Kandidatuppsats i offentlig förvaltning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KANDIDATUPPSATS.
Advertisements

Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Mål och betygskriterier
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Viktorija Kalonaityte
Campus Växjö Viktorija Kalonaityte
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Planering.
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Lokal Pedagogisk Planering
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Hur presentera och opponera?
Huvudområde offentlig förvaltning
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Masterprogrammet i offentlig förvaltning Termin två, andra delen av terminen VT15.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
732G22 Grunder i statistisk metodik
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Huvudområde offentlig förvaltning Kandidatprogrammets profil bygger på tre huvudspår: Policyanalys Ledning och styrning Förvaltningsekonomi.
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Kandidatuppsats i offentlig förvaltning
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
I uppgiften examineras följande mål:
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
L3VU20.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Kandidatuppsats i offentlig förvaltning En kurs uppdelad i tre teman: Ledning och styrning Policyanalys Förvaltningsekonomi

Allmänt om kursen Förkunskapskrav: För tillträde till kursen krävs minst 120 högskolepoäng från kandidatprogrammet i offentlig förvaltning eller motsvarande kunskaper, varav 15 högskolepoäng skall vara från kursen Vetenskapsteori och metod (FH1301) eller motsvarande kunskaper. Kursens innehåll Kandidatuppsatsen är ett examensarbete som skall vara en självständigt genomförd kvalificerad utredningsuppgift inom kunskapsområdet offentlig förvaltning. Uppsatsens innehåll skall ha en orientering mot ett av de tre teman för fördjupning som erbjuds inom kandidatprogrammet för offentlig förvaltning (Förvaltningsekonomi, Ledning och styrning och Policyanalys). Kandidatuppsatsen innefattar även en självständigt genomförd opposition på en annan students uppsats

Kursens mål (från kursplanen) Efter avslutad kurs skall studenterna kunna: Kunskap och förståelse Uppvisa grundläggande kunskap om forskning inom fältet offentlig förvaltning genom att relatera till relevant litteratur; Färdighet och förmåga med ett vetenskapligt förhållningssätt genomföra och presentera en kvalificerad utredning med relevans för offentlig förvaltning; utifrån en motiverad problemformulering precisera en utredningsfråga som är grundad i ett empiriskt och eller teoretiskt härlett syfte utifrån syftet utforma och motivera en utredning där syftet konkretiseras och avgränsas i relation till praktiska förutsättningar identifiera, samla in och presentera för utredningen relevant empiri argumentera för metodologiska ställningstaganden utifrån teoretiska begrepp organisera det insamlade materialet utifrån en analys dra motiverade slutsatser med relevans för utredningens problem presentera sin utredning skriftligt och muntligt i enlighet med akademiska formalia och på ett språkligt och pedagogiskt tillgängligt sätt Värderingsförmåga och förhållningssätt försvara en och kritisera en kvalificerad utredning så att relevanta styrkor och svagheter klarläggs

Medverkande på kursen Kursansvarig: Gregg Bucken-Knapp Gregg.bucken-knapp@spa.gu.se Tema Ledning och styrning Examinatorer Östen Ohlsson, Patrik Zapata, Tema Policyanalys Gregg Bucken-Knapp Tema Förvaltningsekonomi Gustaf Kastberg Louise Holm, louise.holm@spa.gu.se Handledare Iwona Sobis, iwona.sobis@spa.gu.se Julia Carlsson, julia.carlsson@spa.gu.se Stig Montin, stig.montin@spa.gu.se Angelica Börjesson, angelica.borjesson@spa.gu.se Gregg Bucken-Knapp Pierre Donatella, pierre.donatella@kfi.se Emma Ek, emma.ek@spa.gu.se Hans Petersson, hans.petersson@kfi.se Osvaldo Salas, osvaldo.salas@spa.gu.se

Kursens början Uppsatsen bör skrivas av två studenter tillsammans Studenter som läst olika inriktningar kan skriva tillsammans, men måste välja en av inriktningarna Uppsatsplan En preliminär plan skrivs av respektive uppsatsgrupp Planen mejlas till Gregg Bucken-Knapp senast kl. 13.00 den 4/11 1 500-2 000 ord, 1,5 i radavstånd Planen ska innehålla; Namn, personnummer, kontaktuppgifter Vilket tema ni avser skriva inom (ledning & styrning, policy eller fv.ek) Problembeskrivning (vad vill ni kunna säga något om när ni är klara?) Syfte och forskningsfråga (vilken typ av förklaringar vill ni ge?) Skiss över teoretisk referensram (de begrepp och teoretiska verktyg som ni vill använda för att analysera och förstå er empiri) Funderingar kring tillvägagångssätt

Efter att planerna lämnats in tilldelas handledare samt examinator Information om handledare och examinator presenteras på GUL 5/11 kl. 13 Ca 6-8 november, uppsatskursen startar med ett seminarium där studenterna får träffa ”sin” examinator, handledare deltar på seminariet i mån av tid (se schema för tid och lokal) Handledarna meddelar sina studenter tid för första handledningstillfället Handledarna har inte med bedömningen att göra och kommer inte uttala sig om betyg Riktlinje för arbetsinsats: Kursen omfattar 15 högskolepoäng, vilket motsvarar 10 veckors heltidsarbete, dvs. 400 arbetstimmar för en student och 800 arbetstimmar för två studenter Få timmar är schemalagda, studenterna tar ett stort personligt ansvar för sitt arbete

Kursens avslutning Den färdiga uppsatsen mailas in senast 8/1 kl. 10.00 till Gregg Bucken-Knapp (både gu-mail och urkundsmail) samt till aktuell examinator. Uppsatsen SKALL vara 8 000-12 000 ord lång! Ange ej personnummer då uppsatsen kan komma att laddas upp på GUPEA Samtliga uppsatser läggs upp på GUL Seminarieschema med uppgift om vilka som skall vara opponenter på de olika uppsatserna läggs på GUL senast den 10/1 kl. 12.00 Vill du ha uppsats/uppsatser utskrivna – ange vilka och maila din beställning till Gregg Bucken-Knapp.

Examinerande seminarie Examinationsseminarierna sker under 17 januari! Se schema för tid och lokal Obligatorisk närvaro på alla seminarier i den egna gruppen Alla skall ha läst alla uppsatser i gruppen och förberett åtminstone en fråga eller kommentar till varje uppsats utöver sin insats som opponent De som skrivit uppsats tillsammans kommer inte att opponera ihop Om två studenter ska opponera på samma uppsats ska dessa prata ihop sig i förväg och göra en gemensam sammanfattning och opponering Opponentskapet ska tas på allvar och man ska försöka hjälpa författaren att lyfta fram textens starka och svaga sidor Kritik ska inte ges för kritikens egen skull, inte heller ska man fega – kritiken ska vara konstruktiv

Seminariets upplägg Ca. 45 min för varje uppsats, leds av examinator och har följande upplägg: Författarna har möjlighet att muntligt korrigera fel Opponenterna sammanfattar uppsatsen (ca 5 min) Författarna kommenterar sammanfattningen Opponenterna genomför en kritisk genomgång av uppsatsen (ca 20- 25 min) Övriga deltagare ges möjlighet att ställa frågor och kommentera Seminariet avslutas med examinators kommentarer om uppsatsen OBS! Använd inte power point

Om opponering En opponering ska fokuseras på stora och övergripande frågor, ex: Är problem och syfte klart och väl motiverade? Är de teoretiska delarna relevanta och har författaren konstruerat ett bra analysverktyg? Har författaren, givet sitt problem/syfte/teori, valt rätt design? Är det metodologiska hantverket godkänt? Är insamlad data presenterad på ett lämpligt sätt? Är författarens analys genomförd på ett bra sätt? Är slutsatserna rimliga? Har författaren besvarat sina frågor? Vad vet vi nu som vi inte visste innan? Vad är uppsatsens bidrag?

Det finns pris för bästa kandidatuppsats! Om bedömning Betygsskalan omfattar betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG) Examinator bestämmer betygen utifrån kursens mål Två grader av underkänt En uppsats som får underkänt betyg måste arbetas om och läggas fram vid ett nytt examinationsseminarium för prövning En uppsats kan underkännas ”med kompletteringsuppgifter” Det finns pris för bästa kandidatuppsats!

Uppsatsens arkivering Alla examensarbeten arkiveras i pappersformat, ohäftat och enkelsidigt En sådan utskrift skall (för de som fått G eller VG) lämnas till expeditionen (Anne-Marie Olsson) senast en vecka efter seminariet, alltså den 27/1 Till den inlämnade uppsatsen fogar studenten den blankett som används vid arkivering (finns på GUL) En elektronisk version (OBS, PDF!) skall också skickas till Anne-Marie Olsson När uppsats och blankett är inlämnad kan betyget registreras i Ladok Om tillstånd givits på arkiverings-blanketten kan uppsatsen komma att läggas in i GUPEA (http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/23909)