Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
”Jag är vinden som blåser”
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Samband mellan stress och kommunikation
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Barnanpassad utredning
Lösningsinriktad Pedagogik.
Att leva med multipel skleros
BILD
Vägledande samspel och ”Compassion” (Paul Gilbert)
Metodstöd.
Välkommen till Ungdomssamling!
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Mål och betygskriterier
Må bra på jobbet.
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mindfulness – en hjälp på vägen
Färgernas betydelse Man skulle kunna säga att färgerna har sitt eget språk. Olika färger har olika betydelser. Exempelvis brukar färgen grön ses som en.
Samma fast olika eller olika fast samma?
arbetskooperativ Luleå
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Fattigdom och ett gott liv
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Socialpsykologi.
Aktuellt Hälsa i skolan Läs- och skrivtest Besök från USA april
Nonviolent Communication
Barn och stress.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
Välkomna till eHälsalyftet! Tema 2
Presentationens avskrift:

Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”

Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor våldsamt och utnyttjande? Vad är det som gör att vissa människor behåller kontakten med sin medkänsla, även under påfrestande omständigheter?

Syfte: Att skapa en viss kvalité av kontakt där allas behov tas i beaktning. Grundantagande: Allt vi gör, gör vi för att försöka tillgodose behov. När våra behov är tillgodosedda vill vi samarbeta.

NVC används inom flera områden: Nära relationer Familjer Skolor Organisationer och institutioner Terapi och handledning Diplomatiska förhandlingar och affärsförhandlingar Dispyter och konflikter

ÄRLIGHET & EMPATI Att ärligt uttrycka hur jag mår - utan att anklaga eller kritisera dig. Att lyssna med empati hur du mår - utan att höra kritik eller anklagelser.

EMPATI I NVC bemöter vi andra med empati = gissar vad de känner och behöver med syfte att försöka få kontakt och förstå. Självempati = lyssnar inåt för att få kontakt med våra egna känslor och behov. Uttrycker det ärligt eller lyssnar till andra med empati.

NVC-MODELLEN OBSERVATION KÄNSLA BEHOV ÖNSKEMÅL

1. Skilja mellan observation och tolkning NVC: observation = det vi kan ta in genom våra sinnen (ser, hör). De konkreta handlingar som jag observerar att du gör. Tolkning = vår subjektiva uppfattning, t ex att du ”är”….

2. Skilja mellan känslor och tankar. NVC: att uttrycka vad vi ”känner” i relation till dessa handlingar (observationer). Att uttrycka vad vi ”tänker” att någon gör.

KÄNSLOR: Avslappnad, belåten, förtjust, glad, lycklig, lugn, nyfiken, nöjd, pigg, trygg, upprymd, överraskad. Arg, besviken, irriterad, kylig, ledsen, nervös, olycklig, orolig, rädd, tveksam, upprörd.

3. Skilja mellan behov och önskemål. Behov = ”universella” och abstrakta, vår gemensamma nämnare. Behov (= värderingar, önskningar, förväntningar eller tankar) är orsaken till våra känslor. Önskemål är konkreta handlingar/strategier. Istället för att prata om andra personers handlingar som orsak till dina känslor - uttryck de behov som är orsak till dina känslor.

GRUNDLÄGGANDE BEHOV: Fysiska; mat, luft, vatten, beröring, skydd, trygghet, motion, sexuellt uttryck. Autonomi; välja våra egna drömmar och hur vi når dit. Integritet; tillförlitlighet, betydelsefullhet, meningsfullhet, kreativitet. Andliga; frid, harmoni, balans, skönhet, inspiration. Lek/nöjen. Ömsesidigt beroende; acceptans, respekt, stöd, tillhörighet, omtanke, empati, ärlighet, hopp, förståelse, emotionell trygghet, bli lyssnad på, känna att jag kan tillföra något som bidrar till andra.

4. Skilja mellan önskemål och önskemål som inte är görbara. Att tydligt uttrycka önskemål (ej krav) som skulle tillgodose mina behov. Konkreta handlingar som jag skulle vilja se hända. ”Gör-bara” i nuet. Positivt uttryckta; vad jag vill, istället för vad jag inte vill.

NVC-PROCESSEN. 1.De konkreta handlingar vi observerar som påverkar vårt välbefinnande. 2.Hur vi känner i relation till det vi observerar. 3.Behov (värderingar, önskningar) som framkallar våra känslor. 4.De önskemål (strategier) vi har som skulle kunna tillgodose våra behov. ”När jag ser/hör…När du ser/hör….. känner jag mig …..känner du dig…. för att jag behöver….för att du behöver…. skulle du vilja……..?”och du skulle vilja….?

HINDER FÖR KONTAKT Dömanden: bra/ dåligt, rätt/ fel Etiketter: jag är/ du är/ ni är Anklagelser: leta fel Förtjänar: straff/ belöning Inget val: kan inte, går inte, måste Tvång: tvungen, ska, borde Krav: hot och våld

Mer information: Bok: ”Nonviolent communication – ett språk för livet” av Marshall Rosenberg. ”Kommunikation och ledarskap”, Framnäs folkhögskola i Öjebyn. Studiecirklar runt om i landet.

KÄLLA ”Nonviolent communication – ett språk för livet” av Marshall Rosenberg. Power point presentation utformad av Carola Johansson.