Språkutvecklande förhållningssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Välkomna till förskolan Akvarellen
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Engelska.
En förskola att förundras i!
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
SET Social Emotionell Träning
Svenska p Svenska p.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Ett temainriktat arbetssätt
BABBLARNAS FÖRSTA LÅT Hämtad från Youtube.
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkommen till svenska 1
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Verksamhetsbeskrivning
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Språkutvecklande förhållningssätt

Vad säger läroplanen? Förskolans uppdrag Förmågan att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta är nödvändig i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Barnen skall få möjlighet att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera.

Vad säger läroplanen? Förskolans uppdrag Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta tillvara barnens naturliga nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande

Förskolan ska sträva efter att varje barn… Utveckla sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv. Utveckla nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra. Utveckla intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner. Utveckla intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa.

Språk som kommunikation - utveckla en förmåga att uttrycka tankar och åsikter och därigenom få möjlighet att påverka - samspel, möte och dialog betonas. Språk som färdighet - utveckla ett rikt och nyanserat talspråk för att få en förståelse och bas för inlärning- språkliga metoder betonas.

Språkets kretslopp miljö regelsystem individ

Språkutveckling/kommunikation Miljö Samspel Imitation Upprepning Vygotski

Barnets språkdomäner hemma förskola

Språkutveckling/lärande Regelsystem Språkberget Piaget

Språkberget Artikulation Fonologi Grammatik Semantik Pragmatik

Vad är ett ord? bi:l form innehåll

Kategorisering av begrepp Vovve Mjau bää muu Hur kan vi stimulera begreppsutveckling/kategorisering?

Grammatisk utveckling Katt sitta stol Katten sitter på stolen Regelbundenhet - oregelbundenhet

Tal o kommunikationskedjan

Det utvecklande samtalet-pedagogisk dialog Emotionell närhet - glädje, engagemang Gemensamt intressefokus - barnets erfarenheter och livsvärld Utvidgad dialog - bortom här och nu, utmana Avgränsat samtal - stöd, struktur, hjälp till överblick Lyssna med språköron

Språkförståelse Situationsförståelse Konkret Symbol Att få bilder i huvet!! Hur kan vi pröva språkförståelse?

Förskolans språkdomäner mat dockvrån hallsituation fri lek utelek

Barngruppen Språkliga aktiviteter Lärande i samspel Mötesplatser Gemensamt fokus Vad finns att samtala om ?

Stör ej Samtal pågår

Språkutvecklande arbetssätt - fem pedagogiska principer Begriplighet: situationsbundet Rikt språkbruk: benämning - lyft språket Upplevelser: klä sina upplevelser i ord Språkutrymme: språkligt inflöde (hörseln) och språkligt utflöde (talet) Språknivå: utmana barnets nivå Källa:Veli Tuomela

Pedagogen i centrum Hur ska jag agera för att Vilken språknivå har barnets språk ska utvecklas? Vilken språknivå har jag egentligen? Pedagogen i centrum Vi pratar oftast om hur vi borde göra…. men hur gör vi egentligen?

Steg i en pedagogisk dialog Initiera samtal Försöka förstå Spinna vidare på intresse Tolka och omformulera Lyssna engagerat Ställa frågor bemöta med respekt Lyhördhet Ge tid och möjlighet

Förskolans ”heliga kor” Struktur och organisation Samlingen Veckoplaneringen ”Rutinerna” Utevistelse

Tolka målen och koppla till varje barns utveckling Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöka förstå andras perspektiv Kännetecken på denna förmåga (tex): Ställa frågor Associera Argumentera Ifrågasätta Dra slutsatser Beskriv varje barns unika uttryckssätt inom målet. Hur ger du barnet respons?

Mål, tredje skolåret Eleven ska Beträffande tal och samtal -Kunna berätta om och beskriva vardagliga händelse så att innehåll och handling på tydligt sätt framgår -Kunna ge och ta emot muntliga instruktioner -Kunna samtala om frågor och ämnen hämtade från egna och andras erfarenheter, texter och bilder genom att ställa frågor, framföra egna åsikter och ge kommentarer

Eleven ska Beträffande läsning -Kunna läsa bekanta och elevnära texter med flyt -Kunna läsa elevnära skönlitterära texter och kunna återberätta handlingen muntligt eller skriftligt -Kunna läsa elevnära faktatexter och instruktioner och kunna beskriva och använda sig av innehållet muntligt och skriftligt

Samband språk o läs Formsidan Att läsa med förståelse Att leka med språket

AP Talat ord VA BI P FOÅ OOI Skrivet ord SA FOI FO FS VKTM Läs schema

Språklig medvetenhet

Fonologisk medvetenhet Syntaktisk medvetenhet Semantisk medvetenhet Morfologisk medvetenhet Pragmatisk medvetenhet Att känna igen språkljuden Hur man bildar meningar dvs. ordföljd Begrepps- bildning, ords betydelse Att förstå vad ord är, att prat kan delas upp i meningar och ord Hur språket används. Att förstå hur samtalsregler styr vår kommunikation Utvecklas med t.ex. ljudlekar, rim, stavelselekar etc. Utvecklas genom att t.ex. läsa böcker, leka ordlekar En lång process som sker successivt och utifrån barnets konkreta upplevelser T.ex. vad blir jord och gubbe om det sätts ihop? Fot-boll Glass-strut Lyssna –samtala – turtagande Kommunikation /samspel SAMSPEL VARDAGLIGA HÄNDELSER UTFORSKA

Fyra avgörande områden Barns lek och egna aktivitet Vad gör barnen på egen hand som rör läsande och skrivande? Samtala och berätta Hur gör ni för att stimulera barns berättande? Böcker och bilder Hur läser ni? En kreativ språkmiljö, läs-och skrivaktiviteter Hur uppmuntrar ni barns textskapande?

Stimulering av språk och kommunikation Följ barnets intressefokus Bekräfta barnets alla uttryckssätt Stimulera turtagning, varannan gång du/jag Var noga med ögonkontakt Samstämmighet mellan tal- och kroppsspråk Ta andras perspektiv: fundera och formulera tillsammans Språk är en process - inte bara färdig produkt Ställ inte bara frågor - berätta mycket själv

Hur bidrar jag till barns samtalsutveckling? Är jag en god lyssnare? Är jag nyfiken och uppmärksam på vad barnen säger? Utsätter jag barnen för nya, svåra ord? Barn är ordsamlare och älskar ord! Tar jag med barnen i meningsfulla och intressanta samtal? Skapar jag bra samtalssituationer? Situationer där det inte händer så mycket men ger plats åt samtalen? Arbetar jag systematiskt och ständigt med det muntliga språket? Är jag en språklig förebild? Är jag uppmärksam på mitt tonfall och kroppsspråk?

”Genom att ändra i miljön förändrar man budskapet i sin pedagogik ”Genom att ändra i miljön förändrar man budskapet i sin pedagogik. Detta gör att såväl barn som vuxna ger miljön en annan mening och oftast handlar på ett annat sätt” Källa:SOU 1997 sid 54

Framgångsfaktorer för ett språkutvecklande förhållningssätt Allt är språk - tänk språk i alla situationer Lyssna på språket- lyft språket Pedagogens närvaro- språklig förebild Samtalet - nya samtalsämnen – fördjupning Sagoläsning Berättande Varierande grupper Språkstimulerande miljö

”Det är verkligen ingen vidare mening med att uppleva intressanta saker som översvämningar, om man inte får vara två om dem. Det är bra mycket trevligare att vara två.” ”Man kommer ingen vart med samtal om den andre personens svans bara nätt och jämt är inom synhåll under konversationens andra hälft.” Källa: Nalle Puh - A.A. Milne