Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola 2014 2014-01-28 Lars Thorin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Rektor /förskolechef Att jobba som ledare i en mål och resultatstyrd verksamhet - korstrycket mellan stat, kommun och medborgare Rektorsprogrammet Fagerudd.
Skola och arbetsliv i samverkan
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Pedagogiskt ledarskap i praktiken för rektorer/förskolechefer
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Systematiskt kvalitetsarbete
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Förskolan Ekot´s modell för
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Språklig medvetenhet.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Läroplansträff fritidshem
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
Nämndplan 2015.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola 2014 2014-01-28 Lars Thorin

Presentation Lars Thorin 43 år Sv/So/Idr lärare 1-7 ( 92-02 ) Rektor på en 6-9 skola i fem år ( 03-07 ) Utvecklingsledare i Ånge kommun sedan 2007 Senaste tre åren arbetat på heltid med stöd till pedagoger, rektorer och förskolechefer i tolkning av uppdraget Lars Thorin

Presentation Började skriva blogg Ht 2010 . Syftet var att sprida våra stödmaterial och presentationer för kommunens rektorer, förskolechefer och pedagoger http://lartho.wordpress.com Ht 2011 startade jag företaget LT Skolutvecklingskonsult Haft uppdrag åt Skolverket och Mittuniversitetet Undervisar dessutom pedagogiskt ledarskap i praktiken på Rektorsutbildningen och i Rektorslyftet vid Högskolan i Dalarna Lars Thorin Lars Thorin

Systematiskt kvalitetsarbete Skollagen 4 kap 3§ ”Varje huvudman inom skolväsendet ska på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen” Skollagen 4 kap4§ Sådan planering ska också genomföras på varje skolenhet och förskoleenhet. Då ska elever, pedagoger, vårdnadshavare vara delaktiga Rektor och förskolechef är ansvariga Lars Thorin

Systematiskt kvalitetsarbete Skollagen 4 kap 5§ ”Inriktningen på det systematiska kvalitetsarbetet ska vara att nå de nationella målen” Skollagen 4 kap 6§ ” Det systematiska kvalitetsarbetet ska dokumenteras” Skollagen kap 4 7§ ” Om det kommer fram att det finns brister i verksamheten ska huvudmannen se till att nödvändiga åtgärder vidtas. Skollagen kap 4 8§ ” Huvudmannen ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen Lars Thorin

Vad innebär det här i praktiken Vi måste bli duktiga att kartlägga och upptäcka det som inte fungerar i vår verksamhet Kritiskt tänkande är nödvändigt, vi måste ha förmågan att granska vår verksamhet med kritiska ögon Det måste finnas en planering….. Lars Thorin

Historiska utgångspunkter Olika uppföljningar av verksamheten t ex brukarundersökningar, personalenkäter Få analyser gjordes Ännu färre nya åtgärder vidtogs utifrån utvärderingsresultaten….. Utgick bara från vad brukarna tyckte om vår verksamhet Lars Thorin

Utgångspunkt Skolinspektion 2011 Ny skollag Ny läroplan i förskolan Byggde ett kvalitetsarbete som är uppbyggd kring nationella mål Tog fram stödmaterial Stödstruktur med läroplanspiloter Ändrat fokus förskolechefer Ny politisk styrning Lars Thorin

Systematiskt kvalitetsarbete Ånge kommun Nya utvecklingsmål sätts mellan förskolechef och politiken i juni-augusti Sammanställ resultat av årets arbete. Målen beslutas i Humanistiska nämnden Årsklockan slutar 13. Nytt fokus t ex annat område och starta om från steg 3-10 Verksamhetsavcheckning 2. Genomgång av de olika bedömningsområdena görs av förskolechef 12. Fortsätt göra det som gav resultat och förändra om det inte gav resultat September Oktober Slutet av maj 3. Analys,görs tillsammans med personalen. Varför ser det ut som det gör? Oktober November 11. Ny utvärdering av resultat. Blev resultaten bättre? Systematiskt kvalitetsarbete Ånge kommun Mars 4. Där resultaten är svaga gör förskolechef besök på förskolorna 10. Utvärdera tillsammans med personalen om åtgärderna haft effekt på barnens lärande 5. Observationer via verksamhetsbesök Januari 6 Egen analys av verksamhetsbesök kopplat till resultatanalys Slutet av november 9. Genomför åtgärderna. Tydliggör vem som är ansvarig 8. Handlingsplan för åtgärder i förskolan skrivs 7. Träff med förskollärare/arbetslag och fundera över lärmiljöernas kvalité och vilka förslag på åtgärder som ska vidtas Rapport till nämnden

Hur mäter man kvalité i förskolan? Bedömningsmatris för sex områden från läroplanen Vilka kännetecken finns i verksamheten när vi når olika kvalitetsnivåer? Bedömningsmatris i förskolan Analysfrågor Exempel på ifylld matris Lars Thorin

Vilka åtgärder ska vidtas Handlingsplan Ska beskriva vilka åtgärder som vidtas där resultaten är svaga Ansvarig för genomförande Hur åtgärderna följs upp och utvärderas Lars Thorin

Bensträckare 10 min Lars Thorin

Förskolechefens uppdrag Lars Thorin

Schematisk bild av förskolechefens uppdrag ”Det osynliga kontraktet” Förskolechefen förvaltar det administrativa och lägger sig inte i undervisningen Förskollärare sköter undervisningen och lägger sig inte i det administrativa arbetet Statliga uppdraget Alla mål i läroplaner och kursplaner Uppföljning och utvärdering Systematiskt kvalitetsarbete Utveckla lärande och undervisning Är svårt och tar lång tid Är utmanande för personalen Kräver mod av förskolechefen Komplext Förväntningar Huvudmannens uppdrag Problemlösare till personalen Administrativ förvaltare Vara alla föräldrar till lags Får ofta positiv feed-back från medarbetarna om man gör detta Organisation Personalansvar Arbetsmiljöansvar Ekonomiansvar Marknadsföring Är oftast det viktiga rent juridiskt Är ofta av administrativ karaktär Lars Thorin

Uppgift Reflektera över dessa tre uppdrag Var hamnar jag mest i mitt vardagsarbete? Är något uppdrag mer viktigt än andra? Bikupa 7-8 min

Stöd utbildning och coachning Förenkla Scenkonstbolaget Sekretess Ekonomi Dok/diarieföring Balanserade styrkort Förvaltningen Förvaltningen Stöd utbildning och coachning Leda lärprocesser om undervisning och lärande Förskolechef Matematisk förmåga Pedagogisk dokumentation Barns inflytande Höga förväntningar Språkförmåga Aktiviteter i lärmiljöerna Förstå läroplanen No/Tk

Lärandeuppdraget Utvecklingsledare Personalfrågor Administrativt stöd Ekonomi Förskolechefer 3 st Läroplansträffar var 4-5:e vecka Läroplanspiloter 24 st Matematik Pedagogisk dokumentation Normer och värden Språkutveckling Naturvetenskap/Teknik Barns inflytande

Förskolechefens roll Vara väldigt kunnig på hur arbetet med läroplansmålen kan se ut i förskolan Kunna analysera lärsituationer tillsammans med personalen Vilket lärande ser ni i denna filmsnutt? Vilken feed-back ska jag ge som förskolechef? Kuddrummet Lars Thorin

Verksamhetsbesök Titta på några fokusområden Dokumentera besöken i mallen Feed-back till enskilda pedagoger eller till hela arbetslaget Grund för medarbetarsamtal och lönesamtal Utveckla förskolans kvalitet Exempel på verksamhetsbesök Exempel två på verksamhetsbesök Lars Thorin

Om du tänker som du alltid har tänkt så gör du som du alltid har gjort och då blir det som det alltid har varit Okänd

Intressanta tankar….. Tänker att barn blir olika beroende på vilka aktiviteter och sammanhang de erbjuds Barns förmågor och svårigheter kan förändras beroende på vilka aktiviteter och sammanhang som erbjuds Barns förmågor och svårigheter kan förändras oavsett barnets ryggsäck, hemförhållanden, uppväxt och tidigare erfarenheter

Intressanta tankar…… När man säger något om ett barn säger man samtidigt något om den pedagogiska verksamhet man erbjuder. Ett koncentrerat barn befinner sig i en verksamhet med något att koncentrera sig på. Ett okoncentrerat barn befinner sig i en verksamhet med lite att koncentrera sig på för detta barn. Ett passivt barn befinner sig i en verksamhet med lite att vara aktiv med för detta barn.

Vilka resultat har vi sett? Mycket tydligare chefer! Lärandet står i fokus och medvetandet har ökat betydligt Systematiskt kvalitetsarbete gör vi för oss själva, för att göra vår verksamhet bättre! Fokus handlar om att utveckla lärmiljön Fokus på styrkor hos barnet istället för på svårigheter Lars Thorin

Kontaktuppgifter Lars Thorin LT Skolutvecklingskonsult Blåsippevägen 27 840 60 Bräcke 070-333 80 43 www.skolutvecklingskonsult.se lars.thorin@skolutvecklingskonsult.se http://lartho.wordpress.com Lars Thorin