Rättspraxis och funderingar kring utredning, tillstånd och bedömningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
LSO på skadeplatsen.
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Allmänna hänsynsregler
MILJÖPRÖVNINGENS OMFÅNG
Vad kan du lämna ut till vem?
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Olika slags regler Direkt bindande regler: Straff- eller avgiftssanktionerade (t.ex. EG-förordningar, bindande före­skrifter, information), straffregler…
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Det svenska perspektivet i kölvattnet av SKF-målet Konferens i Nynäshamn 30 mars – 1 april 2011 Jesper Öberg.
Fastighetsbildningslagen
Kulturmiljöfrågor i PBL
Introduktion till miljörätten
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Prövning av vindkraft Peter Ardö, Länsstyrelsen i Halland
Restaurering och Miljöbalken (MB) Magdalena Lindberg Eklund (vattenverksamhetsgruppen på Länsstyrelsen) Vad är vattenverksamhet? Måste man söka tillstånd?
Miljöjurist Dr Margaretha Svenning. Tillståndsplikt för verksamheter enligt miljöbalken (environmental act) Tillstånd (permissions) prövas av länsstyrelsen.
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Handläggning enligt SoL
Miljörättens och miljöprocessens grunder
Hygienrutiner i förskolan
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Miljöstraffrättens grunder
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Ny strandskyddslagstiftning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Vem ansvarar för miljön?
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Patientjournallagen Ändamål
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Pär Persson vattenstrateg Enheten för samhällsplanering
Strandskydd – dispenser och tillsyn
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Förbifarten.
Fastighetsbildningslagen
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Stranden – en värdefull miljö! Vem tar ansvaret? Kommunaltekniska föreningen – Örebro den.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Det ”typiska” miljömålet
Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (SFS 1990:52) Beredande av vård (fel hos omgivningen) 2 § Vård skall beslutas om det på grund av misshandel,
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Generellt biotopskydd Britta Johansson
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
ERSÄTTNING FÖR MARKINTRÅNG I SKOGEN. Ekonomi & Skatt Juridik Affärsrådgivning Fastighetsförmedling lrfkonsult.se KONSTITUTIONELLA FÖRUTSÄTTINGAR ₋ Regeringsformen.
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
Miljökvalitetsnormer vatten
6.1. För de särskilda bevarandeområdena skall medlemsstaterna vidta nödvändiga åtgärder för bevarande, vilket om så krävs innefattar utarbetande av lämpliga.
Protection of Species in Environmental Decision-making PROSPEC
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Rättspraxis och funderingar kring utredning, tillstånd och bedömningar NATURA 2000 i Sverige Rättspraxis och funderingar kring utredning, tillstånd och bedömningar Miljörättsdagen 26/4-06 VJS

Habitatdirektivet (92/43), art. 6(3) Any plan or project not directly connected with or necessary to the management of the site but likely to have a significant effect thereon, either individually or in combination with other plans or projects, shall be subject to appropriate assessment of its implications for the site in view of the site's conservation objectives. In the light of the conclusions of the assessment of the implications for the site and subject to the provisions of paragraph 4, the competent national authorities shall agree to the plan or project only after having ascertained that it will not adversely affect the integrity of the site concerned and, if appropriate, after having obtained the opinion of the general public.

Kraven i tre ”steg” Utredning/bedömning av påverkan Förbud mot skada på området/arterna Dispens från förbudet (art. 6.4; jfr. Botniabanan)

Utredning och tillståndsplikt Any plan or project (…) likely to have a significant effect [on the site], either individually or in combination with other plans or projects, shall be subject to appropriate assessment of its implications for the site in view of the site's conservation objectives.

7 kap. 28 a § MB Tillstånd krävs för att bedriva verksam-heter eller vidta åtgärder som på ett betydande sätt kan påverka miljön i ett naturområde som har förtecknats enligt 27 § första stycket 1 eller 2.

6 kap. 1 § MB En miljökonsekvensbeskrivning skall ingå i en ansökan om tillstånd att an-lägga, driva eller ändra verksamheter enligt 9, 11 eller 12 kap. eller enligt före-skrifter som har meddelats med stöd av bestämmelser i dessa kapitel. En sådan beskrivning skall finnas även vid tillåtlig-hetsprövning enligt 17 kap. samt i en ansökan om tillstånd enligt 7 kap. 28 a §.

6 kap. 7 § MB För verksamheter eller åtgärder som kan antas påverka miljön i ett naturområde som har förtecknats enligt 7 kap. 27 § första stycket 1 eller 2 skall en miljökonsekvensbeskrivning alltid innehålla de uppgifter som behövs för prövningen enligt 7 kap. 28 b och 29 §§.

Rättspraxis Vattensalamandern (RÅ 2005 ref. 44) Broarna över Ljusnan (RÅ 2004 ref. 109) Hägerums Kvarn I (MÖDs beslut 2002-11-15; M 4880-01) Hallandsåsen (MÖDs dom 2003-10-17; M 1894‑03) Lervik (MÖDs beslut 2003-11-07; M 607‑03) Sjön Böckern (MÖDs dom 2004-06-03; M 5558-03) Ljungå kraftverk (MÖDs beslut 2004-10-29; M 9120-03

RÅ 2005 ref. 44 ” …inte något formellt krav i PBL på att eventuellt behövliga dispenser enligt artskyddsförordningen skall ha inhämtats innan beslut fattas om en detaljplan. Ett effektivt genomförande av habitatdirektivets bestämmelser om artskydd synes emellertid förutsätta att det eventuella behovet av att ta hänsyn till fridlysta arter och deras fortplantnings- och viloplatser klarläggs i sådan tid att det kan beaktas såväl i planprocessen som i följande ärenden om bygglov i enlighet med planen. Om frågan om skydd för fridlysta arter tas upp först sedan övriga prövningar slutförts finns en uppenbar risk att någon verklig prövning av förutsättningarna för undantag från fridlysningen inte kommer tillstånd. Såväl exploatör som allmänhet har dessutom ett berättigat intresse av att på ett tidigt stadium få information även om sådana konsekvenser av planen.

Olikheter och steg i bedömningen MKB-kravet, dvs. tillståndsplikt enligt 9, 11, 12 (?) eller 17 kap. MB, eller annars beslutat (6:1 och 6:7) MKB-krav enligt 7:28 a 6:7 7:28a Kan antas på ett betydande påverka miljön… sätt kan på- biologisk MKB verka miljön…

Olikheter och steg i bedömningen Tillståndsplikt osv.  MKB-krav  biologisk utredning om ”kan antas påverka miljön” (6:7) 7:28a

Diskussion Tillståndsplikt som är knuten till en effekt i naturen Samtliga planer och projekt, verksamhetsutövarens ansvar Tvåinstansprincipen Vid MKB och beslut om tillståndsplikt?

Skadebedömningen In the light of the conclusions of the assessment of the implications for the site and subject to the provisions of paragraph 4, the competent national authorities shall agree to the plan or project only after having ascertained that it will not adversely affect the integrity of the site concerned (…).

7 kap. MB 28 b § Tillstånd enligt 28 a § får lämnas endast om verksamheten eller åtgärden ensam eller tillsammans med andra pågående eller planerade verksamheter eller åtgärder inte 1. Kan skada den livsmiljö eller de livsmiljöer i området som avses att skyddas, 2. Medför att den art eller de arter som avses att skyddas utsätts för en störning som på ett betydande sätt kan försvåra bevarandet i området av arten eller arterna.

Områdesskyddsförordningen   Jfr. 16 § förordningen (1998:1252) om områdesskydd enligt miljöbalken m.m. (OF) som talar om att en gynnsam bevarandestatus bibehålls eller återställs för berörda livsmiljöer eller arter.

Rättspraxis Kornknarren (EGDs dom 2004-01-29; C-209/02) Hallandsåsen Hägerums Kvarn II (MÖDs dom 2004-11-12; M 1826-04) Ekerö (Sandudden) (MÖDs dom 2005-01-13; M 4878-04

Hägerums Kvarn II ”Härmed får förstås att de livsmiljöer som avses skyddas i området inte till omfattning och struktur får försämras på ett sätt som riskerar att äventyra dess funktion som livsmiljö för de arter som typiskt sett förekommer i sådana livsmiljöer. Vidare måste de särskilda arter som avses skyddas inom området ha tillräckliga utbredningsområden, fortplantnings-möjligheter och andra förutsättningar för att förbli en livskraftig del av sin livsmiljö.”

Diskussion Med eller utan villkor ”Ascertain” eller prövotid Olika områden

Samordnad prövning Any plan or project (…) likely to have a significant effect [on the site], either individually or in combination with other plans or projects, shall be subject to appropriate assessment of its implications for the site in view of the site's conservation objectives.

7 kap. 28 b § MB Tillstånd enligt 28 a § får lämnas endast om verksamheten eller åtgärden ensam eller tillsammans med andra pågående eller planerade verksamheter eller åtgärder inte (…)

Forum och kumulation 7:29 b (…) tillstånd enligt 28 a § prövas av länsstyrelsen (…) verksamhet eller åtgärd (…) tillståndsplikt (…) 9 kap. eller 11-15 kap. (…) den myndighet som prövar (…) 21:3 (…) får mål eller ärende enligt denna balk handläggas i en och samma rättegång, om de har samma sökande och avser samma verksamhet eller verksamheter som har samband med varandra.

Rättspraxis NCC i Södra Sandby (Miljödomstolen i Växjös dom 2003-06-12; M 375-01) Broarna över Ljusnan (MÖDs dom 2003-11-19; M 5005-01 och M 5008-01) Botniabanan (Miljödomstolen i Umeås dom 2005-05-25; M 3094-03 och 2005-06-13; M 5214-04 m.fl.) Ekerö (Sandudden)

Diskussion Kumulation; möjlighet eller skyldighet? Är myndigheterna/domstolarna bundna av varandras bedömningar? Vem tar ansvar för att det sker en samordnad bedömning? Remedier? Domstolsprövning?

De olika skrivningarna… 6:7 ”kan antas påverka miljön” 19 § OF: ”kan påverka miljön” 17:3 1 st 2 p: ”kan antas mer än obetydligt skada naturvärdena inom området” Miljöansvarsdirektivet och förslaget till 10:1 2 p; ”skador på biologisk mångfald som i betydande omfattning hindrar eller motverkar att en gynnsam bevarandestatus kan uppnås eller bibehållas…”.