Att styra med kompetens

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Regional digital agenda för Östergötland
Analys Lönelots.
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Vardagsutveckling - vad är det?
(Maria Scullman, Advantum Kompetens)
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Att tänka på inför lönesamtalet
Ta ett steg, öppna nya dörrar! Utveckla och utvecklas! JÄMRESURSEN II
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Regional digital agenda för Östergötland
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Strategisk kompetensförsörjning
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Ditt värdefulla avtal Information om det nya kollektivavtalet Avtalsinnehåll - Tips inför lönesamtal/lönesättande samtal.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Från jämställdhet till lönestrategi
En förberedelse inför ditt samtal med din chef
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
RCC p 1 Multidisciplinär konferens (MDK)definition
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Ett aktivt medarbetarskap
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Landstinget som arbetsgivare
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Personalpolitisk inriktning
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Kommunikationsplan för ----
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Framtidskartläggning
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Suhf:s arbetsgivardag – om lönesamtal Bakgrund Lönesättande samtal huvudregeln – uh- sektorn har ett undantag.
Inger Carlonberg Ordförande
SAMTALSMODELL och din lön i Skellefteå kommun
Fler I Arbete Effekter - Bidragsberoende - Utanförskap
Validering inom Lärarlyftet
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Fokus Yrkesutbildning VO
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vision för rätt lön.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Vision för rätt lön
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Förutom yrkeskunskaper…
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Min vardag som handläggare
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Att styra med kompetens Är att kompetensutveckla medarbetarna i samklang med verksamhetsmålen Redskap: Landstinget i Östergötlands kompetensbegrepp Individuell utvecklingsplan Befattningsutveckling Verksamhetsplan

Centralt begrepp- KOMPETENS Kompetens är ett centralt begrepp i arbetet med befattningsutveckling. Här definieras ett antal begrepp där värdet består i att kunna kombinera dessa. Färdigheter att kunna utföra i praktiken, att kunna göra, att använda och integrera kunskaper i arbetet. Kunskaper att veta fakta och kunna metoder - formell kompetens och behörighet Förmågor förståelse och omdöme, att omsätta kunskaper och färdigheter, värdera/omvärdera utifrån erfarenheter. Källa: Swedish Standards Institute, 2009, Ledningssystem för kompetensförsörjning) Ovanstående begrepp bör kompletteras då kompetens innebär förmåga och vilja att utföra en uppgift genom att tillämpa kunskaper och färdigheter utifrån gemensamma värderingar och förhållningssätt. Förhållningssätt och värderingar är den bakomliggande inställning eller anda som ligger till grund för bemötande eller hur man agerar inför en situation eller uppgift. För att täcka in hela kompetensbegreppet bör följande dokument användas: befattningsutveckling, individuellt bedömningsinstrument, värdegrund och policy för ledarskap och medarbetarskap. Källa: SKL; Baskompetens inom vård- och omsorgssektorn, 2007 samt Socialstyrelsens Kompetensbeskrivning för leg ssk, 2005.

Befattningsutveckling Ett ledningsverktyg T ex kompetensbehov, rekrytering Individuella utvecklingssamtal Befattnings- utveckling Verksamhetens mål

Oliviamodell för befattningsutveckling Verksamhetens mål - Verksamhetsplan Vill/Får . Ytterligare fördjupad eller breddad kompetens styrd av medarbetaren i linje med verksamhetens mål/uppdrag ex. spjutspetskompetens eller ett övergripande ansvar. Bör   Fördjupad eller breddad kompetens styrd av verksamheten och medarbetaren ex. vidareutveckling, specialistområden eller för att nyttja kompetensen på nya sätt. Skall Specifik kompetens som krävs på just denna arbetsplats, både reell och formell kompetens, för att utföra verksamhetens uppdrag. Grund Kompetens som är nödvändig för befattningen = Grundutbildning + introduktionsprogram.

Varför befattningsutveckling enligt OLIVIA? Planering av den kompetens och kompetensutveckling som krävs för att nå målet/uppdraget. Lyfter fram individens ambitioner och underlättar därmed prioriteringen bland olika utbildningsaktiviteter, för chef och medarbetare. Kompetensutvecklingen relateras till verksamhetens behov. Underlag vid upprättandet av individuella utvecklingsplaner.

Kompetens – ett egen ansvar? Varje medarbetare är en länk i kedjan: Verksamhetsplan - Befattningsutveckling – Utvecklingssamtal – Individuell studieplan Ta initiativet till din egen kompetensutveckling med de redskap som finns och forma det framtida uppdraget.