14.12.20141 Offentliga upphandlingar och den offentliga sektorns egna näringsverksamhet Ordförande Mikko Simolinna 22.2.2011 Torneå.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Nödvändiga perspektivskiften
IT-Gymnasiet - elever ITG Göteborg
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Samhällsekonomi 2.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Att bygga målstyrt Underhåll
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Ekonomiska system.
Viktiga utgångspunkter
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Att arbeta praktiskt.
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Riktlinjer för presentationer
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
Funktionshinderspolitiken
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Affärsidé - företagets vägvisare
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Lokal acceptans av vindkraft SLC:s vindkraftsseminarium jurist, VH Helena Ålgars SLC www.slc.fi.
Fakta om undersökningen
Välkomna Alla ni fantastiska föreningsledare. Unga som idrottar tror mer på samhället än andra ungdomar. De. litar på andra människor och tycker att man.
Sociala utgifter och deras finansiering 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Fakta om undersökningen
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Delaktighet.
Barnskydd 2013 – Statistikrapport 26/20141 Barnskydd 2013 Tuula Kuoppala och Salla Säkkinen.
Hållbarhetsindex En kort presentation av hållbarhetsindex och resultatet 2014.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Salla Säkkinen och Tuula Kuoppala
Föreläsning 7 Marknadsmisslyckanden: • Imperfekt konkurrens
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Diskrimineringslagen
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
#hyväätyötäSuomi. Finlands ekonomi har stagnerat.
Li Jansson, Almega Utbildningsföretagen Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
Näringslivsstrategi Strategin ska omfatta följande: Avgörande kriterier och förutsättningar för att nya företag ska vilja etablera sig i Nacka och för.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Arbetslöshet och utanförskap
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Introduktion till processen för balanserad styrning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Presentationens avskrift:

Offentliga upphandlingar och den offentliga sektorns egna näringsverksamhet Ordförande Mikko Simolinna Torneå

Källa: FiF:s näringslivspolitiska mätningsförfrågan 2010 Företagarnas syn på betydelsen av kommunernas näringspolitiska områden (3 kommentarer):

FiF:s synpunkter på kommunala upphandlingar  Små- och medelstora företags jämlika deltagningsmöjligheter i upphandlingarna skall säkerställas  Upphandlingspolitiken skall ledas som en del av näringspolitiken  Nivån på upphandlingskunskapen inom baskommunerna skall förbättras  Marknadskännedomen hos baskommunerna skall förbättras  Kommunerna måste förstå och bära sitt ansvar för servicemarknadernas utveckling  De små upphandlingarnas öppna och genomskinliga reglering är nödvändigt speciellt då tröskelvärdena höjs ”Servicens produktionssätt är inte ett självändamål, utan servicen skall produceras på det helhetsekonomiskt mest förmånliga sättet.”

Iakttagelser om upphandlingstrender  Centraliseringsutvecklingen fortsätter och förstärks såväl inom service- och varuupphandlingar  Förståelsen av helhetsekonomin och olika förfaringsmodellers påverkan på marknadsstrukturen är bristfälligt  Baskommunernas förmåga att som ägare styra den praktiska upphandlingsverksamheten försvagas  Kommunerna har inte fullständigt insett sitt ansvar för servicemarknadernas utveckling  Servicestrukturreformen har på många ställen skrotat väl fungerande och beprövad upphandlingspraxis  Allt det ovan nämnda är ägnat att försvåra särskilt små företagens tillgång till marknaden och möjligheter att klara sig i anbudsförfarandet

Utredning över stora städernas upphandlingar  Utreddes de 22 största städernas upphandlingspraxis och deras funktionsduglighet Utreddes bl.a.:  Basuppgifterna (bl.a.. budgeternas slutsumma, upphandlingarnas andel av bruksutgifterna..)  Hur upphandlingsverksamheten är organiserad?  Finns det en näringslivsstrategi och styr den uppgörandet av upphandlingar?  Existensen av en upphandlingsstrategi (beaktar den sme- sektorns företag och hur instruerar man små upphandlingar)  Upphandlingsinstruktioner  Praktiska samarbetet med företag (t.ex. hur informerar man om upphandlingar)  Uppföljning av upphandlingarna d.v.s. för man t.ex. statistik över upphandlingarnas riktning?

Slutsatser från utredningen  Bruket av samupphandlingsenheter och centraliseringstrenden är mycket vanlig i stora städer  En skild upphandlingsstrategi finns endast i en fjärdedel av städerna  Upphandlingsverksamhetens samband med näringspolitiken är vanligen svag  Ca 60 % av städerna har instruktioner för små upphandlingar  Sme-företag beaktas inte åtminstone systematiskt skilt för sig i upphandlingsinstruktioner eller upphandlingsstrategier  Få städer har en systematisk uppföljning av vem som vinner anbudsförfarandet  I den största delen av de utredda sakhelheterna finns också positiva undantag  De tidigare presenterade iakttagelserna om upphandlingstrenderna stämmer väl överens med resultaten av denna utredning

Gott exempel på rätt viljetillstånd: ”Fungerande servicemarknader är till fördel för staden och invånarna. Alternativt utbud föds dock inte utan betydligt kundunderlag. Vanda stad är en betydande lokal aktör inom servicesektorns, och dess beslut har ofta avgörande betydelse för marknadernas struktur. Tillkomsten av nya företag och andra aktörer förutsätter en serviceefterfrågan, som staden styr utanför sin egna organisation. Styrningen sker bl.a. genom att definiera den service som staden i fortsättning alltmer skaffar från marknaderna.” (Vanda stads produktionsstrategi för service, fri övers. MLi)

Gott exempel på rätt viljetillstånd: ”Genom att öppna den offentliga serviceproduktionen mer för konkurrens kan staden befrämja en marknad som också fungerar för små företag. Då basmarknaden är skapad kan företagen utveckla och utvidga sin verksamhet genom att erbjuda nya tjänster också till enskilda konsumenter.” ”Det ligger i stadens intresse att befrämja tillkomsten och utvecklingen av fungerande marknader.” (Helsingfors stads näringslivsstrategi, fri övers. MLi)

Gott exempel på rätt viljetillstånd: ”I upphandlingarna skall, alltid då det är motiverat och möjligt, säkerställas att också företag som inleder sin verksamhet, sme- företag och lokala företag har möjlighet att delta i anbudsförfaranden.” (Kuopio stads upphandlingsinstruktioner, fri övers. MLi)

Gott exempel på realistisk granskning: ”Under de kommande åren är det också viktigt att bereda sig på arbetskraftsbrist och en situation där staden är tvungen att köpa tjänster i allt högre grad från öppna marknader.” (Borgå stads servicestrategi)

Den offentliga sektorns näringsverksamhet  Den offentliga sektorns verksamhet som konkurrerar med företag på marknaderna är ett fenomen som är oerhört svårt att motivera  Den offentliga sektorns basuppgift är att ansvara för organiseringen av de lagstadgade uppgifterna  Den offentliga sektorns näringspolitiska uppgift är att skapa förutsättningarna för en mångsidig näringsstruktur och en fungerande marknad, inte att konkurrera med befintliga företag

Offentliga upphandlingar – en centraliserad eller decentraliserad modell Chef för näringsärenden Janne Pesonen Torneå

Utgångspunkter för utvecklandet av kommunservicens produktion  FiF: ”Servicens produktionssätt är inte ett självändamål – servicen skall produceras på det helhetsekonomiskt mest förmånliga sättet”  Det är svårt att se grunder för ett sådant läggande på entreprenad som ökar servicens kostnader eller försämrar kvaliteten  Utmaningen är fastställandet av de verkliga kostnaderna för kommunernas egna produktion för att kunna göra en trovärdig kostnadsjämförelse  En ytterligare utmaning utgörs av osäkerheter kring servicens kvalitet och produktifiering ”Kommunen kan spara pengar och utveckla sina köptjänsters kvalitet endast genom utnyttjandet av en mångsidig och fungerande servicemarknad”

Problemet med det nuvarande läget  Man fungerar redan ganska starkt nära gränslinjen till marknaden, men marknaderna fungerar inte riktigt  Efterfrågan ökar, men produktionen centraliseras  riktning mot allt sämre fungerande marknader (t.ex. Sociala tjänster produceras av över 3000 företag, men de 5 största vinner hälften av alla anbudsförfaranden)  Utgångspunkten för de fattade besluten måste vara social- och hälsovårdspolitiska, men det är nödvändigt att förstå de mekanismers funktion, som man ämnar utnyttja

Kommunal service och marknadernas funktion  Helt egen produktion – inga marknader  Delvis på entreprenad – dåligt fungerande marknader  Delvis på entreprenad – väl fungerande marknader  Helt på entreprenad – efterfrågan och marknaden själv bestämmer marknadernas funktionsduglighet Nuläge

Kommunal service och marknadernas funktion  Helt egen produktion – inga marknader  Delvis på entreprenad – dåligt fungerande marknader  Delvis på entreprenad – väl fungerande marknader  Helt på entreprenad – marknaderna själv bestämmer marknadernas funktionsduglighet Mål

Social- och hälsovårdsbranschens struktur Hälsovårdsföretag st.  Sysselsätter ca personer  Rentav 98,4 % av företagen är under 10 personers enheter  Sammanlagda omsättningen 2,1 Mrd € Socialtjänsteföretag st.  Företagens antal har nästa sexfaldigats från år 1995 till år 2008  85,8 % av företagen är under 10 personers enheter  Föreningar är tills vidare lite större aktörer än företag inom sociala tjänster  Det finns förutsättningar för en mångsidig producentstruktur med beaktande av företagens antal

Diversifierad mångproducentstruktur Efterfrågan (offentlig) Utbud Egen produktion Köptjänster ABP AB Firma 3:e sektorn Service- sedlar AB ABP Kunder 3:e sektorn (AB)

Vad förutsätter upphandlingslagen på riktigt? 2§: Principer för offentlig upphandling Den upphandlande enheten skall utnyttja befintliga konkurrens- förhållanden, behandla deltagarna i upphandlingsförfarandet på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt förfara öppet och med beaktande av proportionalitetskraven. 20§: Förbud mot att dela upp upphandling eller kombinera upphandling på ett artificiellt sätt En upphandling får inte delas upp eller beräknas med exceptionella metoder i syfte att undgå tillämpning av bestämmelserna i denna lag. En varuupphandling eller en tjänsteupphandling får inte heller kombineras med en byggentreprenad eller upphandlingar annars kombineras på ett artificiellt sätt i syfte att undgå tillämpning av bestämmelserna i denna lag.

Sammanfattning:  Upphandlingen av rationellt uppmätta helheter från en fungerande marknad är alltid bättre än att som självändamål upphandla stora helheter från en dåligt fingerande marknad  Ansvaret för utvecklingen av servicemarknaderna ligger p.g.a. den starka efterfrågan hos kommunerna, som har ansvaret för organiserandet av servicen