En programsammanhållande kurs med många funktioner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Talföljder formler och summor
En Dag i Ramadan Ramadan
Gymnasiearbetet p..
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Idrottslärare om astma
Att söka till högskolan
Mål och betygskriterier
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Nationellt prov Sv1.
Kundundersökning mars 2010
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Lokal Pedagogisk Planering
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Vad ska ingå i uppgiften?
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007
BREDDAD REKRYTERING.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Exempel på skriftligt omdöme
Presentationens avskrift:

En programsammanhållande kurs med många funktioner Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 En programsammanhållande kurs med många funktioner Viggo Kann professor i datalogi KTH Skolan för datavetenskap och kommunikation viggo@nada.kth.se Viggo Kann

Exempel på reflektions-uppgifter från kursen Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Exempel på reflektions-uppgifter från kursen Vilket av målen för D-programmet har du starkast åsikter om, positivt eller negativt? Varför är det olämpligt att plagiera inlämningsuppgifter och datorlabbar även då risken för upptäckt är liten? Hur tänker du dig att fortsätta i karriären, säg 10 år efter examen? Viggo Kann

Programsammanhållande kurs Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Programsammanhållande kurs Obligatorisk i årskurs 1-3 på Datateknikcivingprogrammet Startade hösten 2010 6 högskolepoäng Över 400 elever i 39 grupper 13 lärarmentorer Byggd efter liknande kurs på medieteknikprogrammet på KTH Viggo Kann

Prosamkursens struktur Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Prosamkursens struktur Åk 1 Åk 2 Åk 3 Viggo Kann

Prosamkursens struktur Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Prosamkursens struktur I Åk 1 I Åk 2 I Åk 3 Inledande föreläsning Viggo Kann

Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Viggo Kann

Prosamkursens struktur Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Prosamkursens struktur I 1 2 3 4 Åk 1 I 5 6 7 Åk 2 I 9 Åk 3 8 10 Inledande föreläsning 10 reflektions-seminarier Viggo Kann

Reflektionsseminarier Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Reflektionsseminarier 60 minuter i grupper om cirka tolv elever och en lärarmentor Olika specialteman varje träff Inför träffen ska något läsas och ett reflektionsdokument skrivas Alla läser allas texter i gruppen Texterna diskuteras vid träffen Viggo Kann

Teman för seminarierna Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Teman för seminarierna Studieteknik Mål, kriterier, examination Plagiering och eget ansvar Yrkesrollen Kvalitet i utbildningen Plugga och jobba utomlands Generella färdig-heter, bildning Studentinflytande Prokrastinering Livslångt lärande Viggo Kann

Återkommande reflektionsfrågor Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Återkommande reflektionsfrågor Vad jag lärt mej i kurser jag just läst eller läser just nu Hur det relaterar till programmålen Hur jag har pluggat Hur det har gått Vad jag kan ändra på Viggo Kann

Prosamkursens struktur Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Prosamkursens struktur I 1 2 3 V 4 Åk 1 I 5 6 V 7 Åk 2 I Åk 3 8 V 9 V 10 V Inledande föreläsning 10 reflektions-seminarier Val- och SVL-info Viggo Kann

Prosamkursens struktur Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Prosamkursens struktur I 1 2 3 V 4 Åk 1 Etik I 5 6 V 7 Åk 2 Dhist I 8 V 9 V Åk 3 10 V Inledande föreläsning 10 reflektions-seminarier Val- och SVL-info Etik och Datorhistoria Viggo Kann

Eget ansvar för studierna God studieteknik Planering av egna tiden Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 1: Ge akademisk introduktion till programmet och högskolestudier Introföreläsning Eget ansvar för studierna God studieteknik Planering av egna tiden Viggo Kann

Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 1 Resultat av kursenkät efter första året: 60% av årskurs 1 (55% av årskurs 2) förbättrade sin studieteknik märkbart som resultat av kursen Krav på inlämningstid och deltagande: Ett delbetyg baseras på skötsamhetspoäng som delas ut till den som lämnat in i tid Lärandemål: kunna planera och hålla tider Viggo Kann

Funktion 2: Ge förståelse för programmet Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 2: Ge förståelse för programmet Visar varje år hur kurserna hänger ihop Vid varje seminarium diskuteras aktuella kursers sammanhang och relevans. Äldre teknologer bidrar med viktiga erfarenheter Viggo Kann

Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 2 Resultat av kursenkät efter första året: 75% ansåg att kursen hjälpt dem att förstå mer om hur programmets kurser hänger ihop Prosam är en stor hjälp för oss studenter att inte bara veta, utan även förstå vad vi gör, och detta bör man lägga stor vikt på. Sedan vi började läsa den här kursen i tvåan känner jag att jag har en mycket klarare bild av vad jag gör nu, och vad jag kommer göra i framtiden, och detta är verkligen ett lyft från första året, då vår årskull inte gick Prosam. Viggo Kann

Funktion 3: Skapa kontakter mellan lärare och teknologer Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 3: Skapa kontakter mellan lärare och teknologer Samma lärare träffar samma teknologer under tre år Tredje året har läraren individuella samtal inför mastervalet – då är förtroende viktigt Viggo Kann

Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 3 Om du skulle fråga en lärare om kursval eller inriktningsval, skulle du då fråga din prosammentor? Av teknologerna som skulle fråga en bestämd lärare (56%) planerade 75% att fråga sin prosammentor. Viggo Kann

Funktion 4: Stimulera utbyte av erfarenheter mellan årskurserna Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 4: Stimulera utbyte av erfarenheter mellan årskurserna Vid reflektionsseminarierna diskuteras kurser från tre årskurser Kursers kvalitet och funktion analyseras och jämförs Många tips om studieteknik ges av äldre teknologer Viggo Kann

Höjdpunkten är att tala med äldre elever på seminarierna. Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 4 Intressant att höra vad studenter i 2:an har för erfarenhet av kurserna vi ska läsa senare. Höjdpunkten är att tala med äldre elever på seminarierna. Viggo Kann

En en sida lång reflektion ska lämnas in inför varje seminarium Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 5: Ge träning i skriftlig och muntlig framställning och reflektion En en sida lång reflektion ska lämnas in inför varje seminarium Vid seminariet diskuteras allas reflektioner muntligt Aktivt deltagande krävs av alla Etik- och datorhistoriamomenten redovisas skriftligt och muntligt Viggo Kann

70-75% uppskattade skriftliga och muntliga reflektionerna i kursen. Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 5 70-75% uppskattade skriftliga och muntliga reflektionerna i kursen. 25% tyckte reflektionen var givande i hög grad. Efter första året ansåg lärarna att skriftliga reflektionerna skulle vinna på att få återkoppling. Även eleverna ville ha det. Från i år ges kommentarer! Sista gången i årskurs 3 får teknologerna läsa sina egna första reflektioner i kursen och reflektera över sin egen utveckling, både som skribent och människa. Viggo Kann

Funktion 6: Ta upp det andra kurser missar Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 6: Ta upp det andra kurser missar Som teman vid seminarier, t ex studieteknik, plagiering, inter-nationalisering, entreprenörskap 1,5 hp etik (fildelning, personlig integritet, programvarupatent) - ges av filosofienheten 1,5 hp datorhistoria och datorn i samhällsutvecklingen - ges av teknikhistoriaenheten Viggo Kann

Bara 20% tyckte att det inte var värdefullt att studera datorhistoria. Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 6 Bara 20% tyckte att det inte var värdefullt att studera datorhistoria. Vad man lärt sig i datorhistoriamomentet: Roliga historiska projekt som Metropolitprojektet och örebroprojektet. Att datorhistoria inte bara handlar om teknikutveckling utan också om samhället. Hur svårt det är att skilja fakta från egna åsikter. Hur attityden till teknik förändrats under 1900-talet. Skriva en lång uppsats tillsammans! Viggo Kann

Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 7: Informera om kurs- och inriktnings-val, inklusive utbytesstudier Valinformation och akademisk studievägledning integrerat i kursen Seminariet plugga och jobba utomlands: Var och en får ta reda på vad det innebär att åka på utbytesstudier och reflektera över om det vore något för en själv Viggo Kann

Funktion 8: Följa upp studieresultat Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 8: Följa upp studieresultat Varje teknolog blir och känner sig sedd av en lärare Den som uteblir blir kontaktad av sin mentor Mentorn kan informera SVL om någon hoppar av eller behöver hjälp Viggo Kann

Funktion 9: Utbilda lärarna som medverkar i programmet Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 9: Utbilda lärarna som medverkar i programmet Alla 13 mentorer får kunskaper om och insikter i programmets innehåll, kurser och lärandemål teknologernas upplevelse av studierna och utbildningen, både enskilda kurser och helheten Viggo Kann

Resultat av enkät till mentorerna efter ett år: Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 9 Resultat av enkät till mentorerna efter ett år: Reflektionsseminarierna har fungerat bra. Vet mer om D-programmet nu. Har fått nya insikter om hur studenter tänker om sina studier. Har fått tips om bra inslag (och mindre bra) i andra kurser i programmet och hur studenter uppfattar dessa. Viggo Kann

Funktion 10: Utvärdera programmet och bidra till kvalitetsutveckling Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 10: Utvärdera programmet och bidra till kvalitetsutveckling Utvärderingar utan bortfall! Både kurs- och program-perspektiv, helhetsbild Alla kurser täcks in, oberoende av vilken skola som ger dom Programansvariga är mentorer och får direkt återkoppling Viggo Kann

63% svarade ja, i de flesta kurser. Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Funktion 10 Har varit bra kurs för att framföra tankar om olika kurser till lärare. Lite som en pågående utvärdering. Sist varje år får alla elever svara på en enkät med frågor dels om prosam och dels om D-programmet. Svaren (100% svarsfrekvens) ger bra underlag för kvalitetsutveckling och utbildningsutvärderingar. Tänk på kurserna som du hittills har klarat. Tycker du att överensstämmelsen mellan examinationen och lärandemålen varit god? 63% svarade ja, i de flesta kurser. Viggo Kann

Svårigheter som måste hanteras Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Svårigheter som måste hanteras Administrationen är mycket viktig (39 grupper ska schemaläggas, 400 inlämningar hanteras) Motivera kursen ordentligt för teknologerna Instruera lärarna så dom vet vad dom förväntas göra Frånvaro och missade inlämningar Viggo Kann

Hur ska den som är på utbytesstudier hanteras? Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Hur ska den som är på utbytesstudier hanteras? Får ändå gå kursen och skriva reflektioner på distans Får skriva en extra sida om sina utbytesstudier istället för att gå på seminariet Svårigheten vänds till en tillgång! Viggo Kann

Sammanfattning av funktioner Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Sammanfattning av funktioner Akademisk introduktion Skapa röd tråd Kontakt lärare-teknologer Utbyte mellan årskurserna Kommunikation och reflektion Fyll i det andra kurser missar Info om val Uppföljning av studierna Utbilda lärarna Utvärdera och utveckla programmet Viggo Kann

Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Slutsatser Programsammanhållande kurs är viktig för ett väl fungerande utbildningsprogram Kursens upplägg och innehåll bör ganska enkelt kunna anpassas till alla ingenjörsprogram Viggo Kann

Mer information Prosamkursens webbsida http://www.csc.kth.se/DD1390 Prosam: inför årskurs 3 2011-04-26 Mer information Prosamkursens webbsida http://www.csc.kth.se/DD1390 Stöd i att bygga program-sammanhållande kurser http://www.ece.kth.se/2.44477/eda/prosam Viggo Kann