Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola
Målsättningar för utvecklandet av skolornas klubbverksamhet Mångsidig frititissysselsättning som stöder barnets utveckling Att ge varje barn möjligheten att delta i åtminstone i en klubb under tiden i grundskolan. Få med de barn som inte annars har möjlighet att delta i någon klubbverksamhet. Att fördjupa/stärka samarbetet mellan hemmet och skolan
Varför samarbete med föräldrar? Föräldrarna känner sina barn bäst och vet vilka klubbar som intresserar. Föräldrarna känner till vilket klubbutbudet är i den egna kommunen. Föräldrarnas intresse och enagemang smittar av sig på barnet. Föräldrarna kan konkret stöda klubbverksamheten. Ger möjlighet att diskutera fritidsysselsättningens betydelse för barnet.
Klubbverksamhetens betydelse för barnets och familjens välmående Erbjuder samtliga barn möjligheten att delta i en fritidssysselsättning. Erbjuder barnen möjligheten att lyckas och kunna saker. Utvecklar de sociala färdigheterna. Stärker kamratrelationer och erbjuder möjligheten att knyta nya kontakter. Erbjuder variation i skoldagen. Stärker motivationen och ökar trivseln i skolan. Sänker tröskeln till att pröva på olika fritidsintressen. Skolan är en trygg plats, ofta i närheten av hemmet. Ger möjlighet till ett fritidsintresse som inte kräver ”fem dagar i veckan” Ger familjerna mera gemensam tid om kvällarna.
Beslut som som styr samarbetet mellan hem och skola Lagen och förordningen om den grundläggande utbildningen. Statsrådets förordning om riksomfattande mål för utbildning enligt lagen om grundläggande utbildning och timfördelning i den grundläggande utbildningen. Grunderna för morgon-och eftermiddagsverksamheten för skolelever Den läroplan som godkänts av utbildningsanordnaren Skolans årsplan
Utgångspunkter för samarbetet Utgångspunkten för allt samarbetet ska vara positivt Uppskattande dialog: lyssna, respekt, förtroende och ett gemensamt språk Stadieövergångarna känsliga perioder Samarbetet ger sig inte av sig själv-det behövs planering, utveckling och utvärdering.
Utvecklandet av samarbetet Rektorn i nyckelposition Förhållningsättet a och o Defininera hur ni ser på samarbetet i er skola: Skapa en enhetlig linje/strategi. Gemensamma spelregler. Fostringsgemenskap Som stöd: Kvalitet i samarbetet mellan hemmet och skolan Att mötas i samtal
God information är viktig Information ska ges i tillräckligt god tid Information ska nå föräldrarna (Gör den det?) Är inspirerande och intresseväckande Innehåller väsentlig information Vem har ansvar för informationen i skolan?
Föräldrarna / Hem och Skola föreningarna i klubbverksamheten Ta med föräldrarna i planeringen, förverkligandet och utvärderingen av klubbverksamheten. Stöder och uppmuntrar eleverna. Deltar i kartläggningen av behovet av klubbar. Delar med sig av sin egen kompetens. Ordnar föräldrakvällar om betydelsen av vettig fritidverksamhet för barnen. Ger respons år klubbledarna och skolan under läsåret och utvärderar i slutet av terminen.
Klubbverksamhet kan förebygga marginalisering Skolans klubbverksamhet ger alla barn möjlighet att delta i klubbverksamhet Erbjuder barnen erfarenheterav att lyckas. Ger möjlighet till ett positivt samarbetet i ett ofta problemorienterat samarbete, stärker fostringsgemenskapen och föräldrarnas förhållande till skolan.
TACK…… och lycka till!