Motiverande samtal – illustrationer till färdigheter m m

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Läkaren och det rådgivande samtalet
Coachande ledarskap som mentor
Men det här är väl ingenting nytt?
A survey with a focus on periodontology.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MOTIVERANDE SAMTAL EN INTRODUKTION
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Metodstöd.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Handledare in progress
Motiverande samtal - MI
Härnöstudier.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Mål och betygskriterier
Hur tänka och göra som processtödjare
Motiverande samtal – workshopbilder Liljeholmen/Hägersten Augusti 2009
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kommunikation.
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Kontakt: Steve Wicks
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Att samtala med ungdomar om tobak
JME Johan Möller Education
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Debattera.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Skriva noveller.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
Nonviolent Communication
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Kommunikationsprocesser
Förändringsprocessen
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Presentationens avskrift:

Motiverande samtal – illustrationer till färdigheter m m carl.a.farbring@telia.com

Vad krävs för beteendeförändring? READY… WILLING… and ABLE! ABLE = t.ex sociala färdigheter, KBT, What Works etc. WILLING & READY = Hur arbeta med det? ake.farbring@kvv.se

Vad säger missbrukarna/fångarna själva? Kriminologen Magnus Hörnqvist genomförde en enkät 2001. Fråga: “Vad krävs för att du skall sluta missbruka/fortsätta att vara drogfri?” Skolutbildning, jobb – 51%/54% Behandling, terapi – 51%/30% Drogfri bekanstskapskrets – 52%/50% Egen bostad - /57% Engagemang på fritiden /51% Polisinsatser, fängelse 12%/0,5% Drogtester 16%/ Annat 12%/9% Att jag själv bestämmer mig 94%/91% Vad säger missbrukarna/fångarna själva? Runt I Krim 6/2002)

2. Klienter skall kunna förändra sig d.v.s. veta hur man gör = Två vägar till positivt resultat; VILJA & KUNNA 2. Klienter skall kunna förändra sig d.v.s. veta hur man gör = Förmedla sociala färdigheter och färdigheter i problemlösning etc. 1. Klienter skall vilja förändra sig = Arbeta med vilja-kunna (motivera!!!)

Vad är och vad betyder motivationen? ► Klienter måste också vilja använda de nya färdigheterna... ► Motivation har oftast uppfattats och använts intuitivt ► Intuitiva strategier ofta rent kontraproduktiva ► Forskning sedan början av 80-talet. ► Motivational Interviewing 1991. ► MI använder sig av två modeller… Motivationsavdelningar för narkomaner. Motivatörer för HIV- pengar SIS - uppgiften är att motivera. Kajsa Billingers doktorsavdhandling. Miller & Baca. Samband med Stil - Efter två år kan stil förklara 25% av förändringen. (Efter ett år 50%) Korrelationer på 0,8 och 0,5. motivational interviewing, workshopmaterial carl åke farbring -2002

Motiverad - omotiverad; rådgivarens perspektiv Klienten är motiverad om han/hon... är allmänt samarbetsvillig accepterar rådgivarens problemanalys/diagnos uttrycker behov av hjälp från rådgivaren verkar bekymrad över sin situation följer rådgivarens råd Klienten är omotiverad om han/hon... säger emot rådgivaren vägrar acceptera rådgivarens problemanalys inte uttrycker behov av hjälp inte lyssnar på råd Warren Farrel - bjäbbar emot = förnekelse - lyssnar = har insikt Men… utsagor är inte beteende samband saknas mellan accept av diagnos och beteende (O´Hollaren & Maxwell, 1958; Trice, 1957, Orford, 1973 beteende = att göra någonting för sin förändring ökar sannolikheten för förändring (Fuller, 1989) Vad är slutsatsen … LÄTT TYNGDPUNKTEN PÅ ... ATT MOTIVERA (VERBET - PROCESSEN ) - INTE MOTIVERAD/OMOTIVERAD ake.farbring@kvv.se

MOTIVATION - en definition Motivation är sannolikheten att en person tar till sig, fortsätter med och håller fast vid en specifik förändrings-strategi... (Council for Philosophical Studies, 1981; Miller, 1985) ake.farbring@kvv.se

STAGES OF CHANGE; Förändringshjulet enligt Prochaska-DiClemente BIBEHÅLLANDET ÅTERFALL/MISSBRUK = att fortsätta förändringen…! ”Nu är det lika bra att ”en gång --alltid…” köra - eller…” GENOMFÖRANDET FÖRE ÖVERVÄGANDET What Works; ackrediterade program, Det obekymrade känsloläget behandling; åtgärder... BESLUTET ”nu får det vara nog… ÖVERVÄGANDET måste ta itu med det här…” = det ambivalenta känsloläget börjar se nackdelar... FÖRBEREDANDET funderar men… prövar på... börjar fråga en del… STAGES OF CHANGE; Förändringshjulet enligt Prochaska-DiClemente C. Åke Farbring, 2003

Liten illustration av strategival i relation till förändringsstadierna enligt Prochaska & DiClemente stöt inte bort klienten; skapa förtroendefull relation; försök locka fram något som klienten ser som problem med sin livsstil; försök locka fram anhörigs bekymmer över situationen; få klienten att utveckla problemsyn; förmedla att ambivalens är naturligt; hjälp klienten att väga för och emot; ställ nuvarande livsstil mot värderingar; försök få klienten att uttala tillit till självkompetens; försök få klienten att utforska fördelar med förändring; locka fram förhoppning på behandling; betona klientens fria vilja och eget ansvar för framtida val; försök locka fram uttalanden som syftar till förändring; summera - med tonvikt på uttalanden som innehåller förhoppningar och avsikt att förändra; be klienten berätta om när det fungerat tidigare och vad man kan lära av det; om klienten tillåter - erbjud råd, meny; what works-program; förhandla plan

Motivation en funktion av angelägenhetsgrad (A)och tillit till sig själv (T) Vad får balansen att tippa över...? f(A x T) = B Olika förhållningssätt erfordras från rådgivaren beroende på om A eller T är låg. Prioritet och Inre/Yttre motivation. Klienten måste själv genomföra förändringen Varaktig förändring sker inom klientens referensram Rådgivaren måste arbeta inom referensramen motivational interviewing, workshopmaterial carl åke farbring -2002

Motivation. Klinisk användning av modellen... 0 - 3 4 - 6 7 - 10 Öka diskrepans Öka diskrepans/öka upplevelse av kompetens Öka upplevelse av kompetens Vänta Öka kompetens Balansera Öka kompetens Balansera 0 - 3 0 - 6 7- 10 0 - 6 7 - 10 0-3  "FÖRE ÖVERVÄGANDET", det obekymrade känslostadiet i Prochaska-DiClementes modell; 4-6  "ÖVERVÄGANDET", det ambivalenta stadiet i stadiemodellen. 7-10  "FÖRBEREDANDET", "BESLUTET" eller kanske rent av "GENOMFÖRANDET" i stadiemodellen. Motivation. Klinisk användning av modellen... Angelägenhetsgrad; hur mycket vill jag? Upplevelse av kompetens; hur mycket kan jag? motivational interviewing, workshopmaterial carl åke farbring -2002

Tvång och frivillighet Är motivation en förutsättning för att lyckas med påverkan? Vad konstituerar tvång - form eller upplevelse? Flera undersökningar visar att ”tvångsvård” kan fungera. 35% av de som ålagts behandling av domstol upplevde ej behandlingen som tvång... Yttre och inre motivation. Tvångsram kan ge utrymme för att skapa inre motivation. Forskning och politisk diskussion om alternativa påföljder… Har samhället (och kriminalvården!) rent av skyldighet att behandla narkomaner. Deras missbruk drabbar andra. Brott blir ofta följden! Universitetet i Kent initiativ till att undersöka om behandling kan vara en åtgärd som ersätter fängelse/dom TASC - Treatment Alternative to Street Crimes - 40 undersökningar visar goda resultat. Finns i 18 stater. USA: 28 milj människor beräknas ha använt illegala droger 1988. 850.000/år arresteras för drogmissbruk. Tvångsbehandling är effektivt trots många dåliga exempel. Cameron Wild: Skillnad på källan för tvång och upplevelsen: 37% av de som gick in frivilligt rapporterade upplevelse av tvång. 35% av de som ålagts av domstol upplevde inget tvång! Inte självklart att tvångsbeslut alltid upplevs som tvång. motivational interviewing, workshopmaterial carl åke farbring -2002

Motivational Interviewing ► Utvecklats genom empiriska studier ►Relaterar till välkänd socialpsykologisk teori ►Påverkan sker ej genom övertalning ≠ motstånd ►Motstånd samvarierar med återfall, fortsatt missbruk och/eller brottslighet ►Varaktig förändring sker inom klientens referensram ► Människor påverkas av vad de hör sig själva säga! ► Förändring sker mer av känslomässig otillfredsställelse än av rationella överväganden Katastrofscenariot! Öva (övning ger färdighet) inte klienten att hitta argument för att inte ändra sig. Han blir påverkad också av det. Känslomässiga obehaget! motivational interviewing, workshopmaterial carl åke farbring -2002

Motivational Interviewing; resultat ►3 metaanalyser med stöd på olika områden för tillämpningar av MI ►Starkt stöd för MI när det gäller arbete med svår alkoholproblematik; 11 av 12 studier visar positivt resultat ►Gott stöd för narkotikaberoende ► Stöd för diabetes, högt blodtryck, dubbeldiagnos och bulimi ► Blandat resultat för rökning, ökad fysisk aktivitet, dietföljsamhet för patienter med hyperlipidimi ► Negativt utfall för minskning av HIV-riskbeteenden 2 oberoende forskare har bedömt metodologisk kvalitet i 12 specifika dimensioner; mängder av studier har uteslutits. Hälften av studierna behandlar alkoholism. MI - kodningssystem under utarbetning. ”Tillämpningar”. ALKOHOLISM (MI överlägset bäst): 222p. ; social färdighetsträning(BT) : 120 p. Kognitiv Terapi: 22 p. Narkotika: 5 studier HIV: 2 studier Vi vet alltför lite om hur, varför och för vem MI fungerar bäst! Vi är bara i början av utvecklingen och forskningen av MI! Vi använder MI stand-alone & och som förberedelse för program. Borde ge ökad effektivitet! motivational interviewing, workshopmaterial carl åke farbring -2002

Vad betyder människan som motivatör Vad tror du handläggaren som person betyder för att motivera någon? Vad tror du behövs för att motivera? Hög teoretisk utbildning... - pondus...? Hur var din favoritlärare när du gick i skolan? Hur gick det för dig i det ämnet? dåliga betyg bra betyg negativ positiv Finns det något samband? Miller W- finns inget samband mellan utbildning och resultat. Valle, S (1981) Interpersonal functioning of amateur counselors and treatment outcome. Journal of studies on alcohol. Vol 42. 783-790. Terapeutens interpersonella förmåga: (% återfall - missbrukare) Liten (n=92) Medium (n=90) Stor (n=65) 20 13 5 efter 6 mån 29 19 11 ” 12 mån 35 23 15 ” 18 mån 38 24 18 ” 24 mån Saarnio, Pekka. Nordisk Sosialt Arbeid nr 1. 2000. Praktisk social kompetens (3) viktig. Korrelationen till (1) akademisk problemlösningskompetens .29 (deklarativ (2) = .79) Konflikt mellan akademisk utbildning och behov i det dagliga sociala arbetet. Dessa tre komponenter kan isoleras! (3/4 blir kvitt sina missbruksproblem utan professionell hjälp…) Saarnio (studie 1996): Vilka egenskaper förenar skickliga amatörer med effektiva professionella hjälpare (MI?) - Praktisk problemlösningsförmåga viktigast (inte djuppsykologisk) - terapeuter med denna egenskap valdes i första hand av klienter (n=8). Amatörerna gjorde flest klientpositiva kommentarer: 58% - jfr exp: 28%. Övning i fyrfält: Nämn ett par bra betyg och scora uppskattning av läraren. Finns samband? åsikt om läraren: ake.farbring@kvv.se Fritt efter Carolina Yahne

Motivational Interviewing; förhållningssätt ► Handläggaren hjälper klienten att utforska sin referensram och sin problematik ► Ambivalens är naturlig  ► Motivation är inte en egenskap och kan förändras ► Skapa diskrepans ► Rådgivaren kan liknas vid en guldgrävare; det man söker efter är förändringsinriktade uttalanden. Genom lyssnande och Öppna frågor! Dans - Brottningsskalan Ambivalens; naturligt att säga emot sig själv, att säga en sak en dag och en annan nästa… Svårt att inte slå ner på motsägelser men viktigt att lära sig att inte göra det. Motivation är en arbetsuppgift. Kan påverkas både positivt och negativt. Patterson & Forgatch. Arbeta så att klienten känner sig sedd som människa. Samband mellan vad vi tycker om lärare och betyg! Amrhein. SMU predicerar beteendeförändring med över 80% sannolikhet. Människor varierar i framgång oberoende av utbildning - 75% skillnad. motivational interviewing, workshopmaterial carl åke farbring -2002

Fyra grundläggande principer för att skapa inre motivation DRaKE Diskrepans - Öka diskrepans mellan mål och verklighet. Känslomässigt obehag inför den upplevda diskrepansen mellan vad som är och vad som kunde vara, är startmotorn för förändringen! Tankarna på vad som kunde vara bättre kan utgöra grund för förändringsinriktade uttalanden. Rulla med motstånd/argumentera inte - (psykologisk judo) Om motstånd möts med motstånd höjs konfliktnivån. Överbevisa inte klienten om att han har fel. Undvik rättningsreflexen. Motstånd är oftast känslomässigt grundad - logiska analyser fungerar dåligt; en skada som uppstår i relationen försvårar förändringsarbetet Kompetenskänsla - Förmedla upplevelsen ”JAG KAN”…Den kemiska reaktionen uppstår när ”jag borde” förenas med ”jag kan”. Tron på möjligheten till förändring är motivationsskapande. Eftersträva balans. Om ”borde” väger avsevärt tyngre än ”kan” är risken för tillbakagång i förändringscykeln överhängande. Empati - Acceptans av klienten underlättar förändring = (behandlingsparadoxen) Förmedla att ambivalens är naturlig. Reflektivt lyssnande är grundläggande. Förmedla känslan av att klienten blir ”sedd” som person - inte bara som klient. Motivational Interviewing; carl åke farbring, 2001- workshopmaterial

Fyra tidiga strategier (fyra färdigheter…) Bekräfta: Det är viktigt att klienten blir ”sedd” Öppna frågor: Ge klienten chans att själv utforska sin problematik Reflektivt lyssnande: (ung. = empati ”) ”Att följa med.” Den viktigaste färdigheten! Förmedlar intresse och ger klienten drivmedel för att utveckla inom sin egen referensram… Summera: Gör sammanfattning med särskild betoning på förändringsinriktade uttalanden BÖRS FÖRÄNDRINGSPRAT: Att locka fram förändringsinriktade uttalanden är ett övergripande mål genomgående i Motiverande Samtal. Motivational Interviewing; carl åke farbring, 2001- shopmaterial

ATT PÅVERKA I: Bekräfta = att se klienten som person … Ögonkontakt Välkomnande = totalupplevelse Personligt tilltal Kroppsspråk Intresse för personens nätverk, intressen Lyssna Förmedla tilltro Uppmuntra motivational interviewing, workshopmaterial carl åke farbring -2002

ATT PÅVERKA II: några hållpunkter Inre motivation åstadkoms sällan genom övertalning, överbevisning, rationell argumentering; Undvik rättningsreflexen; Behandlingsparadoxen; förmedla acceptans; Katastrofscenariot: träna inte klienten att argumentera för sitt missbruk; Balansera problemsyn (insikt) med tilltro till självkompetens; Kämpa inte ned motstånd! Jämför med hur du själv påverkas. Påverkas rökaren av tjat, överbevisning etc.? Mothers against drunk driving! VIP; Victim Impact Panel motivational interviewing, workshopmaterial carl åke farbring -2002

FÄLLOR Expertfällan Etikettfällan Klanderfällan Frågor- och svarfällan Ett vanligt mönster; handläggaren vill ha information men lockar in klienten i passivitetsfällan (som han förmodligen trivs bra med….) Huvudregel: ställ inte 3 frågor i rad. Konfrontations- och förnekelsefällan Vid konfrontation uppstår risken att klienten känner sig tvingad att försvara sitt missbruk. Ingen tycker om att förlora en argumentation eller att bli överbevisad om att man har fel! Expertfällan Klienten lockas ånyo in i en passiv roll när handläggaren berättar om sin erfarenhet och allt han vet. Den rollen kan kanske passa in senare, men inte i ett motivationsbyggande stadium. Etikettfällan Rådgivare och terapeuter vill ibland gärna ställa diagnoser. Detta kan väcka onödigt motstånd. Etiketter upplevs ofta som kränkande. Klienten skall inte behöva känna att han står till svars. Tidiga fokuseringsfällan (Kanske vanligast…) Det är ibland lockande att snabbt hitta problemet. Klienten vill kanske hellre tala om hela sin levnadsbild i vilken problemet kanske bara är en naturlig följd. Klanderfällan Vems är felet, vem kan man skylla på? Här finns utrymme för försvarsattityder som skadar motivationsbyggandet. Gör klart att förändring inte har någonting att göra med vems felet är. motivational interviewing; carl åke farbring, workshopmaterial, 2001 motivational interviewing, workshopmaterial carl åke farbring -2002

Vägspärrar (Thomas Gordon) Ge direktiv, bestäm Varna, hota Ge råd, föreslå Övertala, föreläs Moralisera, predika, prata om plikt Bedöm, kritisera, redovisa egen uppfattning Instäm, ge beröm Förlöjliga, belägg med skam Tolka, analysera, psykologisera Ge stöd, sympatisera, trösta Fråga på ett forskande sätt Skämta, byt samtalsämne, vara tankspridd Motivational Interviewing; carl åke farbring, 2001- workshopmaterial

Att prata om förändring: En nomenklatur för klienters uttalanden Miller, Moyers, Amrhein & Rollnick, 2006 K o m p a s s k u r s Förändringsprat Neutralt Status quo-prat Motstånd Riktat mot förändringsföretag riktat bort från förändring Vilja till status quo Oförmåga Skäl till s q Behov till s q Åtagande för s q Neutral diskussion som kan innehålla flera olika spår Avbryta Ej överens Nedvärdera Minimera Argumentera Byta ämne Förberedande tal: Förståelse av orsak Vilja Kunna Behöva Åtagande till förändring (göra) Ta steg mot förändring: Farbring, 2006. Bearbetning efter Moyers, ICTAB 2006.

Strategier mot motstånd Enkel reflektion - ge kvitto på att klienten är förstådd. Förstärkt reflektion - kan innebära att klienten vill moderera Dubbelsidig reflektion - spegla ambivalensen; å ena sidan … men å andra sidan... Skifta fokus - gå runt hindren, inte över dem. Instämmande med skruv - rulla med motstånd men ändra riktning Betona personlig kontroll när människor känner sin frihet hotad reagerar de med försvar... Omramning/omtolkning - förmedla annan infallsvinkel; är det verkligen så bra att tåla mycket alkohol…? - Motivational Interviewing - carl åke farbring, 2001 -

Vad betyder åtagande (göra-språk) i dagligt tal? Jag lovar till 100% att vara trogen… Klart, vi har ju kommit överens om trohet… Jag har faktiskt för avsikt att vara trogen... Jag hoppas att jag kommer att kunna vara trogen... Jag skall försöka att vara trogen... men litet flirt är väl inte fel… Carl Åke Farbring, 2006

A Streetcar named Desire LINJE LUSTA INSIKT BEHÖVA VILJA KUNNA GÖRA Vilken linje går ända fram till slutstationen? GÖRALINJEN

Utfall - förändrarna (n=31) Proportion drogfria dagar i genomsnitt per utfallsgrupp och utvärderingsperiod Carl Åke Farbring, 2006 från Miller W R.

Förändrarna (n=31) Genomsnittlig åtagandestyrka per decil Carl Åke Farbring, 2006

Avvikarna (n=9) Genomsnittlig åtagandestyrka per decil Carl Åke Farbring, 2006

Parentes: MI på organisationsnivå En interaktiv produkt med videoinspelade ”situationer” Manual Tre kommunikationsstilar i ”korta” och ”svåra” samtal – säga till, lyssna, vägleda ► Minska stress för personal ► Skapa ett mer förändringsinriktat klimat för klienter Stor randomiserad forskningsinsats Carl Åke Farbring, 2006

BSF – (MI 5): Beteende – Samtal - Förändring Ett manualbaserat körschema En adaption av motiverande samtal (motivational interviewing, MI) Carl Åke Farbring, 2006

ONE PASS – underlag för strukturerad monitoring och feedback i BSF/1

ONE PASS – underlag för strukturerad monitoring och feedback i BSF/2