IT i lärarutbildningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Ulf P Andersson GMV
Utbildningar (just nu)
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Kvalitet i grundutbildningen1
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Språk och interkulturell kommunikation
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Lärande, kommunikation och IT
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
IT i skolan - i nationellt och lokalt perspektiv:.
Under ytan - ett Equal-projekt om att förstå och förändra normer och värderingar i skolan Projektperiod: 1 maj april 2007.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
UNESCOS MÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING & UTBILDNING 2030 Kristiina Volmari, Utbildningsstyrelsen 18 januari 2016.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Leonardo da Vinci Det europeiska samarbetet inom yrkesutbildning och kompetens- utveckling.
”Projects are about People”
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Action Learning.
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Grundlärarutbildningarna
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

IT i lärarutbildningen Den nya lärarutbildningen i Sverige Samhällsutvecklingen - perspektivet framåt Pedagogiskt paradigmskifte Strategier: Lärarutbildningens infrastruktur Involvering i skolprojekt ITiS för lärarutbildare Projekt och nätverk Lärarutbildningscentrum

Lärarutbildningens nya struktur <www.lub.hik.se/flash/flash_v3.html> Inriktning - Nya/traditionell skolämnen - Nya/traditionell universitetsämnen - Tvärvetenskapliga/tematiska studier - Kompetensområden Minst 40 poäng (minst 10 vf) Lärarutbildningscentrum Allmänt utbildningsområde - Centrala kunskapsområden - Tvärvetenskapliga ämnesstudier Specialisering - Fördjupning av tidigare studier - Bredding/komplement till studier - Perspektiv på inhämtade kunskaper 60 poäng (10 vf) Minst 20 poäng Studenten väljer en eller flera inriktningar respektive specialiseringar. Stellan Ranebo, 000201

ht År 1 vt ht År 2 vt ht År 3 vt ht År 4 vt ht År 5 Lärarutbildningsprogrammet vid Högskolan i Kalmar - strukturplan Lärarexamen för förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskolans tidigare år Lärarexamen för grundskolans senare år och gymnasiet ht Allmänt utbildningsområde, 20 p År 1 vt Inriktning I, 1-20 p ht Inriktning I, 21-40 p (10p) År 2 vt Allmänt utbildningsområde 20 p(5p) ht Specialisering I, 20 p År 3 vt Specialisering II, 20 p Inriktning II, 1-20 p ht Allmänt utbildningsområde, 20 p (5p) Inriktning II, 21-40 p (10p) År 4 vt Specialisering II, 20 p ht Allmänt utbildningsområde, 20 p (5p) År 5

Direktiv till utvecklingsgrupper – att tänka speciellt på Den utbildningsvetenskapliga förankringen av inriktningen. IT-perspektiven i inriktningen: Informationssamhället, omvärldsanalys samhällsförändringar IT och lärande IT som arbetsredskap Integrationen mellan teoridel och verksamhetsförlagda delen av inriktningen. De röda trådarna från termin 1: Språket som lärarens redskap Lärandet för ett ekologiskt hållbart samhälle Värdegrunden Ledarskap Styrdokumenten, samhällsuppdraget Att tänka vetenskapligt Lärarutbildningscentrum

Lärarutbildningscentrum Skolan präglas av ett samhälle som inte finns längre och har till uppgift att förbereda eleverna för ett samhälle som inte finns än ... Samhället präglar ... skall förbereda för ... Lärarutbildningscentrum Skolan IT passar bättre för mål och innehåll i morgondagens skola än i dagens.

Lärarutbildningscentrum Reflektioner, argument och analys Vem styr IT-utvecklingen? Tekniken (forskaren), industrin (marknaden), politiken (samhällsbyggaren), filosofin (akademin) eller kaos (slump/fraktaler) Vad har vi lärt av erfarenheten? Pilotförsöken? Vad säger forskarna? Varför IT i skolan? Lär för vuxenlivet Verktyg för kommunikation och lärande Nätverk för internationellt samarbete Gemensamma resurser på nätet. Vad säger forskningen? Vad säger politikerna? Lärarutbildningscentrum Stellan Ranebo, 000329

eLearning The two major challenges are the adoption of lifelong learning as the over-arching education paradigm, and the effective integration of information and communication technologies (ICT). eLearning must answer lifelong and lifewide demands: academy, work and personal fulfilment. eEurope – 2002 Action Plan

eLearning Objectives : to integrate ICT in education and training exploiting ICT potential for quality exploiting ICT potential for innovation to ensure universal access to digital literacy to enable citizens for the knowledge society to address the “skills gap” challenge eEurope – 2002 Action Plan

eLearning The problem should be tackled at an early stage. 81 million out of the 117 million European youth under 25 years old are enrolled in formal educational institutions. They are increasingly living, studying and working in a world where digital technologies are ubiquitous. Lifelong learning, learning to learn and digital literacy are becoming increasingly important. eEurope – 2002 Action Plan

eLearning The Way Ahead : A Joint Effort at all levels : local, regional, national, European ; by all actors concerned: public administration, education and cultural communities, enterprises ; in all education levels and pathways : schools, vocational training, higher education, lifelong learning, industry, informal learning. eEurope – 2002 Action Plan

…med hög relevans för lärarutbildningen 2.1 Mot ett skifte av pedagogisk paradigm … …med hög relevans för lärarutbildningen 1. Passivt reproducerande lärande Lärarcentrerad undervisning Fokus på individuellt arbete Akademiska ämnesblock Traditionella läromedel Universitetets dataloboratorier Lokala stationära läranderesurser Klassrumsbaserade kurser Lärande för examination Aktivt lärande för tillämpning Studentcentrad undervisning Lagarbete Yrkesinriktade tematiska block Interaktiva läromedel Distribuerade webblösningar Globala läranderesurser Nätverksbaserade kurser Livslångt lärande IT kan vara en kraft för pedagogisk utveckling och strukturell förändring !

… och några ting att hålla ögonen på! 2.2 Skifte av pedagogisk paradigm …. … och några ting att hålla ögonen på! ”The current virtual environments are not necessarily suitable for solving the hard problems of education: Equality, socialisation, conceptual change”. (Erno Lehtinen) En lärare som är osäker i sin roll som handledare i en PBL-process kan komma att ”abdikera” till ett svagt ledarskap. (Ulla Riis) ”Where did they come from - “Homo Zappiens”? What will they expect from the education system?” (Wim Veen) Teacher Training Center

ITiS Nivå Antal Central ITiS kansli (Stockholm) 10 Regional Regionala koordinatorer 33 Kommunal Kommuner som involveras 289 Utbildade IT-handledare 1000 Enskilda skolor Skolledare 7000 Lärarlag 12000 Lärare 70000

ITiS - projekt organisation Kommun X Kommun Y ITiS - projekt organisation IT-handledare Lärare Skolledare Lärarlag (3-7) Skolor Seminariegrupper (25-30)

IT i skolan 1980 1990 2000 IT i skolan Synergier Skolorna kommunaliseras ITIS Skola C Skola B IT i skolan Skola A Synergier IT i kommun och samhälle

Lärarutbildningens grund - nyckelord Precisare krav på vetenskaplig bas för lärarutbildning Form och innehåll styrs av ”livslångt lärande” Ökad yrkesinriktning mer samspel med yrkesfältet Baserad på nätverkssamarbete Öppna flexibla lärandemiljöer Kvalitetssäkring nödvändig Studenten har ansvar och inflytande Lärarutbildningscentrum

Lärarutbildningens strategier och lösningar Genomför kontinuerlig omvärldsanalys. Sätt in IT i övergripande sammanhang. Intranät för optimal service - konsekvent användning Involvera lärarhögskolan i internationella partnerskap Utveckla PBL-metoder för virtuella miljöer Erbjud kvalitet och relevant information i nätet Involvera lärarutbildare i aktuell kompetensutveckling för skolans lärare och skolledare Beskriv IT-relationerna i styrdokumenten Säkra lärarutbildarnas egen kompetensutveckling Utvärdera och kvalitetssäkra programmen Lärarutbildningscentrum