kändes som en rekrytering, utan snarare som en utmaning – relevant för skickliga programmerare men exkluderande för resten. Initiativet var tvunget att nå även de programmerare som inte aktivt sökte jobb. Detta skulle vi endast klara av om vi väckte deras tävlingslust och nyfikenhet, och om vi kunde visa att vi på Blocket har en förståelse för deras yrkesspecifika kompetens och behov. För att lyckas med kampanjen var det också ett strategiskt val att skapa den med hjälp av Blockets egna programmerare. Detta för att; 1.De själva vet och kan bäst förmedla vilka spännande utmaningar och utvecklingsmöjligheter som finns för programmerare som arbetar på Blocket. 2.Det är deras nya kollegor vi söker, så vi behöver skapa delaktighet och engagemang inifrån för att på ett trovärdigt sätt bygga Blocket som arbetsgivare. En tidig insikt och konsekvens av detta var att förändra tilltalet i arbetsbeskrivningarna i Blockets platsannonser.

Kampanjen För att väcka de potentiella medarbetarnas intresse skapades rekryteringskampanjen Blocket Easter Eggs. Kärnan i kampanjen bestod av tio Easter Eggs – kluriga programmeringsutmaningar gömdes på Blocket.se, och som flörtade med den yrkesspecifika humor som programmerare ofta delar. Easter Eggs är ett välkänt fenomen hos programmerare och är egentligen en dold klurighet gömd i programkoden som bara löses/syns genom vissa kommandon. Ett känt och mer lättillgängligt Easter Egg är Google-sökningen ”tilt” som resulterar i att hela browsern lutar. Genom de tio påskäggen ville vi visa upp den yrkesspecifika kunskap som finns på Blocket, och på ett effektivt sätt dramatisera vilka kunskaper som krävs för att jobba på Blocket, och vilka utmaningar man ställs för i arbetsvardagen. För att utveckla så pricksäkra och relevanta Easter Eggs som möjligt genomfördes en workshop i samarbete med Blockets HR-, utvecklings-, och marknadsavdelningar. Vi kom fram till att äggen skulle vara en blandning av: Utmaningar som programmerare på Blocket står inför i sitt vardagliga arbete – för att visa på bredden av Blocket som arbetsgivare. Avancerade klurigheter kring programmeringsspråk och kodning – för att bara de bästa skulle ta sig vidare. Nostalgi och skämt med fingertoppskänsla som bara känns igen inom programmerarcommunityn – för att engagera och skapa relevans.

Kampanjen fortsättning Utifrån detta kodade programmerarna själva tio Easter Eggs, så pass svåra att bara de bästa skulle klara alla. Äggen gömdes bland Blockets drygt begagnatannonser. En kampanjsida byggdes på Blocket.se för att ge ledtrådar till äggen och visa en realtidsanpassad high-score-lista över vilka äggknäckare som klarat flest utmaningar. Här kommunicerade vi också att man tävlade om tio programmeringsjobb, påskägg fyllda med godis, samt framförallt om äran att vara den bästa programmeraren. Kampanjen lanserades inför påsken 2012 för att göra begreppet Easter Eggs mer relevant för bredare media utanför tekniksfären. Måndagen innan påsk öppnade kampanjsidan på Blocket och alla ägg publicerades redo att knäckas av landets bästa programmerare. Detta kommunicerades mot nationell dagspress och alla relevanta teknikmeder, och inom några timmar var de första äggen knäckta och diskussionen om lösningar började ta fart på bland annat Flashback. Under hela påskveckan diskuterades lösningar och äggen blev en snackis i sociala medier, samtidigt som de största dagstidningarna publicerade artiklar om att Blocket på ett innovativt sätt sökte nya medarbetare. I teknikmedier placerade vi intervjuer med Gunnar Waltmark, en av Blockets programmerare som skapat äggen. I viktiga nyckelmedier fick han både berätta om tävlingen och om hur det är att arbeta som programmerare på Blocket. I slutet av kampanjen lades en ”äggstra värld” upp i form av ett 11:e ägg. Här uppmanades de tävlande att själva koda en klurighet och sända in till Blocket. Det 11:e ägget sållade agnarna från vetet, och blev ett arbetsprov där Blocket kunde se vilka som verkligen var intresserade av att arbeta på Blocket.

Resultat Målsättningar Det viktigaste och överordnade målet med hela kampanjen var att insatsen skulle leda till att tio stycken back-end-programmerare blev anställda. Blocket ville sänka kontaktkostnaderna med potentiella arbetstagare, och på så vis minska rekryteringskostnaderna per anställd. Vi ville nå publicering i 50 % av fördefinierade målmedier med huvudbudskapen att (1) Blocket rekryterar programmerare genom en spännande utmaning i påsk och (2) Blocket är en spännande och utvecklande arbetsplats för programmerare. Positionera Blocket som ett innovativt, förmånligt och spännande företag att arbeta på för programmerare och skapa en kontaktyta med kompetenta back-end-programmerare Från att knappt ha kunnat rekrytera en enda kvalificerad programmerare har Blocket Easter Eggs resulterat i 25 anställningsintervjuer varav 5 programmerare rekryterades direkt från topplistan veckorna efter kampanjen samt totalt hela 14 rekryterade programmerare under kommande år. Det övergripande målet överskreds alltså med 40 %. Dessutom sänktes kontaktkostnaden med 66 % i jämförelse med Blockets tidigare arbete med rekryteringsbyråer och traditionell platsannonsering. Totalt publicerades 14 artiklar i nyckelmedier vilket resulterade i en räckvidd på 4,7 miljoner och en täckning på ca 90 % i förutbestämda målmedier. Bland de medier som uppmärksammade Blocket Easter Eggs märks Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Computer Sweden, IDG.se, Ny Teknik, Expressen, Dagens Media, HR Society samt ett flertal nischade teknikbloggar. Sammantaget besöktes kampanjsidan av personer under två veckor, varav 3361 deltog i tävlingen personer besökte sidan berättar om hur det är att arbeta på Blocket, en sida som tidigare haft några 100-tals besökare i månaden.