Att övertyga ! Disposition och mall.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Advertisements

Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Innehåll Argumenterande tal Högtidstal Att skriva talet
Att skriva en argumenterande text
Högtidstal Retorik.
Att argumentera.
Mål och betygskriterier
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Debattartiklar.
Riktlinjer för presentationer
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Vad är du för typ av person?
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Retorik – vältalighet Retorik handlar om att övertyga
Hur man skriver en argumenterande text.
Debattera.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Bygg ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Skriva noveller.
När du gör som jag vill: Argumentationsteknik
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Att skriva en debattartikel
Nationella proven i kursen Svenska B.
En guide för arbeten i SO
Att argumentera.
Diskussionstillfälle 4
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Debattartikel.
Den retoriska arbetsprocessen
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Retoriska arbetsprocessen
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Den viktiga konsten att tala
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Argumenterande tal.
Att skriva en insändare
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
Så bygger du ett argumenterande tal
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Så bygger du ett argumenterande tal
Debatteknik Ordets makt. Ordets makt – användandet  Fånga uppmärksamheten  Håll kvar intresset  Avsluta med att få publiken att ”köpa” det du säljer.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Välkommen till svenska 1
Att skriva en resonerande text
Om konsten att övertyga (i tal och skrift...)
Argumentationsanalys
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Att övertyga ! Disposition och mall

Uppgift: Att övertyga! Varför tycka ? För att övertyga någon! Vad tycker du om respektive inte om? UPPGIFT: Välj ett ämne som ligger dig varmt om hjärtat! Ta reda på fakta kring ämnet Skriv ner! Håll ditt övertygande tal

Ämne? Något som engagerar dig! Miljö Tv-serier Politik Skola ?

Inledning Exordium Inledning (exordium) Två syften: få åhörarnas eller läsarnas uppmärksamhet få dem välvilligt inställda till dig och det du har att säga

Berättelse Narratio Berättelse (narratio) Bygg upp ett förtroende hos publiken! - Kort berättelse som presenterar bakgrunden till varför - till för att försätta publiken i rätt sinnesstämning och göra dem mer positiva till dig Minne Kort historia Kort historia om varför du från början blev engagerad i de frågor du ska tala om

Framställande Propositio Din åsikt Framställande (propositio)
Nu, efter inledning och berättelse, är det dags att berätta: 1. vad det är du tycker (Jag tycker illa om fimpar på marken) 2. vad det är du vill övertyga de andra att tycka (Att sluta slänga fimpar på marken – sluta röka) = nämligen din tes (fler askkoppar på Arlandagymnasiet!) Detta kan vara att du vill att åhörarna ska rösta på jus ditt parti eller att du vill få dem att sluta äta kött. Oavsett vilket är det dags att berätta vad du verkligen vill!

Argumentation Argumentatio huvuddelen i talet argumentera för din ståndpunkt dvs. övertyga mottagarna (argument ska bygga på logik och sunt förnuft) en saklig och logisk ton Ordningen för argumenten: 1. Två eller tre argument för din tes - askkoppar (probatio)- 1. det ser ofräscht ut-2.någon annan måste plocka upp– 3. okej med rökning på skolan 
2. Ett eller två argument emot din tes (refutatio). (Glöm inte att även bemöta motargumenten!). Kostar mycket, att jag har inte med det att göra. 
3. Avslutningsvis använder du ditt starkaste argument för din tes.

Avslutning Peroratio Avslutning (peroratio) det är här du verkligen övertygar åhörarna Även om de flesta människor tror sig bli övertygade av rent logiska argument så är det faktiskt känslor som påverkar oss mest och du måste därför få dina mottagare att känna för det du vill övertyga dem om. Känslor smittar! Exempelvis skapa: medlidande för den egna åsikten, visa på varför vissa far illa om åhörarna inte gör som du förespråkar ta upp skräckexempel på vad som kan hända eller har hänt för att samhället inte har gjort som du vill Det mest viktiga att tänka på här är att våga visa känslor, våga använda rösten på olika sätt och våga ta ut svängarna. Till sist är det viktigt att lämna publiken med en uppmaning. Berätta för dem exakt hur de ska göra för att nå en förändring. Och gör detta så sammanfattat som möjligt, till exempel: “det är dags att gör något åt XX! Rösta på NN på söndag! Din röst gör skillnad!”Slutligen får du här en förenklad mall att använda när du själv skriver tal, insändare eller debattartiklar. Lycka till!

Avslutning Peroratio Exempelvis skapa: medlidande för den egna åsikten, visa på varför vissa far illa om åhörarna inte gör som du förespråkar ta upp skräckexempel på vad som kan hända eller har hänt för att samhället inte har gjort som du vill Det mest viktiga att tänka på här är att våga visa känslor, våga använda rösten på olika sätt och våga ta ut svängarna. Till sist är det viktigt att lämna publiken med en uppmaning. Berätta för dem exakt hur de ska göra för att nå en förändring. Och gör detta så sammanfattat som möjligt, till exempel: “det är dags att gör något åt XX! Rösta på NN på söndag! Din röst gör skillnad!”Slutligen får du här en förenklad mall att använda när du själv skriver tal, insändare eller debattartiklar. Lycka till!

Uppgift Muntlig och skriftlig del: Inledning Berättelse Din åsikt Dina stödjande argument Dina tänkta motargument Sammanfattning Uppmanande avslutning Start vecka 42 : tisdag information + fredag skriva vecka 43 : tisdag arbeta m. skriftliga + fredag inlä vecka 45 :muntligt anförande tisdag + fredag

Betygskriterier-G Eleven samlar, sovrar och sammanställer med handledning material för muntlig och skriftlig framställning ur olika informationskällor, argumenterar och drar slutsatser i en form som är anpassad efter målgrupp och syfte.
  

Betygskriterier VG Eleven söker uppslagsrikt på egen hand relevant material för skriftlig och muntlig framställning samt granskar och värderar informationen.   Eleven planerar i tal och skrift sin framställning väl och förmedlar med stilistisk säkerhet i olika sammanhang erfarenheter, kunskaper och underbyggda åsikter på ett intresseväckande och övertygande sätt. 


Betygskriterier -MVG Eleven analyserar och bedömer i tal och skrift argumentationen i olika slags texter och medier och drar egna slutsatser.   Eleven tolkar bildspråk och uppfattar olika innebörder i lästa texter