Västbus – hur funkar det?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Taktisk grupp Programområde Psykiatri
Barnets rättigheter från teori till praktik
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Barnanpassad utredning
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Metodstöd.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Syftet med en personlig handlingsplan
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Regional sammanställning av öppna jämförelser inom vård och omsorg om äldre Denna presentation.
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Demokrati och hur Sverige styrs
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Frånvarorutin i förskolan
LÄNSLEDNING VÄLFÄRD Presentationen ger en bild av:
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
SAMVERKANSPLAN - östra Norrbotten
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Samordnad Individuell Plan
Överenskommelse om samordning kring barn
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Gävleborg/Hudiksvall
Verksamhetschef Barnsjukvården Östra Norrbotten
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Vårdsamverkan barn och unga
Samverkan barn- och unga Syfte nå en effektiv samverkan i frågor som berör samtliga parter Generellt uppdrag Samverkansgruppen ska stimulera, bevaka och.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Västbus Samverkan barn och unga Västbus
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Västbusmöte Varför? Inför mötet Under mötet Mål och uppföljning Avslut och utvärdering Västbus.
Information om VästBus/SIP till nyanställda. Skaraborgs Sjukhus Aktivitetsplan Genomförandeplan Vårdplan Handlingsprogram MVC & BVC HABILITERINGEN BUP.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Samverkan angående barn och unga med psykisk ohälsa Dnr: Rev Genomförd av: Revisionsenheten VGR Borås stadsrevision.
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Västbus Samverkan barn och unga Västbus
Ny Remissrutin till BUP
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Västbus – hur funkar det? Anna Melke FoU i Väst/GR Psynk/SKL

Vad är Västbus? Överenskommelse VGR + 49 kommuner 2005, 2012 Riktlinjer om samverkan kring vissa barn och unga Värderingar om barnfokus Basnivå och specialistnivå vgregion.se/vastbus

Målgrupp? Barn och unga vuxna till och med 20 år Sammansatt psykisk/psykiatrisk och social problematik Behöver tvärprofessionell kompetens från olika verksamheters Stor spridning av behov och insatser

Samverkan hur? Möten med professionella och familj …inom 3 veckor kallelse = ska närvara SIP = gemensam handlingsplan uppföljning Gemensam kompetensutveckling över verksamhetsgränser Implementering och utveckling via styrgrupper och arbetsgrupper

När ska man Västbusa? …någon av de berörda verksamheterna bedömer att barnet och familjen har behov av resurser utanför den egna verksamheten. Verksamhetsföreträdare och familjen bedömer tillsammans behovet av ytterligare resurser och vilken/vilka verksamhet(er) som kan tillgodose behovet. Gemensamt beslutas om man ska kalla till ett nätverksmöte Västbus och vilka verksamheter som skall bjudas in.

Mitt uppdrag Västbus länsgemensamma styrgrupp efterfrågade en undersökning En implementeringsstudie 2010 som väckte frågor Kunskapslucka – vad händer med riktlinjerna ”ute i verkligheten”? Är Västbus till nytta för familjerna?

Hur? 1. En undersökning Intervjuer med professionella i olika verksamheter och i olika delar av länet Intervjuer med föräldrar och barn/ungdomar Observationer vid Västbusmöten 2. Ett förbättringsarbete Existerande samverkansgrupper kopplas till förbättringsarbete

Förbättringsarbete med genombrott som inspiration Ett gemensamt övergripande mål: Förbättra Västbus Team som formulerar sina egna specifika mål och arbetar med dem PGSA i teamen: Planera, Göra, Studera, Agera Teamen träffas 3 ggr/år i gemensamma seminarier Bild: landstinget Kalmar

Därför skrev vi en bok också!

Intervjuresultat Stor variation – Västbus uppfattas och används på olika sätt, t.ex. när det gäller hur ofta: Inte alls Har hänt vid unikt tillfälle Några gånger om året Flera gånger i veckan

Och vad som ska definieras som Västbus: ”Jag var nyligen på ett möte på HAB kring en elev med autismspektrumtillstånd. Vi har flera sådana elever. Men man kallade det inte för ett Västbusmöte. Fast det var det väl kanske då egentligen? Det var lärare, mentor, elevhälsa, HAB… säkert tjugo personer. Mamman var också med, men eleven ville inte. Det var HAB som kallade och som skrev protokoll även till vår personal. Det blev som ett åtgärdsprogram om vad vi ska göra.”

Och när Västbus ska användas: En sista utväg ” Jag tänker att det handlar om ärenden där vi försökt allt som vi har – när vi behöver fundera över om det finns något annat som vi kan göra.” Alltid när vi är många ” Jag tänker att man ska kalla när någon har många hjälpare runt sig. När det är oklart vem som gör vad behöver man träffas. Det finns ofta mycket information kring barnet och det är bra att alla hör det från början.”

Och vem som använder/ska använda: Alla verksamheter är inte med – särskilt frånvarande tycks primärvård, förskola, gymnasium och ungdomsmottagningar. Bland dessa är också privata aktörer som flest – hur få med dem i samverkan? Kan verksamheter delta även om det inte finns ett ärende?

Kunskap om hur familjerna uppfattar Västbus är låg. Vi har haft svårt att komma i kontakt med familjer – återspeglar ovana att efterfråga feedback? Bra: Samverkan i sig. När samverkan bidrar till att leda framåt. Frustrerande: När samverkan bara är en massa möten… När aktörerna inte kommer överens ändå.

”Man slipper rabbla allt hundratusen gånger ”Man slipper rabbla allt hundratusen gånger. Om man slipper vara den som sammankallar och förväntas veta vad ens barn behöver.” ”När det är Västbusmöte så kan flera säga samma sak så att [verksamheten] förstår att det är sant. Mig kan de strunta i, men om experter säger samma sak, då lyssnar de. Då förstår de vad barnen behöver hjälp med och hur de fungerar utanför [verksamheten].”

”Det som är jobbigt är att det inte händer något ”Det som är jobbigt är att det inte händer något. Det känns som att vi fortfarande står i startgroparna [trots att det gått så många år]. Det ena mötet leder bara till ett nytt möte. Det är fortfarande så diffust vad det är som ska hända [för barnet]. Vi står och stampar år ut och år in.” ”Alla verkar vänta på något”. ”Först måste det bli dåligt, sen får man det man behöver. Innan dess är det ingen som lyssnar in behoven. Man reagerar för sent.”

Förbättringsarbete Ökat brukarfokus: Intervjuer med föräldrar Enkäter med föräldrar och ungdomar Barnets röst dokumenteras via SIP Föräldrainformation via brev och hemsida

Osäkerhet kring mötesformen ”nätverksmöte Västbus”: Nätverksmöte, SIP-möte, ”vanligt” samverkansmöte… Vad är skillnaden? Hur får man till bra möten? Mötesledarutbildning Västbus Informationsmaterial: kort testas

Uppföljning är en bristvara. Inte lätt att följa upp en samverkansform – vem ska ansvara? Hur statistikföra? Framtagande av mall som testats. Rapportera mera-kampanj. Leder till nya förbättringsarbeten?

2. Vårdcentral skickar vidare remissen till BUP 1. Skolhälsovård skickar remiss till vårdcentral, efterfrågar ADHD-utredning 2. Vårdcentral skickar vidare remissen till BUP 3. BUP skickar tillbaka remiss till vårdcentral 4. Vårdcentral skickar tllbaka till skolhälsovård

Svårt att få till möten med vissa verksamheter – samverkansbehovet olika stort. Team har provat fasta tider Informationskampanjer + Ökar förutsägbarhet - Riskerar att bli begränsande (möten på andra tider avvisas oavsett behov)

Styr och arbetsgruppernas funktion(alitet): Uppdrag Representation Samverkanskontext Team har arbetat aktivt för att öka representationen i lokala grupper (viss framgång) Handlingsplaner och tester har genomförts på många områden Grupper har träffat varandra

Vad lärde vi oss? Undersökning + förbättringsarbete = lyckat koncept Specifika samverkansöverenskommelser behöver sättas i sin kontext Implementering är en process som ständigt måste underhållas Underlag behövs för att bedöma implementeringsprocessen fortlöpande Systematik i arbetsgrupper kan bidra till processen – nyfikenhet! Informationsmaterial kan vara stöd i implementeringsprocess

Hur går vi vidare? Det här är ju bara början… Workshop med Västbusgrupper regionalt, delregionalt, lokalt Rapport som utgångspunkt för att identifiera egna förbättringsområden (vad behöver vi ta reda på?) Rapport som idébank kring vad man kan testa