Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KONJUNKTURLÄGET 27 mars 2013 Jesper Hansson. Sammanfattning •Små revideringar av prognosen •Förtroendet bland hushåll och företag förbättras •Svag utveckling.
Advertisements

Finansdepartementet Det ekonomiska läget SNS, Almedalen Fredag 3 juli Finansminister Anders Borg.
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Att motverka arbetslöshet och utanförskap Anders Forslund SNS, 22 januari
För att jobben kan bli fler
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 13 november 2008 Juhana Vartiainen.
Vilka är utmaningarna för sysselsättningspolitiken?
KONJUNKTURLÄGET 21 december 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning •Euroområdet hankar sig fram men osäkerheten lättar andra halvåret 2012 •Fallande BNP.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Konjunkturer.
KONJUNKTURLÄGET 18 juni 2008 Urban Hansson Brusewitz.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
KONJUNKTURLÄGET 28 mars 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Flera tecken på förbättrad konjunktur Utmaningar på arbetsmarknaden kvarstår Expansiv penningpolitik.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURBAROMETERN 28 juli 2011 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 28 juli 2011 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 juni 2014 Konjunkturläget, juni 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 27 augusti 2014 Konjunkturläget, augusti 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 19 juni 2013.
KONJUNKTURLÄGET 27 augusti 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 2014
KONJUNKTURBAROMETERN 28 april 2011 Klas-Göran Warginger.
Konjunkturläget Juni Prognosen i sammandrag (mars inom parantes) BNP4,2 (4,4)3,6 (3,9)3,7 (3,4)3,0 Sysselsättning1,9 (1,9)2,2 (2,2)1,2.
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Det aktuella ekonomiska läget Jönköping mars 2009 Vice Riksbankschef Svante Öberg.
Ekonomiska kretsloppet
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
Vad händer på arbetsmarknaden? Håkan Gustavsson Analysavdelningen
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Konjunkturläget Mars Prognosen i sammandrag (december inom parantes) BNP4,4 (4,3)3,9 (3,6)3,4 (3,2) Sysselsättning1,9 (2,0)2,2 (2,1)1,2.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2009 Kerstin Hallsten. Djup lågkonjunktur Expansiv ekonomisk politik färre sysselsatta 2010.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Kalmar län Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Penningpolitisk uppföljning december Reporäntan sänks till 2 procent Reporäntan bedöms ligga kvar på samma nivå under 2009 En kraftig sänkning av.
Konjunkturen och penningpolitiken 20 nov 2009 Vice riksbankchef Barbro Wickman- Parak.
Barometerindikatorn och BNP Index medelvärde=100, månadsvärden respektive procentuell förändring, säsongsrensade kvartalsvärden.
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2008 Urban Hansson Brusewitz.
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Presskonferen s 20 januari Stark konjunktur, låg men stigande inflation Något starkare tillväxt i omvärlden Något starkare tillväxt i Sverige Ökad.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2010 Kerstin Hallsten. Slutsatser Produktionen har börjat öka Tidig återhämtning på arbetsmarknaden Tjänstesektorn viktig i återhämtningen.
Presskonferen s 26 okt God konjunktur och stigande inflation Stark tillväxt i omvärlden och i Sverige Tydlig förbättring på arbetsmarknaden Utlåning.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Penningpolitiskt beslut oktober Reporäntan höjs med 0,25 procentenheter till 4 procent Räntan behöver höjas ytterligare något det kommande året.
KONJUNKTURINSTITUTET
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 augusti 2015 Konjunkturläget, augusti 2015.
Åsa Olli Segendorf KONJUNKTURINSTITUTET 7 oktober 2015 Lönebildningsrapporten 2015.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition UD:s chefsmöte 27 augusti Statssekreterare Per Jansson.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
KONJUNKTURINSTITUTET
Direktiv till Budget
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
UND1X utvecklingen i förhållande till föregående prognos Årlig procentuell förändring Källor: SCB och Riksbanken.
Presentationens avskrift:

Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition UD:s chefsmöte 27 augusti Statssekreterare Per Jansson

Kraftigt fall i BNP-tillväxt* * Prognoserna för 2009 och 2010 är från 2009 års ekonomiska vårproposition

Stora finanspolitiska stimulanser 2008-2010 Procent av BNP. Källa: OECD

Sänkta styrräntor i Sverige, USA och Euroområdet

Tecken på stabilisering men osäkerheten är stor Förskjutning i riskbilden – mer balanserad Tydliga tecken på stabilisering och minskad pessimism sedan i våras i både Sverige och i omvärlden Ett antal ekonomiska indikatorer har vänt uppåt Dock kvarstår risker och vi har en lång och mödosam väg tillbaka Låg tillväxt Fallande sysselsättning och stigande arbetslöshet Lågt resursutnyttjande

Normalisering på de finansiella marknaderna TED-spreadarna* lägre, men fortsatt något förhöjda Systemrisken (risken för världsdepression) har försvunnit ur marknadspriserna Det beror bl.a. på den expansiva ekonomiska politiken * Skillnaden mellan interbankräntan och räntan på statsskuldsväxlar med motsvarande löptid benämns TED-spread och används som en indikator för kreditrisk

Konsumentförtroende (CCI) Förtroendeindikatorerna vänder uppåt, men alltjämt kvar på relativt låga nivåer Källor: Swedbank/Silf och KI Konsumentförtroende (CCI)

Bättre läge för exportorderingången i tillverkningsindustrin

Industrins produktionsvolymer tycks ha bottnat, men globalt kapacitetsutnyttjande är rekordlågt Industriproduktionsvolym Kapacitetsutnyttjande

Men fortsatt försämring på arbetsmarknaden att vänta framöver Sysselsättning. Indexerade kvartalsförlopp från tre konjunkturtoppar = 100

Ordning och reda i offentliga finanser är A och O Trovärdigheten för finanspolitiken är avgörande (även för stimulansåtgärdernas effekter på kort sikt) Osäkerhet om hur de offentliga finanserna påverkas av nedgången i ekonomin Beredskap för fortsatta bekymmer i banksektorn Klara långsiktig hållbarhet Buffert vid nästa konjunkturnedgång Åldrande befolkning

Svårförutsägbara offentliga finanser Totala skatteintäkter Svårförutsägbara offentliga finanser Totala skatteintäkter. Revideringar jämfört med vårpropositionen 2008 Mdkr

Stora revideringar av strukturellt sparande visar på måttets osäkerhet 2006 års strukturella sparande bedömt vid olika tidpunkter Procent av BNP

Något förbättrade offentliga finanser Finansiellt sparande, vårpropositionen (april 2009) och augusti 2009 Procent av BNP 2008 2009 2010 2011 2012 VÅP 09 2,5 -2,7 -3,8 -3,1 -2,0 Augusti 09* -2,4 -3,7 -2,5 -1,4 * Preliminära siffror

Vad förklarar förbättringen av de offentliga finanserna? Har utvecklats något bättre jämfört med bedömningen i VÅP 09 Högre intäkter, pga. att arbetade timmar har reviderats upp Lägre utgifter, pga. färre i ohälsa och revideringar inom arbetsmarknadsområdet Minskad osäkerhet kring nedgångens effekter på offentliga finanser Stabilare ekonomiskt läge Minskad risk för en ännu större nedgång och utdraget förlopp Normalisering på finansmarknaderna Sammantaget: Sveriges offentliga finanser har försämrats påtagligt men försämringen ser ut att ha bromsats och det saknas inte exempel på länder som har större problem…

Försvagade offentliga finanser i EU Finansiellt sparande som andel av BNP. Källa: Kommissionens vårprognos

Ökande skuldsättning i EU. Statsskuld som andel av BNP Ökande skuldsättning i EU Statsskuld som andel av BNP. Källa: Kommissionens vårprognos

Statsskuldens utveckling 1990-2012 Utfall samt prognos för åren 2009-2012

Nyckeltal Prognos augusti 2009 Nyckeltal Prognos augusti 2009. Vårpropositionen (april 2009) inom parentes Procentuell förändring 2009 2010 2011 2012 BNP* -5,2 (-4,2) 0,6 (0,2) 3,1 (2,4) 3,7 (4,0) BNP-gap** -6,4 (-7,2) -6,5 (-8,7) -5,0 (-7,9) -3,0 (-6,2) Arbetade timmar -3,7 (-4,1) -2,1 (-2,9) 0,4 (-0,6) 1,0 (0,6) Sysselsatta (15-74 år) -2,6 (-2,8) -3,5 (-3,3) -0,5 (-1,0) 0,8 (0,6) Arbetslöshet (15-74 år)*** 8,8 (8,9) 11,4 (11,1) 11,6 (11,7) 11,0 (11,3) * Faktisk BNP till marknadspris ** Skillnaden i procent mellan faktisk BNP och den nivå som är förenlig med konjunkturell balans. Ett negativt gap betyder att resursutnyttjandet är lågt *** Procent av arbetskraften

Den ekonomiska politiken: mycket har gjorts men behoven är också stora Stort behov av krisåtgärder Stora BNP-gap Kraftigt fallande sysselsättning Stigande arbetslöshet Visst handlingsutrymme för ytterligare krisåtgärder, tydlig förbättring jämfört med i våras Fokus på temporära satsningar … Så mycket som möjligt motverka att nedgången slår igenom på arbetsmarknaden … men också behov av permanenta reformer som förbättrar ekonomins funktionssätt Förhindra att arbetslösheten biter sig fast Stärka offentliga finanser på sikt

Stigande arbetslöshet Arbetslösa i procent av arbetskraften (15-74 år) Stigande arbetslöshet Arbetslösa i procent av arbetskraften (15-74 år). Källa: OECD

Några orsaker till att arbetslösheten ofta fastnar på en högre nivå efter en uppgång Brister i yrkes- och branschmässig samt regional rörlighet Svaga drivkrafter att söka jobb Arbetsgivarna tror att den som är långtidsarbetslös är mindre produktiv (s.k. stigmatisering) och tvekar därför att anställa Den sammanpressade lönestrukturen försvårar för vissa grupper att få jobb (insider-outsider-krafter)

Inriktningen på politiken i höstens budgetproposition Motverka att arbetslösheten ökar Stimulera efterfrågan och dämpa sysselsättningsfallet genom temporära satsningar Motverka att arbetslösheten biter sig fast Aktiv arbetsmarknadspolitik genom bl.a. aktiveringsinsatser, ökade resurser till utbildning och omställning Bättre fungerande arbetsmarknad och mer lönsamt att arbeta Värna välfärdens kärna Svaga grupper i samhället, offentliga åtagandet

Omfördelning av medel inom arbetsmarknadspolitiken 2010 Principerna för arbetsmarknadspolitiken ligger fast Ökade insatser för kort- och långtidsarbetslösa Coachning, arbetspraktik, praktisk kompetensutveckling, ny aktiveringsinsats inom statlig och kommunal verksamhet (LYFT), arbetsmarknadsutbildning, fler insatser inom Jobbgarantin för ungdomar samt stöd till arbetslösa ungdomar som saknar gymnasieutbildning Omfördelning möjlig för 2010 p.g.a. lägre kostnader för vissa insatser

Fler aktiveringsinsatser för kort- och långtidsarbetslösa under 2010 Volym Arbetspraktik/praktisk kompetensutveckling 4 000 Coachning 8 000 Arbetsmarknadsutbildning 1 000 Ny aktiveringsinsats inom statlig och kommunal verksamhet – LYFT 40 000 Nya insatser inom jobbgarantin för unga Ytterligare studiemotiverande insatser Ökad aktivering (bl.a. LYFT) Totalt (32 500 utanför garantier, 21 500 inom garantier) 54 000

Sänkt skatt på arbete motverkar att arbetslösheten biter sig fast Ökar på kort sikt den disponibla inkomsten och därmed hushållens konsumtionsutrymme, vilket bidrar till ökad efterfrågan på varor och tjänster Ökar arbetsutbudet och sysselsättningen varaktigt Stärker drivkrafterna till att söka arbete och håller sökaktiviteten uppe under lågkonjunkturen Förbättrar lönebildningen: förstärker outsider och sänker reservationslönen Bidrar till att göra arbetsmarknadspolitiken mer effektiv Arbetslöshetschocken förvärrar problemen med utanförskap och demografi Begränsar krisens varaktigt negativa effekter på sysselsättningen Offentlig finansiella utrymmet mycket begränsat och skatteväxling är det mest realistiska sättet att förstärka de offentliga finanserna efter krisen

Sammanfattande slutsatser Stabilisering av svensk ekonomi och minskade risker i vår omvärld Förbättrade offentliga finanser ökar utrymmet för att förstärka krisåtgärderna Stimulera efterfrågan och dämpa sysselsättningsfallet Motverka att arbetslösheten biter sig fast Värna välfärdens kärna

Reservbilder

Exempel på viktiga satsningar för att möta krisen Ackumulerade tillskott under mandatperioden (t.o.m. VÅP 09) Mdkr, finansiellt sparande 2008 2009 2010 2011 Kommuner 8,4 11,9 21,5 20,5 Aktiv arbetsmarknadspolitik 0,9 7,8 15,8 19,1 Utbildning 1,3 5,5 7,2 6,7 Infrastruktur 1,0 5,4 5,8 5,1 Socialavgifter 8,6 21,7 21,4 21,2 Summa 20,2 52,3 71,6 72,6

Offentliga sektorns faktiska respektive konjunkturrensade sparande

Institutionella förklaringar till att arbetslösheten biter sig fast Lönebildningen Reallönerna anpassar sig inte (tillräckligt snabbt) till makroekonomiska störningar Arbetsmarknadspolitiken Förmedlingsinsatser, arbetspraktik, hög sökaktivitet och kompetenskomplettering påverkar risken för att individer som förlorat sina jobb ska fastna i arbetslöshet Drivkrafter Drivkrafter till arbete och anställning påverkas av inkomstskatter och socialavgifter Socialförsäkringarnas utformning avgör arbetsmarknadens anpassningsförmåga och lönebildningens funktionssätt Arbetsrättslagstiftningen En strikt arbetsrättslig lagstiftning ger en minskad omsättning på arbetsmarknaden; färre personer blir arbetslösa men arbetslöshetstiderna blir längre

Sverige har relativt flexibel arbetsrätt 2008. Källa: OECD Skydd mot individuell uppsägning Skydd vid uppsägning pga. arbetsbrist Möjligheter att visstidsanställa

Återupprättandet av arbetslinjen Ökade drivkrafter för arbete Mer lönsamt att gå in på arbetsmarknaden Mer lönsamt att gå upp i arbetstid (deltid till heltid) Mer lönsamt för heltidsarbetande att arbeta mer och höja sin produktivitet Mer lönsamt att utbilda sig Reformerad a-kassa Avvägning mellan inkomsttrygghet och drivkrafter för omställning Finansiering som stöder arbetslinjen Försäkringskontroll Reformer till stöd för minskad ohälsa Tydligare beslutsprocess och bättre beslutsgrunder Satsningar på rehabilitering Starkare drivkrafter för att gå tillbaka till arbete

Skapa förutsättningar för jobbtillväxt när konjunkturen vänder uppåt Makroekonomisk stabilitet Fungerande ramverk för ordning och reda i offentliga finanser Välutbildad arbetskraft Förstärks på längre sikt av regeringens satsningar på kunskap Stark arbetslinje Lönar sig att arbeta Hållbara socialförsäkringssystem Förbättrat entreprenörs- och företagsklimat Väl fungerande lönebildning och samsyn på arbetsmarknaden om vikten av omvandling

Varför ett tillfälligt utbildningspaket? Högt söktryck pga. konjunkturen och stora ungdomskullar Utbildning motverkar persistens i arbetslösheten och ökar flexibiliteten på arbetsmarknaden De människor som utbildat sig får högre produktivitet och blir därmed mer anställningsbara De som utbildar sig undkommer risken att fastna i arbetslöshet Jobbchanserna ökar för de arbetslösa som inte utbildar sig I en lågkonjunktur är den samhällsekonomiska kostnaden av utbildning relativt låg Arbetskraftsefterfrågan är låg och given, så sysselsättning (och produktion) påverkas inte av att människor befinner sig i utbildning Utbildning inger trygghet och skapar framtidstro

Hur bör ett tillfälligt utbildningspaket bäst utformas? Utbildningssatsningarna bör vara breda och omfatta utbildningar på olika nivåer och med olika inriktning Komvux/Yrkesvux Yrkeshögskolan Universitet och Högskolor Utbildningspaketet måste vara temporärt Kostnaden är låg under krisens akuta skede När arbetskraftsefterfrågan vänder uppåt igen är det viktigt att arbetsutbudet åter ökar i syfte att undvika överhettning och flaskhalsproblem Införande av studieavgifter för tredjelandsstudenter innebär att det finns utrymme inom anslagen att anta ca 4 700 andra studenter from 2012  Inga nya medel för utbildningsplatser 2012

Antal platser i ett tillfälligt utbildningspaket Antal årsstudieplatser 2010 2011 Universitet/högskolor 10 000 Yrkesvux/komvux Yrkeshögskolan (från hösten 2010) 1 500 3 000 Totalt 21 500 23 000