Lärseminarium om icke formellt lärande – ett kvitto på det du lärt dig

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
MFSMFS Ett äventyr utöver det vanliga. SIDA:s utbildning i Härnösand o Tre intensiva dagar som förbereder dig inför din resa o Träffa andra som ska ut.
Individuellt lärande tillsammans
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Patientenkät sommaren -13
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Föräldramöte 12 september 2011
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Närvaro!!.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Bakgrund Räddningsskolan Skövde AB vill genom en 12-veckors utbildning inom sjukvård, brand, säkerhet, självkännedom samt internationell verksamhet skapa.
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Motivation Arbete Glädje Idrott Cooperation
Icke formellt lärande Projekt MODD.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Valideringsprocessen
RAMS -R ehabilitering, A rbets M arknad och S ysselsättning En verksamhet som riktar sig till personer mellan 18 och 64 år som uppbär försörjningsstöd.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att tillsammans påverka!
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Idrottspsykologi.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Framtidens familjecentral
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
För mer information, kontakta:
Svenska som andraspråk 3
Förstudie Friluftslivets år 2020
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Lärseminarium om icke formellt lärande – ett kvitto på det du lärt dig Hur vi använder nyckelkompetenserna för det livslånga lärandet i ESF-projektet MODD, Motala kommun 24 april 2013 Lena Martens Kalmelid Timmy Nilsson

FORMELLT ICKE-FORMELLT INFORMELLT I det formella utbildningssystemet Organiserad utbildning vid sidan av det formella utbildningssystemet Den process genom vilken individer tillägnar sig attityder, värderingar, färdigheter och kunskap från dagliga aktiviteter

C C o o a a c c h h i i n n g g t t i i l l l l S S t t u u d d i i e e r r , , a a r r b b e e t t e e e e l l l l e e r r p p r r a a k k t t i i k k

December 2006: EU-rådet och parlamentet beslutar om ett europeiskt ramverk för nyckelkompetenser för livslångt lärande http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/ll-learning/keycomp_sv.pdf

MODD Innehåll Nio områden Portfolio Nyckel- kompetenser Progressionen i varje steg Kompetens bevis (själv- skattning – ”youthpass”) Nyckel- kompetenser LFA Delmål Deltagarnas icke-formella lärande har synliggjorts och validerats 5 5

Hälsa Frivilligarbete Utbildning Kultur Natur Europa Entreprenör-skap Frivilligarbete Arbets- marknad Presentation/media Utbildning Kultur Natur Europa 6

HÄLSA Steg 1 Steg 2 Steg 3 Projektmål Delmål Kost – matlagning Berggrens Källare Träning – avslappning – yoga mm Hälsoprofil DOA, KASAM Naturaktiviteter Lokal utmaning Livsstilssjuksköterska Steg 2 Kost – matlagning Uteaktiviteter Teamaktiviteter – ”grupper” i gruppen Steg 3 KASAM följs upp, livsstils-sjuksköterska vid behov Kost - matlåda i samband med praktik – vid transnationell utmaning på gården Natur – vid transnationell utmaning på gården Projektmål Från riskgrupp till friskgrupp Delmål Synliggöra vilka strukturella förändringar som krävs för att arbeta mot utanförskap

FRIVILLIGARBETE Steg 1 Röda Korset – besök, första hjälpen Deltagare från andra grupper berättar om föreningserfarenhet Steg 2 Kontakt med fler föreningar i olika former – kulturföreningar, ABF, IF Metall. Idrottsföreningar mm att utveckla Utedagar Föreläsningar Steg 3 Blockpraktik – kan vara i form av föreningsinsats Transnationell utmaning – Italien, JOETZ i Bryssel 8

Strategiskt partnerskap m näringslivet ARBETSMARKNAD Steg 1 Introduktionsprat praktik (inkl i individuell planering) Arbetsgivarpers-pektivet tillsammans med Berggrens Källare Räddningstjänsten Steg 3 Blockpraktik Framtidsplanering utifrån mål i individuell planering Vidare bearbetning CV/personligt brev Steg 2 Utedagar Träffa arbetsgivare (Mats – Broddson) Externa mentorer från arbetslivet (?) Besök på eller från AF CV – personligt brev Anställningsintervjuer Praktikval Projektmål Strategiskt partnerskap m näringslivet 9

ENTREPRENÖRSKAP Steg 1 Steg 2 Steg 3 Idéverkstäder: Utbildningsdag Grupp 1: inredningsgrupp, underhållning vid invigning. Ett event per grupp Idélots Annika Nordström Steg 2 Utbildningsdag Coompanion (kan bli annat på sikt) Utedag Medevi - kooperativ Föreningar och studieförbunds- kontakter Steg 3 Blockpraktik Medevi – bolaget, kontakt med kooperativet? Möjligheter att följa upp: Kulturföreningen Konsumringen Idélots Annika Nordström, ev så smånigom tillsammans med ALMI och Nyföretagarcentrum Transnationell utmaning, framför allt på gården Delmål Entreprenör-skap, alternativa driftsformer som metod 10

PRESENTATION/MEDIA Steg 1 Steg 2 Steg 3 Projektmål Digital portfolio Introduktion film och andra redovisningsformer Inspirations-föreläsning - mediaperson Steg 2 Mediakurs Dokumentation Motalapresentation vid nationell utmaning Redovisning Steg 3 Dokumentation Motala-presentation vid transnationell utmaning Redovisning Projektmål Projektägare ökad kunskap om transnationalitet som metod 11

UTBILDNING Steg 1 Steg 2 Steg 3 SYV-pass Vid behov, enskild studievägledning Bona besöker Studiebesök vuxenutbildning, andra folkhögskolor, och andra relevanta utbildningsanordnare Steg 3 Prova på-vecka på Bona Fortsatt möjlighet till enskild studievägledning Framtidsplanering utifrån mål i individuell planering 12

EUROPA samt transnationalitet Steg 1 Steg 2 Steg 3 Projektmål Delmål Volontärerna Föreläsningar: Lena – Afrika Marie – EU/ESF Idéer: Daniel Hjalmarsson . Indien Mika Studiebesök Hjärta till Hjärta Steg 2 Volontärerna Föreläsning: Marlene - Sydafrika Steg 3 Transnationell utmaning: föberedelse, genomförande, redovisning Bonaveckan: Tema Europa Projektmål Projektägare ökad kunskap om transnationalitet som metod Delmål Deltagarna har medverkat i transnationell kontakt 13

KULTUR Steg 1 I samband med naturaktiviteter – Motala Verkstad? Teaterbesök, besöka konstgalleri (kan också förekomma i steg 2 och 3) Volontärerna Steg 2 Kulturföreningen KonsumRingen Utedagar – frivilliginsats med kulturinslag Nationell utmaning: Motalapresentation, ta del av kultur i andra delar av Sverige Volontärerna Steg 3 Blockpraktik med kulturinnehåll – Bona teaterlinje, Konsumringen Eget kulturuttryck (kan också förekomma i steg 1 och 2) Transnationell utmaning: Motalapresentation, ta del av annan kultur 14

NATUR Steg 1 Naturaktiviteter utifrån ett hälsoperspektiv Promenad med korvgrillning el dyl Filmer, samtal Steg 2 Utedagar hos idrottsföreningar mm Uteaktiviteter i närmiljön Friluftsfrämjandet Nationell utmaning kan genomföras som ett naturäventyr Steg 3 Transnationell utmaning i Italien ??? 15

I en ladugård finns sextio ben Det är lika många av varje djur. Hur många djur finns det av varje sort?

Kommunikation på modersmålet Genom att gruppen består av personer med olika bakgrund, har jag utvecklat min förmåga att kommunicera och förstå människor som tänker annorlunda. Jag har utvecklat min förmåga att ta in information, och fokusera på vad människor menar med vad de säger. Ibland säger personer något annat än vad de egentligen menar. Kommunikation på främmande språk Jag har under min tid på MODD fått ett större mod och ett bättre självförtroende gällande att kommunicera på främmande språk. Ett tydligt exempel är då jag i Bryssel hade en muntlig presentation inför helt nya och främmande människor. Jag vill även lägga till då vi samtalade med okända människor genom skype som ett bra exempel till detta. Jag upplever att genom stöd av både gruppen och personal så har mitt engelska ordförråd och språk utvecklats.  

Matematiskt kunnande och grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens Jag upplever att en grundläggande matematiskt kunskap är nödvändig för att kunna fungera på ett bra sätt i samhället. Detta upptäckte jag tydligt under mina praktikperioder då exempel blev tydliga. Ytterliggare exempel har jag kunnat se då vi på MODD använt oss av matematiska kunskaper då vi lagat mat, beräknat resor och tidsaspekter. Digital kompetens Innan MODD var jag begränsad i mitt användande av digitala verktyg. Under projektets olika aktiviteter med möjligheter att dokumentera med hjälp av bland annat digitalt fotograferande så har mitt intresse ökat. Jag känner även att jag behärskar fler tekniker och metoder idag.  

Lära att lära Social och medborgerlig kompetens Jag har lärt mig något nytt nästan varje dag., genom att jag deltagit aktivt i den mängd aktiviteter som erbjudits. Jag har fått en ökad hunger efter kunskap, mersmak för att lära mig saker, och har ofta gått hem och läst mer om olika saker. Social och medborgerlig kompetens När jag började MODD var jag en tillbakadragen ensamvarg, pratade bara med mentorerna. Idag säger flera i gruppen att jag är gruppens glädjespridare. En dag var vi i Linköping. Jag visste om att jag vaknade på fel sida, tidigare i liknande situationer gömde jag mig och tyckte synd om mig själv. Jag blev jätteledsen. Denna gången blev jag irriterad och vågade visa det. Det satt fortfarande i dagen efter, men jag blev aldrig ledsen över det. Att våga visa andra känslor var jätteskönt. Jag var i Trelleborg i tre dagar och i Florens i sex dagar. Det var oroligt innan för den tillbakadragna ensamvargen, men jag var en av de gladaste, mest skämtsamma och framför allt lugnaste personen. Jag har fått höra att jag är den som utvecklats mest under tiden på MODD, och det stämmer nog.  

Initiativförmåga och företagaranda Jag har visat att jag har en förmåga att planera, strukturera och genomföra en uppgift genom att jag aktivt bidragit till att bildspelet om Medevi kom till. Kulturell medvetenhet och kulturella uttrycksformer Jag har blivit medveten om att det är stora kulturella skillnader mellan Belgien och Sverige, trots att båda länderna ligger i Europa. Jag blev medveten om Medevis stora kulturella betydelse, och kommer att se på kulturella företeelser med ett annat perspektiv.  

Annan kompetens Jag har genom MODD lärt mig att samarbeta och att lösa konflikter. Jag har utvecklat olika tekniker för mitt lärande och med dessa provat mig fram med framgång. Jag har fått en tro på framtiden och en plan på hur jag ska komma vidare efter MODD. Jag har utvecklats genom alla olika kompetensområden och kommer att tänka på dessa i framtiden då jag ska lösa olika typer av uppgifter. Med detta vill jag mena att jag har hittat min väg till mitt livslånga lärande.