Www.transportlearning.net Icke motoriserade transporter Thomas Krag Mobility Advice.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att förstå anonymiteten (översättning från
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
En Dag i Ramadan Ramadan
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Idrottslärare om astma
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
SYV Studie- och yrkesvägledning
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Kampanjer för ökad resemedvetenhet.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Centrala innehåll och kunskapskrav
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
Mental träning Mål & Motivation
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
HÅLLBART RESANDE I UMEÅREGIONEN. Finansiering Länstrafiken i Västerbotten Volvo GE Liljaskolan i Vännäs.
Välkommen till Ledardagen!
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Workshop inför Projektet
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
© Synovate Ungas attityder till rökning
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
Skolutveckling via digitala medier
Tid Agenda Anmälan och kaffe
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Hälsa.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

Icke motoriserade transporter Thomas Krag Mobility Advice

Icke motoriserade transporter PROGRAM Generella icke motoriserade transportsätt Exempel på specifika kampanjer Generella hänseenden på kampanjer Gruppdiskussioner Presentation av resultat från grupper Frågor och svar Avslutning

Icke motoriserade transporter Icke motoriserade transportsätt Kan vara: I detta fall: Gå och cykla, människodrivna transporter

Icke motoriserade transporter Förmåner av att gå och cykla Sparar energi Ej skadligt för miljön (inga utsläpp, inget buller) Tar inte upp värdefull stadsmark Kostnadsbesparande Bidrar till bättre hälsa Ökar resekvaliteten Minskar tidsförluster, kanske rent av ökar hastigheten Förmåner för samhället kontra den enskilde

Icke motoriserade transporter Fördelar och nackdelar Det beror... (på den fysiska platsen ifråga, därefterpå profil, på vanor, på traditioner, på historia, på inrättningar,...)

Icke motoriserade transporter Vem kan gå och cykla? Gående kontra cyklande Gemene man utan fysiska hinder kan gå varje dag till en viss gräns Många kan tekniskt sett ha förmågan att cykla, men även om de har tillgång till en cykel kanske de inte cyklar så ofta och särskilt inte i stadstrafik

Icke motoriserade transporter Egenskaper för gående och cyklande Gående är Lätt att börja med, men Relativt långsamt Cyckling är Beroende på situation och person, svårt att börja med, men Ett relativt snabbt färdsätt (många gånger snabbare än bilen och kollektiva alternativ)

Icke motoriserade transporter Problem med utsläpp... Inget rationellt argument för att välja bort cykeln Utsatthet för utsläpp i bil och cykel

Icke motoriserade transporter Problem med säkerhet Människor som börjar att cykla tenderar att anse stadscykling som mindre farligt än de gjorde när innan de började cykla.

Icke motoriserade transporter Goda hälsoaspekter Flertalet studier: Fysisk inaktivitet är huvudskälet till flertalet sjukdomar såväl som övervikt. WHO: Fysiskt aktiva transportalternativ såsom cykla och gå bör gynnas.

Icke motoriserade transporter Hur man kan spara tid på att vara hälsosam Avstånd hem - arbete 90 min 5 km10 km 15 km 30 min 60 min cykel bil Slutsats: Cykeln sparar tid för avstånd upp till 8 km. Transport hem - arbete Bil:50 km/hingen träning Cykel:20 km/hträning Mål:30 minuter träning per dag Spenderad tid per dag

Icke motoriserade transporter Övertalande argument Träning Person (+ skor) Nya vandringsstråk Nya cykelvägar Person + cykel Uppgiften

Icke motoriserade transporter Förändringar i steg - modell (gående) ”Jag går regelbundet” ”Jag prövade och nu går jag då och då” ”Jag skulle vilja pröva att gå” ”Att gå kanske är något för mig” ”Att gå är inte relevant för min del”

Icke motoriserade transporter Förändringar i steg - modell (cykla) ”Jag cyklar regelbundet” ”Jag prövade och nu cyklar jag då och då” ”Jag skulle vilja pröva att cykla” ”Att cykla kanske är något för mig” ”Att cykla är inte relevant för min del”

Icke motoriserade transporter Exempel på kampanjer Cykla till arbetet Cykla till skolan Cykla till affären Cykelträning Gå till skolan Gå i din omgivning Gående skolbussar Cyklande och gående turister

Icke motoriserade transporter Cykla till arbetet (Danmark)

Icke motoriserade transporter 3-4 veckors genomförande på våren och försommaren Lag om 4-16 personer deltar Kostar 4 € per deltagare Affischer med almanacka för dagboksföring om att cykla / inte cykla till arbetet Nyhetsbrev skickas ut under hela kampanjen Resultat överlämnas av lagets koordinator i slutet Utlottning med fantastiska priser Minst 50% cykeldagar krävs Diplom ges till alla lag som uppfyller villkoren Kampanjgenomförande

Icke motoriserade transporter ,000 deltagande individer (3.6 % av Danmarks arbetare) 57% cyklade varje dag till jobbet redan innan kampanjen 14% fler cyklar mer ofta mellan hemmet - arbetet 18% fler cyklar mer till olika aktiviteter Kampanjresultat

Icke motoriserade transporter Motivationsfaktorer (efter betydelse) Träning, personligt välbefinnande och hälsa Priser Miljömedvetenhet

Icke motoriserade transporter Cykla till arbetet (Danmark) Kampanjhistoria 1996 Holstebro 1997 Holstebro, Köpenhamn 1998 Hela Danmark (inspiration från Norge) Organisera organisationer Danska föreningen för företagssport Danska cykelföreningen

Icke motoriserade transporter Gå till skolan (England) Syfte med kampanjen Barns hälsa, inlärningsmöjligheter och självständighet Minska trafikstockningarna utanför skolan på morgonen

Icke motoriserade transporter Gå till skolan (England) Målgrupper Lärare Elever Föräldrar Tid 2006 Två nationella ”Gå till skolan” temaveckor (22-26 Maj, 2-6 Oktober)

Icke motoriserade transporter Gå till skolan (England) Mer material (Väggplanschen används för att följa framgången för en klass under en vecka)

Icke motoriserade transporter Gå till skolan (England) Resultat % av Englands lokala myndigheter främjar ”Gå till skolan” skolor deltar elever deltar 30% ändrade transportmedel i skolorna under kampanjerna

Icke motoriserade transporter Likheter mellan kampanjerna Bestämd tidsperiod Hälsa angiven som nyckelfaktor Rekord från allmänheten av gott beteende under kampanjen

Icke motoriserade transporter Andra exempel Cykla till skolan (Danmark) Gående skolbussar Kampanjen ”Cykla till affären” (Flanders, Belgien) Cyklande och gående turism

Icke motoriserade transporter Cykla till skolan (Danmark) 900 skolor och elever deltar 2006

Icke motoriserade transporter Gående skolbussar

Icke motoriserade transporter Cykla till affären (Flanders, Belgien)

Icke motoriserade transporter Cyklande och gående turism

Icke motoriserade transporter Grunderna för en kampanj Vilken typ av beteende ska förändras? Vilken är målgruppen? Vilka kanaler kan användas för att nå den? Vilka argument och belöningar kan användas för motivation? Vad är den övergripande strukturen av kampanjen? När ska kampanjen dras igång? Vem kommer att organisera aktiviteterna i kampanjen? Vem skriver meddelandena? Hur utvärderas kampanjen?

Icke motoriserade transporter Grunderna för en kampanj Målgrupp Värst beteende Medelmåttigt beteende Näst bästa beteende Bästa beteende

Icke motoriserade transporter Grunderna för en kampanj Hur man når ut till målgruppen Personlig kommunikation Ambassadörer Annonsering Skrivet material (utskrifter, e-post, brev) Medial bevakning

Icke motoriserade transporter Grunderna för en kampanj Argument Hälsa Belöningar Roligt Miljön

Icke motoriserade transporter Grunderna för en kampanj Kampanjupplägg Gör en tydlig plan Kommunicera med användare (papper, telefon, fax, webben) Begrunda lokal kontra centraliserad kampanj

Icke motoriserade transporter Grunderna för en kampanj Tid Välj rätt tid på året (väder, temperatur, årstid) för vilket beteende du vill ändra Kolla så att det inte krockar med andra kampanjer eller händelser

Icke motoriserade transporter Grunderna för en kampanj Organisation Många organisationer är att föredra, speciellt - om de kan bistå med resurser, men även - om de inger trovärdighet Engagera experter Bjud in sponsorer Tänk på vem det är som sprider budskapet

Icke motoriserade transporter Grunderna för en kampanj Utvärdering Vad är det övergripande syftet? Vad är det omedelbara syftet? Hur många anammade kampanjens budskap? Hur många reagerade på budskapen? Vilka var de omedelbara och hållbara beteendeförändringarna? (några data är tillgängliga direkt, andra kräver enkäter)

Icke motoriserade transporter Pröva det! Liten skala Mellan- skala Stor- skaligt Grunderna för en kampanj

Icke motoriserade transporter Thomas Krag Mobility Advice Wilhelm Marstrands Gade 11, DK-2100 København Ø. Company reg. no. DK Tel , mobile Website