Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Rektor /förskolechef Att jobba som ledare i en mål och resultatstyrd verksamhet - korstrycket mellan stat, kommun och medborgare Rektorsprogrammet Fagerudd.
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogiskt ledarskap
Arbetsplan för skolbiblioteket
Världens bästa skola Linda Norberg.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Statsrådsberedningen Utbildningsdepartementet Tid för varje elev i en jämlik skola Reformer för att vända utvecklingen i skolan.
Hälsa, lärande och trygghet
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Bra skolor kännetecknas av:
Föräldraråd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Flera problematiska resultat PRESSMEDDELANDE Fem procent av de svenska lärarna upplever att deras yrke har hög.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Nämndplan 2015.
Matematiklyftet
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Att jobba språkutvecklande
Hur du hittar elevernas styrkor
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
2015 års skolkommission Hur kan vi utveckla en likvärdig skola? Anna Ekström Ordförande Skolkommissionen.
From Great To Excellent
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
DET-Uppgifter.
LPP – rörelse Lekar och spel
Varför just ämnet fysik?
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket

PISA - Resultatutvecklingen i Sverige

Skillnader hög- och lågpresterande elever PISA 2012

Problemlösningsförmåga definieras i PISA som...en individs förmåga att ägna sig åt kognitiv bearbetning för att förstå och lösa problemsituationer där lösningssättet inte är omedelbart självklart. Det innefattar en vilja att engagera sig i sådana situationer i syfte att uppnå sin potential som en konstruktiv och reflekterande medborgare.

Problemtyp och lösningsprocesser Problemtyp Statiska uppgifter Interaktiva uppgifter Öppenhet för något nytt Att stå ut med tvivel och osäkerhet Att våga lita på intuition/känsla Nyfikenhet, uthållighet och kreativitet Problemlösningsprocesser Undersöka och förstå Beskriva och formulera Planera och genomföra Kontrollera och reflektera

Resultat avseende problemtyp och lösningsprocess Problemtyp Sveriges elever är relativt sett starka på ”statiska uppgifter” och svaga på ”interaktiva uppgifter”. Lösningsprocess Svenska elever är relativt sett starka på processen ”Undersöka och förstå” och relativt sett svaga på processen ”Kontrollera och reflektera”

PISA 2012 Skolverkets bedömning och hypoteser

TALIS 2013 Lärare och rektorer åk 7-9 om sin arbetssituation

Läraryrkets status Endast 1 av 20 tycker att läraryrket har hög status.

Återkoppling till lärare Svenska lärare, tillsammans med sina norska och franska kollegor, uppger i lägst grad (24 procent) att återkoppling leder till kompetensutveckling. Knappt hälften av de svenska lärarna uppger att de förändrat sin undervisning efter återkoppling. Vem ger återkoppling till lärare?

Skol- och klassklimat Rektorer/lärare upplever att det i svenska skolor förekommer: Högre grad av förtroendefulla relationer mellan lärare och elever Lägre grad av gemensam syn på undervisning, ömsesidig respekt för kollegors idéer Högre grad av störande ljud i klassrummet och att eleverna bidrar i mindre grad till en trivsam lärmiljö i klassrummet Högre grad av ogiltig frånvaro, sen ankomst och hot och glåpord bland elever Ogiltig frånvaro

Likvärdigheten Alla skolor måste utvecklas till bra skolor En resursfördelning som ger alla elever likvärdiga chanser Vilka åtgärder behöver prioriteras?

Lärarna Rekrytera och behålla kompetenta lärare Förutsättningar och kompetensutveckling som ger högre kvalité i undervisningen

Vilka åtgärder behöver prioriteras? Långsiktigheten Stöd i fortsatta implementeringen av reformerna Ett systematiskt kvalitetsarbete på huvudmannanivå och skolnivå

Tillsammans kan vi förbättra skolan