FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT
VIKTIGA BESTÅNDSDELAR I ALL VERKSAMHET VISION MISSION KULTUR ORGANISATION
FÖRETAGSKULTUR En organisations formella och informella värderingar, attityder, synsätt samt bruk och vanor. How the job gets done.
KULTUREN MANIFESTERAS I Sättet att driva verksamheten Hur arbetet organiseras Hur kunder och anställda bemöts Förmåga att rekrytera/behålla talanger Innovationsklimat Stolthet och passion för produkt/tjänst
RESULTAT OCH ENGAGEMANG FÖRUTSÄTTER VARANDRA Viktigare och viktigare konkurrensmedel: Ledtider, informationssystem, varumärke, innovationsförmåga samt kapacitet att lära och förändra. Engagemang, motivation och kompetens blir då avgörande.
VINNANDE KULTUR DE SJU DÖDSSYNDERNA Oklara förväntningar Ej produktiva möten Låg kvalitet accepteras Undanhållande av information Ständig förändring Politik Hyckleri/skenhelighet
VINNANDE KULTUR SILENT KILLERS Otydlighet avseende strategi, värderingar och prioriteringar. En chef som är antingen top-down eller laissez-faire. Ineffektiv ledning. Dålig koordination mellan funktioner/enheter. Ingen relevant ledarutveckling Stängd vertikal kommunikation – förhindrar sanningen att tala med makten
INNOVATION OCH KULTUR The global innovation 100 The innovation top R&D as a % of sales The most innovative companies R&D as a % of sales Roche Holding 21,1 Merck 18,7 Novartis 17,9 Microsoft 14,0 Pfizer 13,9 Apple 2,7 Google 12,8 3M 5.4 GE 2,6 Microsoft 14,0 IBM 6,0 Samsung 5,9 P&G 2,5 Toyota 3,9
Använt kapital och skapat aktievärde under företagets livslängd i miljarder dollar Microsoft 30 221 Procter&Gamble 83 126 Google 5 125 PepsiCo 34 73
COMPETENCE and MOTVATION Can-do factors Will-do factors Performance
Företagskultur Skapa och utveckla Att arbeta med Den mest obesvarade frågan? Risk-matris. Korrelation mellan performance-ratings och beslut i kompensationsfrågor. Pygmalion. Ta hand om dina anställda så tar de hand om kunderna som tar hand om bottenraden.
Humor som organisatorisk resurs Humor underlättar – kritik ”uppåt” Erkänna misstag/skratta åt sig själv – chefer mer mänskliga Humor kan bryta ner barriärer mellan anställda Minskar stress Humor är en ”low-risk channel” för att lansera nya vilda idéer Ha roligt - arbetsglädje
DEN INFORMELLA ORGANISATIONEN Beskrivs genom att svara på frågorna: Vem har inflytande (oavsett titel)? Vem lyssnar på vem? Vilka talar med vilka? Vem fattar egentligen de viktiga besluten? Vem känner till de senaste skvallret? Vilka vet hur man genomför det omöjliga, även när den formella organisationen säger nej?