Kvalitetsarbetet och redovisningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Dolda kunskaper avslutande möte
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Föräldraråd Östermalm 29/11
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Hej och välkomna!.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Kvalitetsarbetet och redovisningen Kartläggning – nuläget (år 00): Hur är det på vår skola? Vilka förutsättningar har vi för elevernas lärande? Vilka resultat når våra elever? Vilket arbetsprocesser har vi satsat särskilt på under läsåret ?

Kvalitetsarbetet (år 00) Planering Beslut om VAD? ska vi satsa på att förbättra? Planering för HUR? ska vi genomföra det? Planering: VEM? ska ta ansvar för insatserna? Planering: med VILKA? resurser ska vi genomföra det? Planering: HUR ska vi utvärdera måluppfyllelsen?

Kvalitetsarbete och redovisning(00) Planering: Mot vilka nationella mål ska den pedagogiska verksamheten/utbildningen bedömas? Med vilka ”mått” ska vi bedöma måluppfyllelsen? Hur ska vi samla in de uppgifter som behövs? Vem ska ansvara för insamlingen och sammanställningen?

Kvalitetsarbete och kvalitetsredovisning (01) Genomförande den pedagogiska verksamheten/undervisningen det ”särskilda” kvalitetsarbetet utvärderingar Insamling data (statistik, enkäter, utvärderingsdagar, prov- och betygssammanställningar, föräldramöten, klassråd, m.m.)

Kvalitetsarbete och redovisning (01) Sammanställningar, analyser, värderingar: ansvar, medverkan och delaktighet Bedömningar av måluppfyllelsen: ansvar, medverkan, delaktighet

Kvalitetsarbete och redovisning (01) Utarbetande av (dokumentet) skolans kvalitetsredovisning Beslut om åtgärder för bättre måluppfyllelse: ansvar, medverkan, delaktighet Information ”utåt”

Kvalitetsarbete och redovisning (02) Planering Genomförande Insamling Sammanställningar, analyser, bedömningar, beslut Kvalitetsredovisning…

Exempel: Bästa skolan Yttersta kommun (1 av 4 grundskolor) 300 elever, förskoleklass, åk 1-9, fritidshem Rektor, administratör, 5 arbetslag, skolledning Ombyggnader 2005 Kvalitetsarbete för bättre måluppfyllelse i språk- och läsutveckling

Exempel: Bästa skolans KR Förutsättningarna Övergripande bild: all personal, kompetens m.m.; alla lärare, kompetens m.m.; all materiel; alla lokaler; kostnadsfördelningen Särskilda insatser: särskild kompetens för läsutveckling/språkutveckling; talpedagoger? Specialpedagoger/-lärare? Modersmålslärare? Svenska som andraspråkslärare? Bokbeståndet? Datorstödet?

Exempel: Bästa skolan, KR Arbetet i verksamheten Övergripande: Arbetsmiljön; Undervisningen i de olika ämnena; Tematiska studier; Arbetet i förskoleklassen; samverkan med vårdnadshavare, etc. Särskilda insatser: samverkan skolbiblioteket – klasslärarna; klasslärarna – modersmålslärarna; försök med diagnostiskt material för analys av läsförmågan, åk 6

Exempel: Bästa skolan, KR Måluppfyllelsen Övergripande: förskoleklassen; åk 3, åk 5, åk 8, åk 9: Kunskaper, utveckling, lärande i alla ämnen/ämnesområden; Normer och värden Särskilda insatser: Språkutveckling: förskoleklassen, elever med annat modersmål; läsförmåga åk 5, åk 9, alla elever

Exempel: Bästa skolan Analysen: Styrkor? Svagheter? Vi har dessa resultat: har vi nått målen generellt? Specifikt i läsning och språkutveckling? Vad kan det bero på? Kan vi förbättra förutsättningarna? Kan vi förbättra arbetssätten?

Frågor då man ska upprätta en kvalitetsredovisning År, verksamhet, ansvarig, underlag? Vilka förbättringsinsatser har vi genomfört? Vilka har förutsättningarna för elevernas lärande varit? Vilken var kvaliteten i verksamheten?

Frågor då man ska upprätta en kvalitetsredovisning Vilka är resultaten av barnens utveckling och elevernas lärande/utbildningen, övergripande och på valda områden? Vilka är svagheterna? Styrkorna? Vad behöver vi göra med anledning av resultaten?