Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Välkomna till Förskolan Lodet
Samtala om böcker.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Arbetsterapi i skolan.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Varför är det viktigt att mäta?
Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
E N DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG. SAMHÄLLSENGAGEMANG OCH HÅLLBARHET  CSR - Självklarhet och en konkurrensfördel  Bra sätt att sprida vårt goda namn.
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Välkomna 28/
Pedagogiskt ledarskap
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3

SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Information 99 % av eleverna från kommunala skolor har ett resultat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Kärnvärden.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Björknässkolan Nacka kommun
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Läroplansträff fritidshem
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Skolutveckling via digitala medier
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Reflektioner från grupperna No hands up…
Mål, kunskapskrav och LGR-11
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Mobila Skolteamet Sjöbo
Exempel på skriftligt omdöme
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Naturkunskap i förskoleklass
Elev loggbok.
Arbetsterapi i skolan.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Föräldramöte Tomtebogård
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Presentationens avskrift:

Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman

Tre fokuseringsområden Kreativ matematik Satsa på matematik i skolan. Möjlighet att bjuda in föreläsare som kan inspirera pedagogerna att utveckla matematikämnet. Tidiga insatser Mer tidig fokus på år 1. Fånga upp de elever som ligger efter i läsförmåga och snabbt få med dom på läståget genom extrainsatser. Coachning Coacha elever, stärka deras självförtroende och öka deras motivation att lättare nå sina mål.

Tidiga insatser med intensiv lästräning De elever som har hamnat lågt på den fonologiska screeningen i förskoleklass börjar vi arbeta med tidigt i årskurs 1 där vi har intensiv lästräning varje dag under bestämda perioder.

Hur går det till? Specialpedagogen träffar eleven 3-4 gånger i veckan under ca 30 minuter. (En period ca 4 veckor). Arbetssättet är väl strukturerat. Vid varje tillfälle läser eleven. Lektionen avslutas med språkövningar efter elevens behov. Det är viktigt att eleven känner att han/hon gör framsteg vid varje lektionstillfälle. När självförtroendet stärks och eleven känner att det är roligt att läsa kommer läsutvecklingen automatiskt att gå framåt med fart! Undervisningen bygger på att framhäva barnets starka sidor och är både lustfylld och givande, vilket stärker självbilden och lockar fram läsglädjen.

Föräldrarna - En viktig pusselbit Föräldrar blir ofta mycket engagerade under läsperioden och har en stor del i barnens framgång. Viktigt med ett bra samarbete! Dessa delar är en förutsättning för att eleven ska göra framsteg.

Vårt mål Att alla elever ska kunna läsa och förstå enklare texter efter första skolåret. En god läsförmåga är nyckeln till en framgångsrik skolgång. Därför fokuserar vi särskilt på läsning.

Coachning Fördjupningskurs via Skolcoacherna. Diplomerad coach Coacha elever, stärka deras självförtroende och öka deras motivation att lättare nå sina mål.

Coachande förhållningssätt Det gäller att bygga vidare på elevens starka sidor och att lära av misstagen. Ett coachande samtal med en elev är ett viktigt inslag om självförtroendet börjar svikta. Coachningen ger då en ökad förståelse för elevens lärstil och sina aktivitetsstyrkor. D.v.s. när och hur eleven ska ta sig an sina uppgifter för att lyckas väl med skolarbetet. Med hjälp av coachning tas elevens inlärningspotential fram och självkänslan stärks.

Kreativ matematik Hans Persson, lärarutbildare, skolutvecklare och författare. All personal har deltagit i olika workshops under vårterminen. Förskolan, förskoleklass, år 1-3 och år 4-6.

Vad fick vi göra? Olika experiment. Bollar-vilken studsar högst, den varma eller den kalla? Bygga raketer- vilken flyger högst? Hur många droppar ryms på en enkrona? Bygga hus, mobiler med ärtor och tandpetare. Geometri med färger, tumstock. Sorteringsövningar med skor, godis. Vilken bägare rymmer mest?

Hur förändras studsen hos en boll då den är varm eller kall? Vad tror jag om detta? Formulera vad jag tror innan testet, en hypotes. Hur ska detta undersökas? Hur visar jag att min hypotes stämmer? Hur ska bollen värmas och kylas? Hur ska jag mäta? Hur ska testet dokumenteras?

Kreativ matematik Hans Persson Bra app: ”Perssons experiment-kreativ NO”. V.22 har vi en stor utställning på skolan med kreativ matematik!

Tack för att ni ville lyssna! Från Boo Gårds skola