Systematiskt kvalitetsarbete med vetenskaplig grund - Utmaningar och möjligheter (styrdokumentens flertydiga vetenskapliga grund och dokumentation) christian.eidevald@buv.su.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
En förskola att förundras i!
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Varför fokus på nyanlända just nu
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Den svenska förskolan.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Pedagogisk dokumentation
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Språklig medvetenhet.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Läroplansträff fritidshem
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Välkomna till Edboskolan
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Uppföljning och utvärdering
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Nämndplan 2015.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Systematiskt kvalitetsarbete med vetenskaplig grund - Utmaningar och möjligheter (styrdokumentens flertydiga vetenskapliga grund och dokumentation) christian.eidevald@buv.su.se

Skolinspektionen (2008): ”Att ge betygsliknande omdömen i förskoleklassen utifrån de ämnen som eleverna i grundskolan undervisas i är inte förenligt med läroplanen som den är utformad för förskoleklassen”. Länsrätten (2009): Omdömena strider INTE mot ”skollagen eller andra tillämpliga bestämmelser”.

Nyliberal politisk inriktning lägre skatter färre statliga regleringar större valfrihet för individer …men också starkare kontrollsystem

Förskolan ska inte vara skola - men den ska vara lärorik Förskolan ska inte vara skola - men den ska vara lärorik. Att tidigt delta i en pedagogisk verksamhet bidrar till att barnen utvecklas och lägger grunden för framtida skolgång. Socialdemokratin är en frihetsrörelse. Vår politik handlar ytterst om att möjliggöra för var och en att forma sitt eget liv – att få ett arbete, att kunna bilda familj, att kanske läsa den där utbildningen som man drömt om – att kunna förverkliga sitt livs äventyr.

Aftonbladet 2013-05-15: ”Skolan har seglat upp som en av de absolut viktigaste politiska frågorna och utspelen duggar tätt. I går meddelade Jan Björklund att regeringen bytt fot och nu vill förändra skollagen så att kommuner måste ge mer pengar till skolor i socialt utsatta områden. När Socialdemokraterna föreslog samma sak i höstas var man emot.”

Dokumentation och bedömning

Exempel på ”program”: PISA: TIMSS: PIRLS: ICCS: ESLC

Jämförelser och bedömningar Standardiserad och likvärdig utbildning Hög kvalitet Regelbundna kunskapsmätningar

DOKUMENTATION – utifrån: STÄRKT LOKALT LEDARSKAP DECENTRALICERING MÅLSTYRNING UTVÄRDERING

Förskolan: Ska erbjuda och arbeta för att barnen ska ges möjligheter till lärande och utveckling. Det är inte BARNEN eller deras lärande som ska: följas upp utvärderas utvecklas   … utan VERKSAMHETEN.

De ämnen som lyfts fram i förskolans läroplan är: Språk Matematik Natur Teknik

Ny skollag och reviderad läroplan Vad största utmaningarna : Tydligare ämnesmål – utmaning att få ihop ökade ämnesrelaterade mål till förskolans uppdrag Kravet på en systematisering av dokumentationen – att följa barns utveckling och behov, och analysera dessa samtidigt som barnens kunskaper INTE ska bedömas: Det är verksamhetens systematiska kvalitetsarbete som ska analyseras och utvecklas … att förstå hur detta hänger ihop = utmaning!! Vad händer nu när 16 mål har blivit 27? Vad innebär det i förskolans verksamhet? Ska fortfarande arbeta med HELA läroplanen … inte enbart fokusera på ”ämnen”!

Skollagens kap 1 §5: Verksamheten ska vila på VETENSKAPLIG GRUND OCH BEPRÖVAD ERFARENHET

Vetenskapligt förhållningssätt kunna skilja på sina egna upplevelser och på vad som är vetenskaplig kunskap kunna analysera sin verksamhet utifrån kunskap som kommer från forskning … vilket förutsätter en hög kompetens och kunskap om både forskning och den egna verksamheten …

Utvärdering barns erfarenheter och tillvaratagandet av flödet av barns tankar är UTGÅNGSPUNKTER, inte FOKUS. Syftet är att få kunskap om verksamhetens organisation, innehåll och genomförande, hur dessa kan stödja barns lärande och erbjuda villkor för utveckling Det är inte barnen eller barnens enskilda kunskaper som ska mätas, bedömas och utvärderas, utan verksamhetens systematiska kvalitetsarbete med de mål som finns för verksamheten

det behövs kunskap om vad barn kan, men det är inte barns kunskaper som ska bedömas.

Förarbetet till revideringen av läroplanstexten: Syftet med utvärderingen är att få kunskap om hur förskolans kvalitet, dvs. verksamhetens organisation, innehåll och genomförande kan utvecklas så att varje barn ges bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande

SKOLVERKET: ”Att utvärdera barns prestationer i relation till uppnåendemål strider mot läroplanens och reformens intentioner”.

Nya innebörder Uppföljning Utvärdering Utveckling Bedömning Dokumentation

Metoder som kategoriserar och jämför barn strider mot läroplanens intentioner TRAS (Tidig Registrering av Språkutveckling) LUS (Läs-Utvecklings-Schema) RUS (Relations-Utvecklings-Schema) SUS (Skriv-Utvecklings-schema) MUS (Matematik-utvecklings-schema) DUS (Datorkompetens-Utvecklings-schema) MPU (Motorisk-Perceptuell Utveckling)

Förskolepedagogik – teoretiska influenser Postmoderna (/socialkonstruktivistiska) inriktningar (exempelvis Reggio Emilia och pedagogisk dokumentation) Utvecklingspedagogik (ECERS och ”lite trevande” Learning Study)

Kompetens Dokumentation

Kvalitetsrapporter/Stödmaterial

Exempel på olikheter? Skolinspektionen Dokumentation och bedömning antaskunna fånga ”vad som faktiskt sker med barnens utveckling och lärande utifrån den verksamhet som erbjuds på förskolan” (Skolinspektionen, 2012:7 s. 57 Min kursivering) Är det samma sak som när Skolverket skriver: Det är ”svårt att avgöra var gränsen går mellan det som barnet gör och tänker och det som pågår i verksamheten”. (Skolverket 2012, s. 9f )

Verksamhetens kvalitet ska dokumenteras, följas upp och utvärderas innebär att analysera hur den pedagogiska verksamheten: svarar mot målen … och hur verksamheten bidrar till barns delaktighet, lärande å utveckling.

”Det är bara att sätta igång” ???

”Snabba analyser” Genus Spaltdokumentation Videoobservation Samtalsanalys Pedagogisk dokumentation

Vad är en analys? Söka mönster Se utifrån andra teoretiska förståelser Söka efter ”förgivettaganden” och ifrågasätta dessa

Samtal 1 Öppna frågor: 9 Slutna frågor: 13   Samtal 2 Slutna frågor: 6 Samtal 3 Öppna frågor:14 Slutna frågor: 5

  Pojke 1 Vad var det för experiment ni gjorde? Vad hände då? Ska jag hjälpa dig knäppa knapparna så den inte åker ner? Så tokigt det blev, kände du? Pojke 2 Om det var rött på pappret då, vad hände då? Vilken färg tog du då? Pojke 3 Och vad hände när man stoppade det i vattnet då? Var har du hittat den? Bor han i din garderob, eller? Vad hette han eller hon då? Men om man ska ropa på den då, vad säger den då? Behöver du inte ropa på den då? Kan jag se den här osynliga fröken? [Har du] några? Flicka 1 Har du varit i Ullared nu? Flicka 2 Tappar du byxorna? Vad blev det när du doppade ner ditt då? Varför tycker du jag ska hämta vatten då? Du var inte så törstig, eller? Du kanske vill ha den på dig? Flicka 3 Flickan ber om hjälp med kroppsspråket. Förskolläraren följer med.