Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker Swedavia Varmt välkomna!
Nästa Morgonrock fredag 14 december Stadshotellet i Luleå Kan man bolagisera samhällsproblem? INGRID LINDER, HR-direktör Telge AB Varmt välkomna!
Luleå Airport Antal passagerare sedan 1970: 30 miljoner(400 gånger Luleås folkmängd…) Vanligaste reseanledningen: Hälsa på släkt och vänner Andel privatresenärer: ca 55% Andel som transfererar minst en gång på väg till slutdestinationen: ca 40% 3
4
5
6 Genomsnittlig årlig avkastning sedan 1970 = 0,3 % !!!
7
8
Otillräcklig infrastruktur om 20 år 9
10 Flyg vs höghastighetståg
Höghastighetståg mellan alla orter under 50 mil med i dagsläget minst 10 dagliga flygningar skulle minska antalet flygningar med ca 4 % ,3 miljoner flygningar i stället för 17 miljoner. 11
Oförändrad medelklass i Europa - det är på andra ställen det rör på sig… 12
39 städer idag… städer om 20 år…
14
15
16
Topp 20 destinationer från Luleå Stockholm Arlanda (Sveriges största inrikeslinje!) Göteborg Malmö Antalya Oslo Köpenhamn Ängelholm Sundsvall London Rhodos Kalmar Teneriffa Frankfurt Östersund Ronneby Palma Visby Amsterdam Jönköping Zürich 17
En vardag på Luleå Airport 18
Antal frekvenser/vecka 19
20 Centrala omvärldsfaktorer för den svenska (och internationella) flygbranschen de närmaste åren Kundbeteenden och kundkrav ändras i allt snabbare takt Högre krav på flexibilitet och anpassningsförmåga hos flygbranschens aktörer Digitala utvecklingen går snabbt Ökad transparens samt ökade krav från kunder på digitala lösningar Fler aktörer försöker ta sig in i allt större del av resenärsprocessen Konkurrenssituationen bli tuffare för aktörer inom resebranschen
21 Passagerare som anländer med flyg till Sverige spenderar över 60 miljarder per år i landet!
22
23
24
Svensk luftfarts bidrag till svensk BNP 53 miljarder + 63 miljarder inom den del av turistnäringen som är beroende av flygtransporter 25 Svensk luftfarts bidrag till arbetstillfällen jobb jobb inom den del av turistnäringen som är beroende av flygtransporter Svensk luftfarts bidrag till svenska skatteintäkter 24 miljarder
Flygets ”mjuka” nyttor Kunskapsutbyte Kulturellt utbyte och ökad kulturell förståelse Politik och diplomati Upplevelser och rekreation Träffa släkt och vänner Idrott 26
27 ” Transportpolitikens mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet.”
Källa: Statens Budget, Svensk Kollektivtrafik 28 Varje invånares bidrag till transportslagen via statliga anslag, kommunal skatt och landstingsskatt
29 Om 40 år flyger vi inte med fossilt bränsle Alger är i dagsläget den utan tvekan mest lovande råvaran för framtida flygbränsle.
30
31
32 Utsläppsminskning vid flygskatt: ca ton
33 Henrik Littorin