”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Dolda kunskaper avslutande möte
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Världens bästa skola Linda Norberg.
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Tidiga insatser för barn i förskolan
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Nämndplan 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!

Välkomna till Dialogforum! En samtalsarena för Föräldrar-Politiker-Förvaltning inom Vara kommun

Syfte med Dialogforum: I dialogforum möts ordföranden i föräldraföreningarna (eller ersättare) på våra förskolor och skolor i en aktuell dialog med politiker och förvaltningsledning. Vi tar och ger information i aktuella övergripande frågor, följer utvecklingen inom sakområdena både nationellt och lokalt. Allt för att kunna ge våra barn och ungdomar en positiv utveckling, kunskaper och färdigheter inför framtiden. Frågor gällande enskilda skolor/förskolor med respektive rektor Klagomålshantering via webben

Våra olika uppdrag Vad står politiken för Hur står tjänstemännen för

Dagordning Indienprojekt Vara lyfter skolan Incident Läsa skriva räkna Betyg årskurs 6 Kompetensutveckling läsåret Ny re organisation ”Skryt” om Lagman Övriga frågor

Läsa, skriva, räkna kr Kollegialt lärande nyckelfaktor för framgångsrik skolutveckling: Vad händer egentligen i klassrummet? Hur går undervisningen till? Vad fungerar och vad fungerar inte? När lärare tillsammans med kolleger analyserar och utvärderar sin undervisning leder det till ett bättre resultat hos eleverna. Det är en av de viktigaste framgångsfaktorerna och det vetenskapliga stödet för effekterna är starkt. Att diskutera och arbeta tillsammans är på många skolor självklart redan i dag. Det som forskningen nu presenterar är vikten av långsiktighet, systematik och fokus i det kollegiala samtalet.

Uppdraget LSR ht -12 Mål: Högre måluppfyllelse i matematik- och i svenskämnet i hela grundskolan Syfte: Lärarna får en djupare kompetens i att analysera resultaten på de nationella proven för anpassning/utveckling av undervisning för att höja måluppfyllelsen Projektets innehåll Stärka kompetensen hos lärare vad gäller djupanalys av resultat för att upptäcka vilka områden och kritiska punkter där undervisning och organisation behöver anpassas för att ge högre måluppfyllelse. Genom stadienätverk och åk 1 – 9-nätverk stärka den röda tråden, skapa progressionslinjer och ge högre grad av likvärdighet i kommunen Hur eleverna lyckas i åk 9 är beroende av undervisning och insatser i hela grundskolan, vilket kräver samarbete och nätverk mellan stadier och enheter. Utifrån kartläggning och resultat se på den egna undervisningen och anpassningen av den, för att eleverna ska lyckas och nå bättre resultat.

Uppdraget… Hur ser resultaten ut? Både de hårda och de mjukaKartlägga Varför ser de sådana ut? Våga värderaFörklara/Analysera Hur vill vi att de samlade resultaten ska se ut? Mål Vad ska vi göra för att nå målen? Åtgärder HANDS ON!Anpassa Hur vet vi att åtgärderna nådde fram?(Allmänna råd) Uppföljning SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE

Och här ska vi hjälpas åt att Kartlägga: Staketa – delprov - skriftliga omdömen - … Erfarenheter från tidigare LSR och matteprojekt Förklara och Analysera: Analys är att kliniskt se innehållet, inte dra slutsatser. Det gör du när du sett med egna ögon vad eleven lärt sig. för att än mer kunna göra skillnad ”… inte misstagen utan orsaken…” (P-O Bentley)

LSR- schema ht -12 Gemensam upp- start 11 sept – Sparb. hörsal Åk 1 - 3Åk ÅkÅk Svensklärare, stadievis 18 sept – 11.00,Ladan 16 okt – 11.00, Ladan 25 sept – 11.00, Verandan 23 okt – 11.00,Veranda 25 sept – 11.00, Verandan 23 okt – 11.00, Veranda Mattelärare, stadievis 2 okt – 11.00, Bikupan 6 nov – Bikupan 9 okt – Veranda 13 nov – Ladan 9 okt – 11.00Veranda 13 nov – Ladan Svensklärare åk 1 – 9 nätverk Varaområdet 20 nov – Verandan Svensklärare åk 1 – 9 nätverk Kvänumsområdet 27 nov – Kvänum Mattelärare åk nätverk Varaområdet 4 dec – Verandan Mattelärare åk nätverk Kvänumsområdet 11 dec – Kvänum

Vi kan göra skillnad! Kvalitetsredovisningar: förra - nya Skolinspektionen Essungas synvända: Elevens framgång – skolans ansvar

Betyg årskurs 6

Central kompetensutveckling -Barn i behov av särskilt stöd -Betyg och bedömning -Nya läroplan/ identifiera förmågor -Ed wise -Förskolan, dokumentation -Fritidspedagogerna gemensam dag