OMSORG FÖR HÖGSTA LIVSKVALITET. OAVSETT

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
Vet Du vem av hemtjänstpersonalen som är Din kontaktman? • 173 personer svarade ja • 166 personer svarade nej • 13 blanka enkätsvar inkom.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Ledarutveckling över gränserna
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
JAG Föreningen r.f. Kalevalavägen ESBO Finland
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Resultat kundundersökning 2011 ( egen undersökning ) - Svarsfrekvens 63 %
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Länsgemensam ledning i samverkan
Sjuk- och friskanmälan Anmälan vård av sjukt barn
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Fakta om undersökningen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Ett aktivt medarbetarskap
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Presentationens avskrift:

OMSORG FÖR HÖGSTA LIVSKVALITET. OAVSETT EwaMargreth

VÄLKOMMEN! EwaMargreth Östlid Uppstartsansvarig, personlig assistans ewamargreth.ostlid@frosunda.se 010-130 34 84 EwaMargreth

FRÖSUNDAS RESA 2009 ÄLDREOMSORG 1994 PERSONLIG ASSISTANS EwaMargreth: Namnet Frösunda är mer än 1 000 år gammalt, fruktbarhetsguden Frö fick bidra med sitt namn till både sundet och byn. Det var självklart för oss att vårt företag skulle bära samma namn när vi etablerade oss här. Vi startade 1989 med affärsidén att personer med funktions-nedsättning ska kunna vara delaktiga i samhället och ha möjlighet att ta del av dess utbud av aktiviteter och upplevelser. Frösunda Center erbjöd fysisk rehabilitering till personer med rörelsehinder. 1994 kom Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) vilket skapade en stark efterfrågan på just vår kompetens och vårt engagemang. Dagens Frösunda bildades. 2004 sammanfördes flera olika omsorgsverksamheter till ett. Verksamheten har därefter utökats med äldreomsorg, skola och Individ och Familj. Vi finns över hela landet och i Norge. Fortfarande arbetar vi efter samma grundläggande värderingar som 1989 – omvårdnad, lyhördhet och utveckling från grunden. Våren 2010 förvärvade HG Capital Frösunda. HG Capital har specialiserad kompetens inom bland annat vård- och omsorgssektorn. Som ägare tillför HG Capital branschspecifik kompetens. 2009 ÄLDREOMSORG 1994 PERSONLIG ASSISTANS 2004 FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2011 INDIVID OCH FAMILJ

EwaMargreth: Frösunda fyller 20 år. Följ med på en resa till det Frösunda vi är idag Frösundas resa startade 1994 med en liten verksamhet inom personlig assistans. Med åren har verksamheten både breddats och utvecklats. Frösunda grundades 1994, men våra rötter sträcker sig längre tillbaka i tiden – genom 1900-talets rörelse för mänskliga rättigheter och den ökande förståelsen för individer i behov av särskilt stöd. Från vårt ursprung i personlig assistans, genom politiska nyckelbeslut och en omsorgssektor som växer. Och in i framtiden – där innovationer skapar nya förutsättningar och vi fortsätter driva samhällsförändringen mot en värld där varje individs resurser tas tillvara. Framtidens omsorg – är individuellt utformad och avgörs av kunden Vår bakgrund inom personlig assistans har skapat grunden för vår kompetens och kunskap kring individuellt anpassat stöd till våra kunder. Det tar vi med oss när vi växer inom andra affärsområden och når fler kundgrupper.

BRETT TJÄNSTEUTBUD Personlig assistans Individ och familj Personlig assistans egen regi HVB-hem Personlig assistans entreprenad Familjehem Ledsagning Resurspersonsboende Boendestöd och daglig sysselsättning Funktionsnedsättning Daglig verksamhet Boende Äldreomsorg Skola Äldreboende för personer med somatisk sjukdom och demenssjukdom. Coachning Korttidsvistelse EwaMargreth: Brett tjänsteutbud Det är viktigt att komma ihåg att vi har allt detta Det här är något vi är väldigt stolta över! Ibland när man är på sin egen verksamhet kanske man inte tänker på att Frösunda har allt det här! Ej Team Frösunda LSS och äldreomsorg

MISSION Vi får förtroende för att vi tar ansvar Conny

VISION Vi är det självklara valet i Norden och en förebild för hur social omsorg drivs ansvarsfullt och med hög kvalitet. Conny

VÅRA VÄRDERINGAR RESPEKT Genom ett värdigt och individuellt bemötande skapar vi trygghet och glädje. ENGAGEMANG Vi bryr oss om människor och känner stolthet över vad vi åstadkommer. NYFIKENHET Vi söker aktivt nya kunskaper som gör skillnad för våra kunder. Conny: Värderingar: Respekt - Genom ett värdigt och individuellt bemötande skapar vi trygghet och glädje. Engagemang - Vi bryr oss om människor och känner stolthet över vad vi åstadkommer. Nyfikenhet - Vi söker aktivt nya kunskaper som gör skillnad för våra kunder. Våra värderingar utgör en grundsten för våra beteenden. Dvs, vad vi gör, konkret, dagligen, styrs ytterst av våra värderingar. Att påverka och förändra våra värderingar tar lång tid, är svårt och i många fall kan sker det bara marginella förändringar.

Så skapar vi kvalitet - kvalitetstriangeln Eva S: Vårt erbjudande, vårt koncept i Frösunda är unikt eftersom vi gör det unikt för varje kund. Det betyder att det inte finns ett sätt som vi alltid gör på. Därför kan det även ibland vara mer utmanande och mer komplicerat att vara medarbetare eller chef hos oss. Genom att i botten i alla överenskommelser, gentemot olika kunder, alltid ha bottenplattan med exempelvis lagar och bemötande, så kommer vi många gånger att fylla det mesta av erbjudandet. Till det lägger vi sedan vårt ledarskap, vårt sätt att vara och agera i vardagen – tillsammans med de metoder som vi valt att använda. Alla våra metoder baseras ju i grunden på ett salutogent förhållningssätt. Dvs att vi utgår ifrån det som är starkt, istället för att fokusera på det som är svagt. Vårt ledarskap präglas av att vara nära och kommunikativt. Det är en stor utmaning – men det har vi sett fungerar över tid. Våra värderingar och det värderingsstyrda beteendet – är det som varje dag ska prägla varje kundmöte.

FRÖSUNDAS ORGANISATION Conny

PERSONLIG ASSISTANS Vi vet att alla är unika. Därför erbjuder vi personlig assistans som ska passa våra kunder och det de behöver. Det är du som bäst vet vad du behöver och vill ha. Finns 7 regioner. Mjölby tillhör region öst. Har 34 lokala assistanskontor i Sverige Vi har kundpanel i regionen. Aktiviteter utifrån kunders önskemål. Juridiskt stöd: egen kontaktperson som hjälper till med rådgivning, hjälp med ansökan och omprövning av beslut. Här i Mjölby är det Elin. Conny

Inflytande vid rekrytering och anställning Medbestämmande och delaktighet vid annonsutformning, urval, intervjuer samt anställning av assistent Kravspecifikation från kund eller företrädare Vikarieteam runt varje kund EwaMargreth

Assistansens utformning och Verksamhetsidé Våra medarbetares uppdrag är att möta våra kunder med respekt, engagemang och nyfikenhet Personlig assistans utifrån kundens behov i förhållande till gällande beslut och regelverk Verkar för att en fungerande genomförandeplan för kund, helhet, närhet, samverkan, medinflytande. EwaMargreth

Trygghet och Kontinuitet . Arbetssätt för att säkerställa kundens assistans: Genomförandeplan, individuell plan Kompetensutveckling och handledning. Dokumentation, rutiner. Team-samordnare på arbetsplatsen vid behov. EwaMargreth 14

Centrala Arbets- och Krisledningsavdelningen - för kunder och medarbetare alltid tillgänglig under de tider som Frösundas kontor inte är öppna. hjälper att lösa det problem som uppstått genom stöd och arbetsledning. är utbildade i krishantering och arbetsmiljöfrågor. har tillgång till den information som är nödvändig för att lösa den situation som uppstått, exempelvis akut bemanning inom personlig assistans. EwaMargreth

TILLGÄNGLIGHET OCH ARBETSLEDNING Vi säkerställer alltid den personliga assistansen Lokalt kontor i Mjölby där vi erbjuder olika aktiviteter. Samverkan med Försäkringskassan, kommun, landsting och intresseorganisationer EwaMargreth

KVALITETSSYSTEM OCH KVALITETSARBETE Vårt mål är att erbjuda den bästa omsorgen. Därför har kvalitet och utveckling alltid haft en central roll i vårt arbete. Kvalitetsåret är den modell vi använder som innebär: Vi lyssnar på kunder och medarbetare genom vårt system för synpunkter som exempelvis kund- och medarbetarundersökning samt kundpanel. Att en verksamhetsplan för Frösunda och varje verksamhet upprättas efter de specifika behov och förbättringsområden som framkommer i våra undersökningar och förtroenderedovisning. Kvalitetsråd som går igenom rapporter och avvikelser som inkommit sedan föregående möte. Redovisning av hur vår verksamhet fungerar genom årlig Förtroendedovisning. EwaMargreth: Frösundas sätt att arbeta uppfyller kraven för ISO-certifikatet Lednings-och Kvalitetssystem 9001:2008. Iso-certifikatet är ett kvitto på att : Alla medarbetare arbetar aktivt för ständiga förbättringar. Vi arbetar med uppsatta kvalitetsmål för både kunder och medarbetare som vi noggrant mäter och följer upp. Blir granskade av oberoende och auktoriserade revisorer som objektivt bedömer vårt arbetssätt och måluppfyllelse. Målet är att hela tiden bli ännu bättre och ge högsta kvalitet för våra kunder. Vi arbetar med uppsatta kvalitetsmål som vi noggrant mäter och mäter och följer upp. Alla medarbetare och kunder arbetar aktivt för ständiga förbättringar. Vi blir granskade av interna och oberoende och auktoriserade revisorer som objektivt bedömer vårt arbetssätt och måluppfyllelse. Vi har beskrivna policyer, processer och rutiner

Transparens och öppenhet är vårt sätt att bygga förtroende EwaMargreth Frösundas Förtroenderedovisning 2013. Den visar vår syn på kvalitet, vad vi har gjort 2013 och vad vi tänker göra 2014. Transparens och öppenhet är vårt sätt att bygga förtroende. Frösundas förtroendevisning visar vårt arbete och är ett led i arbetet för en ökad transparens. Den bygger på vad vår verksamhet och hur våra kunder uppfattar det vi gör dagligen. Rapporten visar vår syn på kvalitet, vad vi har gjort under ett år och vad vi tänker göra inför nästa år. Kvalitet och öppenhet är vårt sätt att bygga förtroende. Förtroenderedovisningen gör informationen tillgänglig och jämförbar och kommer att tas fram regelbundet. Detta innehåller Förtroenderedovisningen Förtroenderedoviningen beskriver Frösundas kvalitets- och ledningssystem och kvalitetsarbete, visar och redovisar hur vi ska utveckla verksamheten. Den innehåller även en sammanfattning av patientsäkerhetsberättelser och mätdata. För att visa hur våra medarbetare, kunder och beställare upplever vårt arbete lyfter Förtroenderedovisningen också fram en stor mängd medarbetar- och kundberättelser. På frosunda.se kan du ta del av vår Förtroenderedovisning som visar vår syn på kvalitet, vad vi har gjort 2013 och vad vi tänker göra 2014.

Eva Sjölund, HR-specialist 010 - 130 32 61 eva.sjolund@frosunda.se

KOMPETENSUTVECKLING FLER FÖRDELAR MED FRÖSUNDA Våra yrkesroller – mål och ansvarsbeskrivning Specifikt utformade avdelning för Kompetensutveckling och Handledning Frösunda Akademin. Eva S

KUNDOMBUDMAN Finns till för att kunden alltid ska ha någon oberoende att vända sig till beträffande synpunkter/klagomål. Arbetar med hur kunden upplever kvaliteten. För den enskilde personens talan. Kundombudsmannen finns också till som stöd för våra chefer.  Eva S

INFORMATION MEDARBETARE Verksamhetsövergång Anställningstrygghet. Inrangering Kollektivavtal. Branch G personlig assistans. Introduktion Frösunda Eva S

verksamhetsövergång Du som medarbetare gör ett aktivt val Du som omfattas av verksamhetsövergången ska göra ett aktivt val om du vill att din anställning ska gå över till Frösunda eller inte Blankett delas ut till alla berörda medarbetare idag. Senast den 11 september behöver du lämna besked om ditt val. Vikarier som är behovsanställda omfattas inte av övergång. Eva S Anställningsavtalen för samtliga anställda i verksamheten övergår automatiskt till förvärvaren (på oförändrade villkor) (6b § LAS) Tillgodoräknande av anställningstid (3 § LAS) De anställda får tillgodoräkna sig anställningstiden hos överlåtaren (tidigare entreprenören) i sin anställning hos förvärvaren

TIDSPLAN Augusti Infomöten September Inrangering 11september Sista dag att lämna besked om övergång Oktober Anställningsav-tal och mingel 1 november 2014 Verksamhets-övergång Eva S 24

MER INFORMATION Måndag - fredag: Kl. 08.00-09.00 Telefonlinje Måndag - fredag: Kl. 08.00-09.00 Tel: 010–130 36 60 De vikarier som är intresserade av anställning i Frösunda för fortsatt vikariat, hänvisas till vår microsite: Microsite: www.frosunda.se/uppstartmjolby Eva M

FRÅGOR? EwaMargreth Vi ser verkligen fram emot att visa hur man gör Sveriges bästa äldreomsorg. För det krävs den bästa organisationen och smartaste metoderna – för vi har inte fler resurser än någon annan.

frosunda.se 27