STAR-modellen Källa: Memeologen www.vll.se/memeologen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Samtala om böcker.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
Källkritik.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Individuellt lärande tillsammans
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Metodstöd.
Förhandling MBL Och Samverkan.
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Thomas Larsson, RF-IT Version: beta
som underlag för skolutveckling och eget lärande
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Enhet Politik på människans och naturens villkor
PMI Plus, minus, intressant
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Att samtala med ungdomar om tobak
Eller formativt lärande…
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Lokal Pedagogisk Planering
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Workshop inför Projektet
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Effektivisera med ökad kvalitet
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Samordnad Individuell Plan
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Att Skapa Serier.
Leda och planera sokratiska samtal
MAKTLEKAR.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Socialpsykologi.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Barnkonventionen i förskolan
Workshop Arbetsplatslärande.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

STAR-modellen Källa: Memeologen www.vll.se/memeologen

Skånedramat – hur ser ni på saker och ting? uppvärmning Skånedramat – hur ser ni på saker och ting? Vem tycker ni mest och minst om? (Anna, Thomas, Karl, Ivar, Gustav) ANNA är kär i THOMAS. De bor på var sin sida av en flod som är full av krokodiler. En dag utbryter en orkan som gör att bron över floden går sönder. Hur ska ANNA och THOMAS kunna träffas? De har ingen båt. ANNA går till KARL för att få hjälp. KARL har båt och ANN frågar om inte KARL kan ro henne över. KARL lovar att hjälpa ANNA, om hon stannar över natten. ANNA blir förnärmad. Hon går vidare till IVAR, berättar vad KARL har sagt och ber nu IVAR om hjälp i stället. IVAR säger att det här vill han inte lägga sig i. ANNA går tillbaka till KARL och möter upp på hans villkor. Nästa morgon ror KARL över med ANNA till THOMAS. ANNA berättar allt för THOMAS. Han blir arg och kastar ut ANNA. ANNA går då till GUSTAV och berättar allt för honom. GUSTAV blir arg, går till THOMAS och klipper till honom så att han skadar sig. ANNA skrattar. Själv: Rangordna alla personer på ett papper från 1-5 (tycker om minst till mest), var beredd att motivera ditt svar Tillsammans: Jämför med de andra i gruppen. Försök komma överens om en gemensam rangordning.

STAR – genererande relationer Ett verktyg för att skatta samarbetsförmågan inom eller mellan avgränsade system S T A R Anpassat av Memeologen i Västerbottens läns landsting efter Trustees of Dartmouth College, Batalden, Godfrie, Nelson from Generative Relationships, STAR by Zimmerman, B and Hayday B. Schulich Scholl of Business, York University Toronto, Canada Zimmerman, B and B C Hayday, “A Board’s Journey into Complexity Science”, Group Decision Making and Negotiation, vol 8, pp. 281-303, 1999

Genererande relationer - STAR Två komponenter: En genererande relation uppträder när de inblandade tillsammans åstadkommer mer än vad som är möjligt för var och en enskilt, (1+1=3) Det ökade värdet (en ny tjänst eller en ny produkt) hade inte varit möjligt att skapa utan mötet och interaktionen mellan de inblandade parterna Förutom att förbättra själva sakfrågan är det möjligt att skapa bättre möjligheter för förändringarna att lyckas genom att arbeta med förutsättningarna för ett lyckat samarbete

Olika typer av relationer Rutinmässiga och liknöjda (vi träffas och kanske trivs, men inte så mycket mer) Distanserade/frånvarande (vi träffas, kanske, men tankar och engagemang är på annat håll) Misstänksamma (vi träffas för att någon annan har bestämt det, men litar inte på varandra – ingen vill bli lurad en gång till) Konkurrensinriktade (vi träffas och tävlas, en är bättre/förmer på någon annans bekostnad) Genererande (förmodad störst potential för kreativitet och innovation !)

Genererande relationer - STAR Olikheter – Separateness - Olikheter i åsikter och idéer används, respekteras och värderas som en tillgång Dialog – Talking and listening - Förmågan att kommunicera, lyssna och reflektera är god. Forum finns Samarbete i praktiken – Action - God förmåga och goda erfarenheter av praktiskt samarbete Gemensamt syfte - Syfte och skäl till samarbete är tydliga, angelägna och ömsesidiga S R A T 3 S R A T 1 S R A T 2

Förklaring till de olika delarna i STAR bedömningen - Förklaring till de olika delarna i STAR bedömningen (S) Olikheter – Separateness or differences I den grupp som sk a samarbeta behövs det olikheter i bakgrund, kunskap, perspektiv och utbildning. Om alla deltagare är lika och tycker lika kommer ingen att bli påverkad eller utmanad i sina föreställningar om arbetet. Ol ikheterna ger gruppen möjlighet att se saken ur olik a perspektiv, fakta övergår till att bli tolkningar och därmed skapas bättre möjligheter till nya förändringar eller arbetssätt. För att olikheterna ska få utrymme är det viktigt att de ses som en till gång och respekteras. För att utveckla området är det b ra om olikheterna förtydligas och lyfts fram. (T) Dialog Talking and listening Det måste finnas praktiska möjligheter att prata med varandra. D et måste också vara tillåtet att utmana rådande föreställningar och så kallade heliga kor i verksamheten/mellan ve rksamheterna . Utrymme för enskild och gemensam reflektion över vad som sker i förändringsarbetet möjliggör lära nde. För att utveckla området är det bra om möjligheterna till dialog och reflektion s tärks och rådande föreställningar utmanas. (A) Samarbete i pra ktiken Action opportunities Att samtala med varandra är viktigt, men för att ett mervärde sk a skapas måste pratet leda till någon form av handling. Deltagarna måste göra n ågot praktiskt tillsammans för att skapa något nytt. Tidigare erfarenheter av samar bete kommer att påverka bedömningen. För att utveckla området är det bra om praktiska samarbeten startas, även i liten skala och i enklare former. (R) Gemensamt syfte Reason to work together Det behövs ett gemensamt syfte för att de inblandade ska samarbet a och kanske dela resurser eller idéer, även om det sker under en kort tid. A lla inblandade måste se någon form av fördel med arbetet för sig själva, sin yrkesgrupp eller sin verksamhet. Om deltagarna inte ser några fördelar eller om de ba ra ser varandra som motståndare är det högst otroligt att ett mervärde kommer at t skapas. De kanske lyssnar på och pratar med varandra, men kommer att fortsä tta försöka skapa något nytt och värdefullt i enskildhet. För att utveckla o mrådet är det bra om den övergripande bilden över syftet av det är som ska åstadkommas tydliggörs. Hur väl utvecklade är ovanstående faktorer i de t samarbete som ni vill arbeta med just nu? Gruppens gemensamma bedömning Samarbete i praktiken