Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Samtala om böcker.
Hur kan jag vara viss om min tro?
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
RINKEBYSKOLAN
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Föräldramöte 12 september 2011
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Nu har våren kommit till Pollux
SET Social Emotionell Träning
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Läroplansträff Välkomna.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Vad är du för typ av person?
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Hantera en kronisk sjukdom
Att skriva efter en litteraturdiskussion
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Tänkande och språk Våga Visa
Hur gör du för att förstå en text?
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Att rita en instruktion
Etik Moral Filosofi.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Studieteknik och inlärning
Självbild, självkänsla & Självförtroende
6 021 %
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Skriva noveller.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Diskussionstillfälle 4
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Identitet Vad formar oss till oss?.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Motivationen att lära sig svenska
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Välkomna till styrd helpdesk
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11 ASL Boden 111124

ASL Boden 111124

ASL Boden 111124

ASL Boden 111124

”Men när jag började som lärare, tänkte vi inte på förståelse, ännu mindre talade vi om det. På den tiden var förståelse ett önskvärt resultat, men vi hade ingen uppfattning om hur det fungerar och hur man lär ut det. Vi förväntade oss att förståelse i första hand var en fråga om intelligens: om eleverna var tillräckligt smarta och kunde avkoda, så skulle de förstå. Men vi undervisade aldrig i det.” ASL Boden 111124

Vad är det för grundläggande skillnad i att undervisa i läsförståelse och att låta eleverna arbeta med sin läsförståelse på egen hand? ASL Boden 111124

Vad är viktigt? skrivandet – viktigare än produkten läsning – för läsförståelse Använd elevernas texter, om och om igen. Se nya intressanta saker i elevernas texter. Lär tillsammans och av varandra rita – skriva – måla – fotografera och använd detta tillsammans med bilderna motorikträning – för hela kroppen och för handen. Stå vid datorn använd projektor/stor-tv så att alla blir med ASL Boden 111124

ASL Boden 111124

Språkförståelseprocesser svag ordavkodning god förståelse god ordavkodning god förståelse svag ordavkodning svag förståelse god ordavkodning svag förståelse ASL Boden 111124

ASL Boden 111124 Inferenser Flyt i läsning Ordförråd Textkopplingar Stavningsmönster, orddelar Eftertänksam och kritisk läsning Ordavkodning Analysering och syntetisering Fonemisk medvetenhet kognition ASL Boden 111124

ASL Boden 111124

ASL Boden 111124

ASL Boden 111124

Fångat bildskärms område (23 nov 2011) Barbro Westlunds bild

Kognitionsforskaren Peter Gärdenfors Framgångsrikt lärande handlar om: MOTIVATION och FÖRSTÅELSE Förståelse bidrar till positiva känslor. Kritik minskar känslan av att kunna kontrollera sitt lärande – och därmed minskar motivationen. Känslor, positiva eller negativa, säger att något är viktigt. Är man engagerad minns man bättre. Motivation ökar uppmärksamheten Nyfikenhet Kompetens –stolthet Ömsesidighet - Viljan att göra något tillsammans Fyra perspektiv på barns lärande: Visa, berätta, diskutera och reflektera ASL Boden 111124