Information till LU-lärare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Legitimationskrav Rekrytering
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Välkommen till Vikenskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Kristina Bäck VFU-handläggare
Förskola – lärande och yrkesprofession
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Planering.
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Utbildningsplanering Erfarenheter från Idé- och samhällsstudier Ekonomidagarna 2013 Jonas Nilsson.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
På gång 2010 ….
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Ny lärarutbildning start ht-11
Lärarutbildning på HiG bakgrund 1100 platser mindre på förskollärar- och grundlärarutbildningen i riket Högskolan tappar totalt 300 platser Avgörande.
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Utbildningsvetenskap
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Information till IT-designs programstudenter
17 december Dolda kunskaper 17 december
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
VFU.
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Höstterminen 2014 LGFRILAGRU Valbar kurs, 30 hp 1GN019 Bildpedagogik – för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6.
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
Fasta ämneskombinationer
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Information från Kristina och Angelica Inriktningsmöte för ÖLU i förskolan 24 mars 2015.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
VFU Verksamhetsförlagd utbildning Utbildning i den verksamhet som du kommer att få examen i, dvs på en 7-9 eller gymnasieskola i det svenska skolsystemet.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Skall genomsyra utbildningen Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
L3VU20.
Övningsskoleprojektet
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Årskursinformation åk 4-5
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Information till LU-lärare VFU Information till LU-lärare

VFU-organisation vid LTU Greta Rova Lindberg – utbildningsledare för VFU Kristina Bäck – VFU-handläggare på LTU, projektledare för ÖS/ÖFS Eva Kitok – VFU-handläggare för KPU Mona Sandström – VFU-handläggare i Piteå för musikstudenterna Karolina Fällman – VFU-handläggare i Piteå för dansstudenterna Angelica Hedlund – VFU-ekonom

Handledarutbildning P0037P, 7,5 hp Ht 2014 är full Vt 2015 startas en variant gentemot ÖS/ÖFS Nästa ordinarie kurstillfälle ht 2015 Kompletterande handledarutbildning (B0003P 1,5 hp) för den som har en äldre handledarutbildning än P0037P (blankett kommer att skickas ut)

VFU-begrepp VFU: Verksamhetsförlagd utbildning (30 hp) UU-lärare: Universitetsutbildare-din lärare vid LTU LU-lärare: Lokal utbildare - din handledare på VFU LP 01-10 Lärarprogram med antagna till och med ht 2010 LP 11- - Lärarprogram med antagna från och med ht 2011

Lärarprogram H01-H10 Begränsat antal studenter kvar tom 2015

Lärarprogram H11- Bäst i klassen – en ny lärarutbildning Regeringens proposition 2009/10:89 Förskollärare, 210 hp Grundlärare åk F-3, 240 hp Grundlärare åk 4-6, 240 hp Ämneslärare åk 7-9, 270 hp Ämneslärare gy, 300 el. 330 hp Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 90 hp Översikterna separat

VFU Tre delar i lärarutbildningen LP 11 Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) 60 hp, ämnesstudier 60-240 hp, VFU 30 hp Kurser med egna kursplaner, examinator och kursledare Trepartssamtal i VFU 1 och 3(4) dokument på hemsidan Introduktionsmöte inför varje VFU

Antagning till lärarutbildningen Från och med ht 2013 gäller höstantagning för förskollärarstudenterna som läser vid campus och distans förskollärarstudenterna antas på vårterminen KPU på distans från ht 2013 Grundlärarutbildningarna på distans ht 2015 Från och med ht 2014 införs skarpa behörighetskrav för VFU-kurserna och examensarbetskurserna

VFU-hemsidan Handbok för respektive inriktning Underlag för trepartssamtal Bedömningsunderlag Kursplaner Planeringsunderlaget – dokumentet uppdateras och följer med till efterföljande VFU-kurser. Studiehandledningar

VFU Introduktionsmöten inför alla VFU-kurser Strukturerat trepartssamtal genomförs under första och sista VFU:n – underlag finns på VFU-hemsidan Underkänd VFU/OM-VFU - Student som underkänts i VFU-kurs ges tillfälle till en OM-VFU. Vid två underkända kurstillfällen i samma VFU-kurs har studenten ej rätt att fullfölja utbildningen (se Handboken)

Praxisseminarium VFU-kurserna avslutas med en campusförlagd dag med obligatorisk närvaro (innedag). Under praxisseminariet examineras VFU-kursuppgifter och studenterna ges tillfälle till erfarenhetsutbyte

VFU-föreläsningar LTU erbjuder verksamheterna VFU-föreläsningar 1-2 gånger per läsår Olika teman (inkom gärna med era önskemål) Information sänds ut till samordnarna för spridning, samt annonseras under Nyheter på VFU-hemsidan - Nästa föreläsning planeras ht 14, mer information kommer.

Övningsskola Utbildningsdepartementet skickade sommaren 2013 ut en remiss till samtliga 29 lärosäten med lärarutbildning i Sverige – remissvar 12 augusti –huvudmännens ansökan om deltagande med redogörels för ledning, organisation, undervisning och kvalitets- och utvecklingsarbete LTU har blivit utvalt att delta i projektet – projektstart ht 2014 (-vt 2019)

VFU och ÖS/ÖFS Försöksprojekt med övningsskolor och övningsförskolor har som huvudsyfte att: Genom att upprätta ett nära samarbete mellan universitetets lärarutbildare och skolans handledare… …höja kvaliteten i lärarutbildningen och stärka de blivande lärarnas professionsutveckling

Långsiktiga mål med projektet ÖS/ÖFS bidrar till lokal och regional skolutveckling Ge alla studenter likvärdiga förutsättningar under den verksamhetsförlagda utbildningen Alla studenter ges ett antal likvärdiga professionsutvecklande seminarier Pröva olika modeller för handledning (enskilt, i par och i grupp etc) ”ÖS/ÖFS” blir bas för praxisnära examensarbeten ”ÖS/ÖFS” fungerar som värdar för gemensamma ämnesdidaktiska forsknings- och utvecklingsinsatser

ÖS/ÖFS vs. Annan skola/förskola Högre koncentration av studenter och utbildade handledare Kontinuerligt stort antal studenter Erfarenhetsutbyte mellan såväl handledare som mellan studenter under VFU-perioden Huvuddelen av VFU bör fullgöras vid en ÖS eller ÖFS Skola som inte är ÖS eller ÖFS kommer ifråga för en mindre del av VFU:n LTU:s ambition är att alla studenter ska ges möjlighet till en VFU-placering i en ÖS/ÖFS VFU-placering sker i första hand i ÖS/ÖFS

VFU-kurser i de lärarprogram vid LTU som deltar i ÖS/ ÖFS- projektet - den första och den sista VFU:n i utbildningen samt fältstudier   Program Termin i utbildningen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Förskollärar- programmet campus  fältstudier fältstudier VFU 1 7.5 hp Treparts- samtal VFU 2 7.5 hp VFU 3 7.5 hp VFU 4 7.5 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Grundlärar- programmet F- år 3 Skolförlagd kursuppgift VFU 3 15 hp Treparts- samtal Examens- arbete 30 hp Grundlärar- programmet år 4-6 VFU 3 15 hp Treparts- samtal Ämneslärar- programmet gymnasieskolan ant. tom Ht 2012  VFU 2 7.5 hp ant. from Ht 2013 VFU 3 15 hp Treparts- samtal

Verksamheter som ingår i ÖS/ÖFS Luleå kommun (Porsöns och Björkskatans skolområde med förskolor, grundskolor f-9 , Spira förskola på Kronan i Luleå samt Luleå gymnasium) Piteå kommun ( området Norrfjärden med 5 förskolor, Porsnässkolan år 5-9, Rosviks/Sjulsmarks skola f-klass-år 6, Backgårds/Alterdalens skola f-år 4 samt Strömbackaskolans gymnasium) Bodens kommun (Kristallkulans förskola, Kyrkkläppens förskola, Torpgärdsskolan , Prästholmsskolan och Björknäsgymnasiet) Nya läroverket, Luleå (f-klass -9) Mimers Brunn, Vittjärv (fsk – år 6) Barncompaniet, Boden (fsk)

Utdraget ur belastningsregistret Utdrag ur belastningsregistret – inget utdrag - ingen VFU Länk på VFU-hemsidan till Rikspolisstyrelsens sida – där finns blankett Ca 2 veckors handläggningstid 1 års giltighetstid Ta en kopia – originalet ska studenten själv förfoga över

VFU-dokument Planeringsunderlaget – ett levande dokument Ej inför VFU 1 Ifylles till första mötet med handledaren (LU) Erfarenheter, kunskaper och förväntningar Dokumentet finns på VFU-hemsidan Loggbok Reflektioner som stöd för genomförandet av examinationsuppgift Handledningssamtal Dagligen med LU-läraren alt. enligt planering

STUDENTINFORMATION - VFU Arbetstider Heltid – följer handledarens (LU:s) arbetsschema Studenten anmäler frånvaro till handledaren (LU). All frånvaro ska kompletteras. Frånvaro mer än 5 dagar vid en VFU– meddela VFU-handläggare och kursansvarig - HELA VFU:n måste göras om. Rektorn/förskolechefen sätter in ersättare om handledaren (LU) är sjuk.

Sekretess – en lag Studenter på VFU har tystnadsplikt. Sekretess innebär ett förbud att röja uppgifter och är en inskränkning i den svenska offentlighetsprincipen. De känsliga uppgifter som skolpersonal tar del av i sitt elevvårdande skyddas av bestämmelserna i sekretesslagen (SekrL).

Bedömningsformulär Skickas efter VFU:n till handläggaren på LTU – Första sidan, tentamensomslaget, fylls i av studenten OBS! Skrivs ut i färg, enkelsidigt och utan häftklammer eller gem för scanning vid LTU. Skickas efter VFU:n till handläggaren på LTU – Skall EJ skickas med studenten. Scannas in vid studenttorget i slutet av terminen Då underlaget finns på Mitt LTU får studenten ett meddelande via sin studentmail. Ge gärna studenten en kopia.

Obs att dokumentet skrivs ut i färg

STUDENTINFORMATION VFU-hemsidan På VFU-hemsidan finns, under respektive inriktning och VFU-kurs : Underlag för trepartssamtal (under första och sista VFU:n) Kursplaner Planeringsunderlag (för VFU 2 och 3,4 ) Bedömningsformulär Information till VFU-läraren LU - Introduktion till VFU-kurs på LTU alt. Via IKT inför VFU:n

Frågestund