FORSKNING/ FORSKARUTBILDNING GRUNDUTBILDNING OMVÄRLDSBEHOV/KONTAKTER.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Nyttorealisering på 10 min
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Policy för miljö och hållbar utveckling
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Ekonomi- information inför år december 2011.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Institutionen för hälsa vård och samhälle / I Hallström/ Kick off/ Hälso och vårdvetenskaplig forskning vid Institutionen för hälsa, vård och.
Tillgång till den bästa forskningsinfrastrukturen Vi har forskningsinfrastruktur av högsta klass och är internationellt ledande inom ett par områden som.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Patientupplevd vårdkvalitet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Regionala Godstransportrådet i SmålandOH 1 Presentation av Det Regionala Godstransportrådet i Småland.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Hälsinglands utb förbund Förslag till hantering av ekonomi Presentation för ks feb 2014.
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Nya föreskrifter och allmänna råd
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Forskningsöversikt Lärarutbildningen  Peter Bengtsson
Reviderad resursfördelning - Fakultetsmedel på KTH Bakgrund Nytt statligt system Kvalitetsindikatorer: externa medel, vetenskaplig produktion, antal helårsstudenter.
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
Lärande utvärdering genom följeforskning
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Fördelning av direkta forskningsmedel – pengarnas väg till institutionen för neurovetenskap och.
Inst för neurovetenskap och fysiologi 20 oktober 2010 Karin Henning Göteborgs universitetsbibliotek Bibliometriska fördelningsmodeller nationellt.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Resursfördelningsmodeller baserade på bibliometriska indikatorer Ur ett nationellt och ett LTU- perspektiv Kristoffer Bäckström Luleå universitetsbibliotek.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildningsutskottet
Ramverk för patientmedverkan
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Navigating uncertainty
Budget 2017 STYRELSEN Ekonomienheten (PETER TELLBERG)
VR:s förslag till resursfördelningsmodell
Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Jämställdhet inom idrotten Forskarfrukost 27 september 2017 Jenny Svender, Fil. Dr Forsknings- och jämställdhetsansvarig Riksidrottsförbundet.
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Resursfördelning Grundskolenämnden
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

FORSKNING/ FORSKARUTBILDNING GRUNDUTBILDNING OMVÄRLDSBEHOV/KONTAKTER

ÖVERGRIPANDE MÅL: En verksamhet som är bättre anpassad att möta yttre förändringar (struktur, finansiering, arbetsmiljö) Ökat fokus större kritisk massa Högre kvalitet Optimal produktion (doktorer, publicering, samarbeten,… SYNLIGHET!) Bättre rekryteringsvillkor Ökad stimulans och glädje i arbetet

Förslag till nya principer för fördelning av fakultetsanslaget – (= ”nya”) (Bengt Nordén (ordförande), Karin Andersson, Holger Rootzén, Catharina Dyrssen, Mendel Kleiner) 1) BASANSLAG 15% (beräknat på antalet lärare/forskare efter doktorsexamen) 2) FORSKARUTBILDNING 35% (varav 70% efter antalet lic- och dr-examina och 30% efter lönesumma för doktorandtjänster) 3) FORSKNING 30% (uträknat efter index) 4) SELEKTIVA SATSNINGAR 20% (att fördelas som riktade stöd från resktor. En del av dessa medel behöver sannolikt användas för att dämpa effekterna av den nya fördelningsmodellen)

 Vad ska vi använda fakultetsresursen till ? - Konkretiserade Mål 1, 2, 3 -  Grundförutsättningar!  Hur använder vi den föreslagna ”nya” (anno 2001) modellen för fördelning av fakultetsresursen i förhållande till uppsatta Mål 1, 2, 3?  Åtgärder!

Vad ska vi använda fakultetsresursen till? Mål 1: (Del)finansiera forskningsområden av grundläggande betydelse för Chalmers i ett nationellt och internationellt perspektiv ” BAS ” - bland annat för främjande av forskningsanknuten grundutbildning

Mål 2: Premiera 1)forskarutbildning (prestation) 2) forskning (externa forskningsresurser): - kommentar: en motsatsning som kompenserar OH-differens för vidmakthållande av nuvarande infrastruktur motsvarar ca 1/3 av fakultetsresursen ”PRESTATION”

Mål 3: Möjliggöra kontinuerlig (årlig) omprioritering av fakultetsresursen på basis av kvalitetsgranskning ”ÅRLIG SÄRSKILD SATSNING”

Grundförutsättningar! En enkel, robust och förutsägbar fördelnings- modell (som grundmodell har använts den föreslagna ”nya” modellen - anno dock med vissa förenklingar), som tillåter långsiktig planering och därmed omställning av verksamhetsanvändning av fakultetsresursen – samma modell används för fördelning av medel ur fakultetsresursen på sektions och på institutionsnivå

All grundutbildning ska vara forskningsanknuten på basis av att alla lärare bedriver forskning. Däremot är det inte nödvändigt att alla delar av grundutbildningen motsvaras av en forskningsaktivitet? Om så inte är fallet så betyder det att våra lärare/forskare ska ge undervisning också på delar som inte utgörs av deras forskningsområde En årlig ej uppbunden – eller snarare frigjord - forskningsresurs för främjande av kvalitetshöjning av verksamheten

Hur använder vi den föreslagna ”nya” (anno 2001) modellen för fördelning av fakultetsresursen i förhållande till konkretiserade Mål 1, 2, 3? Basanslaget (1) stöder MÅL 1! Forskar utbildning (2) och forskning (3) stöder MÅL 2!

Selektiva satsningar (4) omfördelas i lämplig proportion till (1, 2, 3 – främst 1). Ur resursen som fördelats till basanslaget (1) används 5% motsvarande HELA fakultetsresursen för årlig omprioritering baserad på kvalitetsbedömning och nya angelägna forskningsområden för en för Chalmers hållbar utveckling – gäller också på sektions och institutionsnivå! – stöder MÅL 3! Detta förfarande innebär att medel för omprioriteringar inte förorsakar en ”ryckighet” i medelstilldelningen, men inte heller en långsiktig upplåsning av medel som i praktiken inte tillåter en omprioritering!

Åtgärder! Gör en känslighetsanalys av utfallet av ny fördelningsmodell (anno 2001) med olika viktning av ingående komponenter. Testa dessutom modellen vid uteslutande av faktorer för publicering/patent/ internationellt utbyte! Inkludera i analysen också andra vid Chalmers förekommande fördelningsmodeller. Utvärdering av känslighetsanalys av den gruppering som utarbetat den nya fördelningsmodellen – under ledning av Bengt Nordén, samt därefter av fakultetsrådet.

Beskriv underlag för kvalitetsutvärdering (det mesta av underlaget finns tillgängligt genom datainsamling för årsredogörelse, SCB etc. – en förutsättning för effektivisering av verksamheten är en samordning av all datainsamling! - ett underlag har utarbetats av Chalmers i samarbete med DTU. Påbörja intern utvärdering utgående från forskargruppsnivå - på basis av en för Chalmers gemensam struktur för vilket underlag som krävs! – identifiera kvalitetsfaktorer för respektive verksamhet! Påbörja process för extern utvärdering, baserad på intern utvärdering!

1) BAS 2) PRESTATION 3) OMFÖRDELNING -baserad på: A) Självbild (beskrivning/kvalit ets-faktorer/intern utvärdering) B) Extern utvärdering Chalmers: 1) BAS 2) PRESTATION 3) OMFÖRDELNING -baserad på: A) Självbild (beskrivning/kvalit ets-faktorer/intern utvärdering) B) Extern utvärdering Sektion: 1) BAS 2) PRESTATION 3) OMFÖRDELNING -baserad på: A) Självbild (beskrivning/kvalit ets-faktorer/intern utvärdering) B) Extern utvärdering Institution: Minsta enhet vilken utvärderingen baseras på= FORSKARGRUPP + Grundutbildning