Design rationale för MDI

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
Att analysera samhällsfrågor
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Kravspecifikation och IT-upphandling
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Ledning och förståelse
Betyg och förmågor.
Nya utvecklingssamtal
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Att övertyga ! Disposition och mall.
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Kunskapskrav och matriser
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Att lära sig att analysera
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Perception och motorik
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Hur kan vi förstå begreppet?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Artefakter och scenarios
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Design rationale för MDI 080208 Design rationale för MDI Att läsa: Carroll, J. M., & Rosson, M. B. (2003) Design Rationale as Theory. Kapitel 15 i John M. Carroll (Ed.), HCI Models, Theories, and Frameworks. San Fransisco: Kaufmann. Design Rationale

Översikt Vad är Design rationale Varför behövs det? 080208 Översikt Vad är Design rationale Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning 080208 Design rationale Design Rationale

Vad är Design rationale? 080208 Vad är Design rationale? Rationale betyder logisk grund, resonerande förklaring (framställning) Diskussioner, debatter, förhandlingar Orsaker till vissa egenskaper, finesser Förklaringar till varför vissa förslag förkastats, varför saker inte finns med Avvägningar man gjort (tradeoffs) 080208 Design rationale Design Rationale

Motiv till Design rationale i MDI 080208 Motiv till Design rationale i MDI Ökar förståelsen för interaktionssituationer genom dokumentation analys beskrivningar konsekvenser Fångar viktiga aspekter kontext (sammanhang) applicerbarhet räckvidd 080208 Design rationale Design Rationale

Redskap för Design rationale 080208 Redskap för Design rationale scenarier berättelser claims analysis DR stödjer task-artifact framework 080208 Design rationale Design Rationale

Scenarier beskriver användarens interaktion 080208 Scenarier beskriver användarens interaktion påhittade eller observerade situationer dokumenteras i form av berättelser (narratives) väl genomfört tar man upp flera scenarier 080208 Design rationale Design Rationale

Att ta fram scenarier man vill identifiera typiska scenarier bygger på 080208 Att ta fram scenarier man vill identifiera typiska scenarier bygger på teori observation, fältstudier personliga upplevelser tidigare erfarenheter, dokumenterade bör lyfta fram situationer där motsägelser blir tydliga 080208 Design rationale Design Rationale

080208 Claims analysis ”claims” är påståenden eller beskrivningar som utsätts för noggrann granskning analysen delas in i fördelar och nackdelar på ett systematiskt sätt för att hantera det man kommer fram till tar man hjälp av vedertagna teorier från lämpligt område 080208 Design rationale Design Rationale

080208 Exempel News problem: + a virtual newspaper is a good means to provide some help to the users. + it can help the user to think that he/she is in a community. - but the actual text-form is not readable without scrolling a lot. - but with a web-interface, it's really not easy to look at that. 080208 Design rationale Design Rationale

Hur tar man fram ”claims”? 080208 Hur tar man fram ”claims”? Analys av texten Ställ frågor utifrån händelser/handlingar/mål varför klickade hon där? Systematiska frågor utifrån Normans handlingsstadier Analysera scenarier tillsammans med användare 080208 Design rationale Design Rationale

Normans handlingsstadier 080208 Normans handlingsstadier eller Norman’s stages of action Formulera målet Formulera intentionen Specificera en handlingssekvens Utför en handling Notera uppnått tillstånd Tolka uppnått tillstånd Utvärdera/bedöm resultatet 080208 Design rationale Design Rationale

080208 080208 Design rationale Design Rationale

Ekologisk ansats i MDI-forskning 080208 Ekologisk ansats i MDI-forskning – vad menas med det? syftar på att något utvecklas över tiden och därmed anpassas till rådande omständigheter man betonar särskilt att se system i ett sammanhang jämför med ekologisk validitet 080208 Design rationale Design Rationale

Ekologisk ansats På tre nivåer beslut beskrivs 080208 Ekologisk ansats På tre nivåer taxonomier designvetenskap, DR som råmaterial evolutionär ansats, jfr task-artifact cycle beslut beskrivs orsakssamband kommer fram 080208 Design rationale Design Rationale

Task-artifact cycle requirements tasks artifacts possibilities 080208 Design rationale Design Rationale

080208 Aktionsforskning Man nöjer sig inte med att endast observera och sedan analysera, man är med och inför förändringar, förhoppningsvis förbättringar Man menar att sådana situationer ger mest att studera Förändringsstrategier i fokus Förenklar i viss forskningsprocessen eftersom samma personer med hela vägen, kunskapsöverföring överflödig 080208 Design rationale Design Rationale

Aktionsforskning ”Forskningens frågor härrör från en analys av de problem som praktikerna möter i situationen, och det omedelbara målet blir att förstå dessa problem.” (Brown & McIntyre, 1981) 080208 Design rationale

080208 Syntetisk ansats En enda teori eller vetenskapsinriktning räcker inte för att designa lyckad interaktion Väga egenskaper eller karakteristika i gränssnitt mot varandra, t ex kan förenklingar medföra effektivare arbetssätt, men kan samtidigt få användare att känna sig mindre kompetenta Inga teorier värderas högre än andra, men de kan komma fram i Design rationale 080208 Design rationale Design Rationale

Sammanfattning Design rationale kan verka på olika nivåer: 080208 Sammanfattning Design rationale kan verka på olika nivåer: som redskap för att förmedla designalternativ eller designbeslut till användare/beställare kan bidra till mer generell kunskap om design stödjer olika forskningsansatser vilket bidrar till en utveckling av teoribildningen inom MDI-området 080208 Design rationale Design Rationale