Potentialen för innovationer inom svensk livsmedelssektor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
Vs..
Strategiska nätverk/Partnerskap
Enhetschef Fastighetsutveckling
Vad är teknik?.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Att tänka på vid klimatkompensation
Olika vägar mot samma mål
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
En bransch med många ansikten….
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lösningsfokuserat arbetssätt
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Organisationskultur, makt och konflikt
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Eller formativt lärande…
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Johan Jansson Dominic Power Uppsala University, Sweden Företagande i kreativa industrier Estrad.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Turismens historia kapitel 2.
Mattis Bergquist
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Key Findings - rekryteringstrender
SOA >> Fast Forward Daniel Akenine, Teknikchef Microsoft AB.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Systemdesign som process
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
System arbetssystem informationssystem
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Vision: Halmstad City ska vara en självklar destination för shopping, upplevelser & mänskliga möten
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Strategic Sustainable Development
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Produktion, handel och transport
Vad betyder Social Kompetens
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

Potentialen för innovationer inom svensk livsmedelssektor Märit Beckeman Department of Design Sciences Division of Packaging Logistics Lund University, Lund För ESBRI 23 maj 2012 This is my interpretation, learning from a number of respondents. At the end I will give some personal comments and suggestions

Några resultat om innovation inom livsmedelssektorn i Sverige ”Idag”: Producenter och handel utvecklar för och inte med konsument, samarbetar begränsat och litar inte på varandra Begränsade aktiviteter kring synlig ny teknik men en del ”osynlig” utveckling görs för att möta trender som hållbarhet och kostnadskontroll Förpackningsleverantörer utvecklar själva eller med kunder, är innovativa men många har begränsad konsumentkännedom Begränsat kedjeperspektiv hos olika aktörer Mer än 50 % av varor på hyllorna är importerade – problem? Medan ”igår” samarbetade kedjan – och utomstående – för att åstadkomma innovationer

Bakgrund till resultaten: En longitudinell undersökning av den svenska livsmedelssektorn Efter kriget, “igår”: The Rise of the Swedish Food Sector after WW II, en “historisk” fallstudie (licentiat avhandling) “Idag”: The Potential for Innovation in the Swedish Food Sector, en undersökande studie och tre fallstudier av detalj- handeln, livsmedels- och förpackningsproducenterna (doktorsavhandling) Genom intervjuer

Varför innovationer? Trots att bara 10-20% av nylanserade överlever första året på hyllan! Skapa konkurrensfördelar och tillväxt, inklusive vinst i kedjan Alla produkter har en begränsad livstid Skapa nya marknader och användningar Utforska nya möjligheter baserade på ny kunskap och nya teknologier Möta ny lagstiftning Tillfredsställa nya önskemål från konsumenter, kunder och samhället

Vad menas med innovation? “An innovation refers to any goods, service, or idea that is perceived by someone as new” (from Grunert et al., 1997) “…product changes, process changes, new approaches to marketing, new forms of distribution, and new conceptions of scope” (Porter, 1990) “The process of successfully creating something new that has significant value to the relevant unit of adoption.” (Assink, 2006) …och kan vara allt mellan radikal och inkrementell

Det huvudsakliga syftet med en innovation är att skapa värde för kunden/konsumenten och genom detta också värde för de olika aktörerna i värdekedjan …”in order to create value for our shareholders and our Company, we need to create value for the people in the countries where we are present” (in Nestlé Annual Report for 2007), men “ Value exists only if the consumer perceives it as such, otherwise it is not added value but added expense” (Burt, 1989)

Livsmedel och dess förpackningar Livsmedelsindustrin är den största användaren i den globala förpackningsindustrin Över 73 % av konsumenterna i en studie uppger att de förlitar sig på förpackningen när de fattar ett köpsbeslut (Wells et al., 2007) Förpackningen är en integrerad del av produkten och “the first point of contact with the brand for a consumer product” (Rundh, 2005) Förpackningssystem, som t.ex. konservburken och aseptiska system, kan ge upphov till andra innovationer i kedjan

Partly a historical study – but not that historical

The rise of the Swedish food sector after WW II What? Why? How? Who? Forskning för att identifiera faktorer och orsaker bakom att Sverige utvecklade en modern livsmedelssektor på 1940-50 talen

Resultat från “igår”, efter kriget, i Sverige Forskningsfråga Summering av svar Vad var de viktigaste innovationerna/händel-serna? Frysta livsmedel, självbetjäning, kylda/färska livsmedel, dubbelinkomst, politiska beslut, distribution, säkerhet,... Varför hände dessa innovationer? Ackumulerade behov, de rätta förhållandena (Porter’s Diamond) och tidpunkt, krav på bekvämlighet, inspiration från USA,... Hur utfördes arbetet? Ett spontant kluster uppstod I söder och ett nätverk etablerades, “Djupfrysningsbyrån” Vem/vilka kom att bli involverade? Individer från inom och utom företag och organisationer, flera ‘Edisons’; “open innovation” (Chesbrough, 2003) i praktiken! Vad kan vi lära idag? Samarbete I kluster och nätverk och att ‘Edisons’ släpptes in, kreativt klimat och förtroende fanns

Firm strategy, structure Porter’s “diamond” (1990) passade in på situationen i Sverige efter kriget Firm strategy, structure and rivalry Chance Factor conditions Demand conditions Related and supporting industries Government

Grossist/distr./media Nätverk för frysta livsmedel i Sverige Findus KF Frigoscandia Producent Handel, grossist, Utrustning, lagring, producent teknologi, distribution IVA Djupfrysningsbyrån Neutral, ”lagstiftare” Å&R, Esselte Pac Förpackningsleverantör ElektroHelios Frysar ICA Handel/grossist ASK/ Fri köpenskap Grossist/distr./media

Kluster för frysta livsmedel under 1950-60 talen producenter leverantörer utifrån Findus Frigoscandia SIK, Institut KF Kontrakts- odlare Å & R Djupfrysnings- byrån, nätverk Felix Andra Andra

Vem/vilka drev utvecklingen framåt? ”Edisons” har jag kallat dem, individer som i nätverk och kluster jobbar och slåss för idéer… - ”eldsjälar”: Entusiastiska individer som gjorde, eller tilläts göra, extraordinära ansträngningar Mer än vad bara egna arbetet krävde Som hade förmågan att anta olika roller eller funktioner när så krävdes Var inte primärt motiverade av pengar utan av egen motivation och kreativt klimat …men attityder till industrin var positiva vid denna tidpunkt!

Var djupfrysta livsmedel en radikal innovation? Frysta livsmedel krävde: Produkt utveckling, inklusive frysutrustning och förpackningar En ny distributionskedja ända in i konsumenternas kök - Att lära och träna alla I kedjan om användning,hantering och tillagning - Lagar och regler för tid/temperatur i kedjan - Marknadsföring i många dimensioner - Var också en service innovation ?

Vad kan vi lära av ”igår” om innovationer? Tekniska innovationer kombinerades med sociala, kulturella och politiska förändringar; tiden var mogen Utveckling styrdes ej av ”boken” utan av passion och övertygelse – men gärna med en ”human touch” Visionära ledare vågade satsa på något nytt Individer spelar roll, inte bara ägare/entreprenörer, och även utanför egna sfären; individer måste stimuleras- inte bara gruppen Kylteknik och annan ”ny” teknik kan lära av hur frysta livsmedel introducerades Liten blir stor; små måste stödjas och inte räknas ihjäl (Fack-)media kan bidra 2012 Märit Beckeman, Förpackningslogistik

Hur är det med innovationer i Sverige idag? What? Why? How? Who? Undersökning av Potentialen för innovationer inom svensk livsmedelssektor Lund University /Design Sciences/ Packaging Logisitcs

Vad anser de intervjuade är en innovation? Handel, producenter och förpackningsföretag anser att en innovation Är något nytt och med lite höjd och skapar nya möjligheter – produkt, förpackning, service, nytt sätt att tänka, arbeta, kommunicera…; gärna ny kategori Möjliggör att använda existerande produkter på nytt sätt, nya marknader Kan bryta traditionella mönster Är ibland ’osynligt’ för kund och konsument - svårt att kommunicera Är inte ’me-too’ dvs. liknande definitioner av aktörerna Men följande exempel visar på gap i uppfattningen

Exempel: Helt nya produktkategorier Oatly havrebaserade Proviva (Skånemejerier/ produkter Danone ) (livs-förpackningsproducenter) (enligt alla tre aktörer) (www.proviva.se) (www.oatly.se)

Exempel: helt ny process (radikal?) och produkter MicVac process och Gooh! sortiment från Lantmännen (enligt livsmedels-förpackningsproducenter) (www.micvac.com/solution/food-processing/microwave-in-pack-pasteurisation/packaging)

Exempel: Nya och/eller radikala förpackningssystem eller material (handel och förpackningsproducenter) (förpackningsproducenter) Ecolean material och system (www.ecolean.com/en/consumer) Billerud FibreForm (www.billerud.com/FibreForm)

Exempel: Ny förpackning och vitaliserat sortiment Lantmännen gogreen Tetra Recart (förpackningsproducenter) (livsmedelsproducenter) (www.gogreen.se/produkter)

Exempel: Radikal innovation som produkt, system och försäljning; marknadsdrivande (enligt livsmedelsproducenter) Nestlé Nespresso system Observera Nestlé och mulitnationella (www.nespresso.com)

Resultat: En ny definition av livsmedels-relaterade innovationer föreslås An innovation is a new or significantly improved product or process or way of handling services, logistics, marketing and organisational issues internally or externally that has significant value to the relevant unit of adoption. (Beckeman 2011, based on OECD, 2005 and M. Assink, 2006) Consequently incremental innovations should be called incremental development

Några viktiga trender enligt intervjupersonerna Hållbarhet ’sustainable’ ’Naturligt/när/lokalt/ekologiskt/autentiskt’ producerade livsmedel, utan ’tillsatser’; färska; icke allergena Mer differentierade produkter; mer basprodukter, premium och/eller traditionellt svenska… Bekvämlighet och lägre priser Ökat intresse för nya förpackningar/material ’Osynliga’ innovationer för att klara miljö och differentiering (och kostnader) Samarbete önskar några (mest horisontellt) ’Konsumentinsikt’ måste öka - säger några Osynliga ser inte konsumenter

Vad säger litteraturen om hur framgångsrika innovationer kommer fram Vad säger litteraturen om hur framgångsrika innovationer kommer fram? Några tips Verkliga innovationer, inte ’me-too’, med nyhetsvärde och hög kvalité som uppfattas av användare Radikala, med högre risker, om möjligt även marknadsdrivande Involvera användare, inkl. konsumenter, och andra som kan bidra, ’Open innovation’ Långsiktig marknadsföring och R&D stöd I kluster/nätverk; kunder som partners, proaktiv och inte bara reaktiv Multifunktionella grupper och ’tunga’ ledare Kontinuerlig utveckling

Vem driver utveckling/innovation inom svensk livsmedelssektor? Handeln driver EMV och differentierade produkter/ förpackningar, inte bara ’me-too’, och anser att producenter ska driva mer ny/radikal utveckling Multinationella livsmedelsproducenter driver unika innovationer för globala marknader; nisch producenter inom sin ’special asset’ och har ofta en historia att berätta, men vad med nationella? Förpackningsproducenter driver material- och förpacknings utveckling allmänt, inte bara för Sverige, och har möjlighet att driva innovationer tillsammans med livsmedelsproducenter *Edisons’ idag svåra att hitta och identifiera

Tillbaks till några inledande resultat ”Idag”: Producenter och handel utvecklar för och inte med konsument, samarbetar begränsat och litar inte på varandra Begränsade aktiviteter kring synlig ny teknik men en del ”osynlig” utveckling görs för att möta trender som hållbarhet och kostnadskontroll Förpackningsleverantörer utvecklar själva eller med kunder, är innovativa men många har begränsad konsumentkännedom Begränsat kedjeperspektiv hos olika aktörer Mer än 50 % av varor på hyllorna är importerade – problem? Medan ”igår” samarbetade kedjan – och utomstående – för att åstadkomma innovationer

Jämförande result från idag och igår Ämne som skiljer Idag, 2010 Igår, efter 1945 Förtroende I kedjan Nej Ja Konsumentförtroende för industrin Nej (Wikström et.al. 2010) Media och allmänna attityder till industrin Negativa och anti- industriella Positiva, inkl. från fackmedia Samarbete I kedjan I huvudsak begränsat till EMV; med förpackningsleverantörer Ja, i kluster och nätverk; “Open innovation” (Chesbrough, 2003) Maktbalans i kedjan Detaljhandeln har makten Livsmedelsproducenterna hade makten Import/export av svensk-producerad mat Inga restriktioner Skyddad marknad, spec. för livsmedel, OK för förpackningar Aktuell import från utlandet Över 50% av vad som befinner sig på hyllorna Import inte tillåten för (de flesta) livsmedel Handelns egna varumärken EMV Nej och Ja? (t.ex. Blåvita?) Present= doctoral thesis; past= licentiate.

Jämförande result från idag och igår ;forsättn. Ämne som skiljer Idag, 2010 Igår, efter 1945 Kostnad versus relation Kostnadsfokus Mest relation (men senare mer kostnadsfokus) Livsmedelstillverkare med substantiell R&D in Sverige Få Byggdes upp R&D processer hos livsmedelstillverkare ‘In-house’ och samarbete med några leverantörer “Open” i nätverk och kluster och ‘Edisons’ även utifrån Service som innovation Ja tydligt, speciellt hos handeln Nej och Ja: frysta livsmedel och självbetjäning ‘Edisons’ viktiga i innovationer Diskuterades och nämndes inte Flera identifierade och kända; inom&utifrån Förpackningar/system viktiga och existerade Ja, men ses inte som innovationspotential Nej, måste utvecklas parallelt med produkter Gemensam vision industri/samhälle Nej – brist rapporterad av respondenter Ja, se Porter’s Diamond Stöd från regering etc. Ja? och Nej Ja, nätverk bildades med aktivt stöd Sales people from manufacturers meet purchasing from retailers; both equally ignorant and focusing on the best deal.

Några personliga reflektioner och förslag Vad skulle exempelvis kunna göras? Identifiera projekt för hela kedjan med ’win-win’ potential, gemensam vision, långsiktighet, globalt Skapa kriterier för och en serie ’hållbara’ produkter (enl. oberoende expertis) och revidera kontinuerligt Involvera media tidigt för att kommunicera och råda utveckling och marknadsföring Utnyttja ’coopetition’ möjligheter Utvärdera möjligheter att ha samma priser per produkt oberoende av storlek och typ av butik i en kedja (som i UK)

Några personliga reflektioner och förslag Hur skulle man t.ex. kunna börja? Göra en Porter analys, lands- eller regionsvis Identifiera trender hos de yngre Öka tranparens om kostnad-kvalité i kedjan Involvera förpacknings/system leverantörer mer Undersöka om/hur multinationella skulle vara intresserade av att samarbeta med nationella/lokala företag för ömsesidig nytta Göra shopping roligare och intressantare; specifikt ’nyhetsrum’? Utforska ’bundling’ mer Utveckla on-line shopping, ’e-tailing’

Tecken på en skifte från kostnad till värde: Om framtiden? – Kommer det nuvarande sättet att arbeta att bestå eller ändras? Tecken på en skifte från kostnad till värde: - då samarbete och konkurrens äger rum samtidigt (coopetition); t.ex. egna märken kontra - EMV - en önskan kommer fram hos vissa individer I de tre grupperna att hjälpa varandra mer i kedjan - en medvetenhet finns hos vissa respondenter i kedjan att kostnader kan minskas med samarbete Men det är upp till aktörerna i försörjnings/värde kedjan!

Tack! Några frågor? To innovate or develop is fun!