Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Utvärdering, varför då? hur då?
Syftet med en personlig handlingsplan
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Musik- och kulturskola
Fakta om undersökningen
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldramöte Ht
Föräldramöte 4/9.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
Fakta om undersökningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Stöd för analys av självvärdering
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Måluppfyllelse Åtgärder Lärande i förskola och förskoleklass
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Enkät i gymnasieskolan 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Enkät i gymnasieskolan
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen av Utbildningsnämnden i april 2009

Nackas mål är att ge varje elev: möjlighet att utvecklas maximalt ett stimulerande lärande inflytande över sin utveckling trygghet, ordning och arbetsro tydlig information om hur det går för dem stora valmöjligheter vid val av skola 2 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Hur undersöker kommunen kvaliteten? Elever tillfrågas i kundundersökning Observationer av pedagoger från andra kommuner Självvärderingar visar medarbetarnas syn Prov- och betygsresultat samt annan resultatstatistik Kvalitetsredovisningar från skolor Fördjupade utvärderingar och analyser 3 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Kvalitetsmätningar ska… stimulera och utveckla verksamheten visa om verksamheten utvecklas mot de mål som nämnden satt upp och ge underlag för beslut ge föräldrar och elever information 4 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Starka sidor Resultaten för gymnasieskolan har förbättrats i flera avseenden Fler elever klarar de nationella kursproven. 5 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Betygspoängen för dem som slutfört utbildningen har ökat. Källa: Skolverket. Uppgiften avser elever i skolor i kommunen. 6 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Gymnasieeleverna tycker i högre grad än tidigare att de stimuleras och får extra hjälp Källa: Svar från elever i år två i gymnasiet i kundundersökningen. 7 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Starka sidor Skolorna individualiserar undervisningen allt mer. Individuella planeringar görs utifrån varje elevs behov. Diagnoser vid gymnasiestarten är vanliga. Kunskapsmålen är i fokus. Olika former av IT-hjälpmedel utvecklar undervisning och kommunikation. 8 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Starka sidor Trygghet och arbetsro får goda omdömen av eleverna. Resultaten har förbättrats sedan föregående år och ligger över genomsnittet för kommunerna i undersökningen. Svarsfrekvensen i den senaste kundundersökningen steg till 90 procent, vilket visar på ett stort engagemang från skolor och elever. 9 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Förbättringsområden  Andelen elever som fullföljer gymnasieskolan inom fyra år har minskat något jämfört med tidigare.  Utvecklingssamtal fortsätter att vara ett förbättringsområde. 41 procent tycker inte att samtalet känns meningsfullt.  Skillnaderna i resultat mellan könen är tydliga. Män är också i mindre grad nöjda med undervisningen och tycker i mindre grad att de stimuleras än kvinnor. 10 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Källa: Medarbetarnas svar i självvärderingar genomförda i gymnasieskolor i Nacka. Pedagogerna stödjer eleverna, men följer i mindre grad upp de egna arbetsmetoderna 11 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Förbättringsområden, forts  Många pedagoger anser att de arbetar aktivt med att stödja elever i deras utveckling, men färre dokumenterar och följer upp sina egna metoder.  Alltför få elever tycker att de får tydlig information om lärandet. Avståndet är långt till Utbildningsnämndens mål.  Andelen sökande som fick sitt förstahandsval till gymnasiet minskade jämfört med tidigare, och ligger under målet. 12 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Förbättringsområden, forts  Några skolor bedriver ett ambitiöst utvecklingsarbete för skapa karriärutveckling för alla, men arbetet behöver spridas till fler. 13 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

 Var tredje är mindre nöjd med vägledningen i gymnasiet Källa: Svar på frågan Jag är nöjd med den information och vägledning som jag/mitt barn får inför framtida utbildningsval (olika formuleringar anges), kundundersökning 2009 (vux 2008). 14 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Skolor bör..  Använda och dra nytta av forskningsresultat.  Pedagoger bör i högre grad dokumentera och följa upp arbetsmetoder för att utveckla dem.  Utveckla arbetet med karriärutveckling.  Göra elever mer delaktiga i verksamheten. 15 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Skolor bör..  Fortsätta utveckla informationen om lärandet till föräldrar och elever och förbättra utvecklingssamtalen.  Vara flexibla och anpassa verksamheten efter efterfrågan så att elevers val av skola kan tillgodoses. 16 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Kommunen ska…  Satsa på forskning och utveckling för att sprida forskningsresultat och goda pedagogiska insatser i kommunen.  Bidra aktivt i diskussionerna med andra kommuner inom länet för att öka elevers valmöjligheter.  Se över tidsplanen för förskolors och skolors kvalitetsredovisningar i syfte att skapa bättre förutsättningar för kvalitetsarbetet. 17 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Hot och möjligheter Det ekonomiska läget Förändringar i nationell styrning IT-utvecklingen Globalisering Hållbar utbildning Rekrytering av utbildad personal Demografisk utveckling och kundval Engagerade föräldrar och elever Tydligt och genomtänkt system 18 Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Hur ligger det till på min skola? Gäller de starka sidorna och förbättringsområdena också oss? Vad kan vi göra för att förbättra vår måluppfyllelse? Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Denna kvalitetsredovisning visar att Nacka har mycket god kvalitet i verksamheten, och att vi i många fall har resultat som ligger bättre till än andra jämförbara kommuner. Vi ska förstås alla glädjas åt de goda resultaten, men samtidigt är det viktigt att vi inte slår oss till ro utan fortsätter att utveckla verksamheten. Tillsammans kan vi ta nästa steg i utvecklingen mot en ännu bättre förskola och skola för alla barn och unga i Nacka! Ur förordet till kvalitetsredovisningen Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008