Att lära tillsammans för att arbeta tillsammans

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Hur tänka och göra som processtödjare
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
SET Social Emotionell Träning
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Hälsouniversitetets strategikarta beslutad av fakultetsnämnden
Den medicinska fakulteten vid Linköpings universitet
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet.
Kvalitet i grundutbildningen1
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Nya utvecklingssamtal
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Bra skolor kännetecknas av:
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Valideringsprocessen
Läroplansträff fritidshem
Överenskommelse om samordning kring barn
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Patientsäkerhetskultur
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Personalpolitisk inriktning
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
KUA Västerås. Bakgrund Start hösten 2010 Pedagogisk grundidé Från projekt till fast verksamhet Ca 550 studenter på 6 år.
”Projects are about People”
TFYY51 Informationssökning
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Action Learning.
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Att lära tillsammans för att arbeta tillsammans Johanna Dahlberg studierektor för interprofessionellt lärande Pedagogiskt Centrum, Hälsouniversitetet Linköpings universitet

Fyra fakulteter Tekniska högskolan Hälsouniversitetet Mats Hammar Utbildnings- vetenskap Filosofiska fakulteten

Excellent utbildningsmiljö 2007 Hög kvalitet på den professionella utbildningen Integration mellan ämnen och över stadier (basvetenskap/klinik) som ger progress i lärandemålen Problembaserat lärande Interprofessionellt lärande Studentrepresentation

Policydokument WHO Strategi för bättre hälsa ”Health for All by The Year 2000” (WHO, 1978) ”Framework for Action on Interprofessional Education and Collaborative Practice” (WHO, 2010) WHO har formulerat åtminstone 2 viljeinriktningar kring interprofessionellt lärande. Det första 1978 med målsättningen bättre hälsa för alla år 2000. Det sista kom i år och är en viljeyttring för hur interprofessionell utbildning och samverkan i praktiken ska leda till bättre hälsa.

WHO – målsättning med IPL och collaborative practice ”Innovative strategy … in mitigating the global health workforce crisis” ”Two or more professions learn about, from and with each other to enable effective collaboration and improve health outcomes” ”Respond to local health needs” ”Mechanisms that shape IPL are not the same in all health systems. …use the mechanisms that are most applicable and appropiate to their own local context” Målsättningen är bland annat att dämpa effekten av för lite personal inom hälso- och sjukvården. Att med interprofessionell kompetens ska man samverka bättre mellan professionerna vilket ska leda till bättre hälsa. Lokala hälsobehov ska vara styrande. Utformningen ska styras av lokala förutsättningar.

Vad betyder detta för er här?

Lokala mål för alla utbildningar vid Hälsouniversitetet Utbildningsplan Lokala mål för alla utbildningar vid Hälsouniversitetet Du ska efter genomgången utbildning ha erhållit/kunna: • interprofessionell kompetens • definiera problem, söka och värdera kunskap • uppnått en genusmedvetenhet • kunskap om evidensbaserad vård och förbättringsarbete • kunskap och förståelse för andra länder och internationella förhållanden ur ett hälsoperspektiv I 1 kap. 8 § andra stycket HL anges att utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar, • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Integrerade utbildningsmoment på HU Hälsa-Etik-Lärande 2 , 3 veckor 2003 Klinisk undervisningsavd, 2 veckor 1996 Hälsa-Etik-Lärande 1 , 7 veckor 1986 Läkare Sjuksköterska Sjukgymnast Arbetsterapeut Medicinsk Biolog Biomedicinsk analytiker Logoped

Lands-tinget Faculty board Fakultets-styrelsen Board of Undergraduate Education Program 1 Program 2 Program 3 Program 4 Program 5 Program 6 Program 7 Fakultets-styrelsen Grundutbildnings-nämnden IPL Forskarutbildnings-nämden Samverkans-kommittéen

HÄLSA ETIK LÄRANDE del 1, HEL 1 Termin 1 Övergripande mål Du ska • tillägna dig grunderna i problembaserat lärande • förvärva en grund för ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt • förvärva en gemensam värdegrund • tillägna dig en helhetssyn på människan Syfte I vilket sammanhang kommer jag att utöva min profession?

Teman: Hälsa, Etik och Lärande 350 – 450 studenter, 35-45 basgruppshandledare, två orter (Linköping och Norrköping) Teman: Hälsa, Etik och Lärande Reflektion kring t ex attityder och lärstilar Skapa nätverk bland studenterna Vad ”vet” vi redan om varandra??

Ange värdeord/adjektiv som du menar är typiska/utmärkande/beskrivande för yrkesföreträdare från ….

HÄLSA ETIK LÄRANDE del 2, HEL 2 Termin 4/5 eller 10 Övergripande mål Du ska stärka din yrkesroll och fördjupa din inter- professionella kompetens förstå yrke och kompetens hos studenter från andra utbildningsprogram förstå din egen yrkesroll och kompetens i förhållande till andra träna livslångt lärande i samverkan mellan olika yrkesgrupper tillägna dig både yrkesspecifik och allmän kunskap inom ett specifikt ämnesområdet (förbättringskunskap)

Förbättringskunskap

HEL 2 startar Återkoppling till verksamheten Uppföljning ex mäta Studenternas förslag redovisas och diskuteras Verksamheten inventerar projekt och utser kontaktperson Studiebesök

300-350 studenter, 30-tal handledare, lika många personal från klinisk verksamhet från hela landstinget Får syn på sin profession genom att se andras professionella kompetenser

Utvärdering HEL 2 HU LiÖ Chefer Studenter Svårt informera i en stor organisation Brist på - kunskap om varandras villkor gemensamma definitioner resurser/tid Kontaktpersoner Får ”mer tänk” och nya ögon tack vare studenterna! Inspirerar till att utbilda arbetskamraterna HU Studenter Bra träning i integration/vi kompletterade varandra Lärt mig vad jag kan, mitt bidrag var viktigt Alla drogs med direkt – entusiasm Resultat som avdelningen kunde använda Utgår inte direkt från patienternas synpunkter Knepigt hitta balansen mellan uppdraget och våra egna frågor/projekt Handledare Studenternas imponerande produktivitet Presentationer av hög kvalitet

Klinisk undervisningsavdelning (del 3) - KUA Termin 6/10 Övergripande mål tillfälle att samverka med olika professioner genom att samtidigt träna i din egen yrkesroll utökad förståelse för andras yrkesroller och deras kompetensområden Utbildningsmoment i praktiskt vård- och omsorgsarbete.

Vad tycker patienten? Patienten tycker sig få bättre vård på en KUA-avd - patienten begär att läggas in på studentavdelningen! Vad tycker studenten? Man lär sig vad de andra professionerna kan och hur de jobbar. Handledarna? Händerna på ryggen!

Interprofessionell kompetens? Vad är kompetens? Kunskaper, färdigheter, attityder och beteenden som är nödvändiga för att vara en framgångsrik yrkesutövare Interprofessionell kompetens? En yrkesutövares kunskaper, förmåga och roll utövas och anpassas i interaktion med företrädare för andra yrken Interprofessionell kompetens baseras på sociala processer - mänskliga relationer på individ-, grupp- och samhällsnivå Det finns olika definitioner på vad interprofessionell kompetens är. Vem? Hävdar att det är beroende av sociala processer. Fördomar, hierarkier, prestige är alla hinder för samverkan.

Vad är IPL? – metod för att förbereda människor för samarbete som professionella Resultatet är bättre hälsa och/eller vård för patienten!!!!

Lars-Owe Dahlgren, Prof pedagogik på LiU Delad kunskap om nyckelkoncept Delad syn på arbetsfördelning Överens om varandras professionella kompetens Bibehålla varje professions karaktärsdrag – annars hög risk för patienten Dahlgren L-O, J Interprof Care (2009) 448-454

När studenter i blandad ”grupp lär sig hur man ska arbeta tillsammans” för att handlägga t ex ett hjärtstopp – inte hur man ska hantera själva hjärtstoppet ur ett professionsperspektiv! Lärandemål: studenten har kunskaper, förmågor och attityder som visar att man kan samverka på ett effektivt sätt X Clinicum – skills lab

Vad hinner man inte med om man har ett curriculum för interprofessionellt lärande? ”Tid för interprofessionella moment tar tid från det professionella!” Resultat på AT-provet är bättre än genomsnittet (63,2 p av 100, jämfört med 62,6 p<0.05) Studenternas självvärdering ett år efter examen visar

Studenternas självvärdering Svenska läkarförbundet ett år efter examen 2000-2006

WHO – Förutsättningar för att uppnå IPL Viljan att förändra kulturer/attityder hos personalen En förvaltningsmodell som stödjer de politiska besluten En vilja att revidera, uppdatera och förnya existerande utbildningsplaner Regelverk som eliminerar hinder för samarbetet i praktiken/verksamheten