Projektledning och gruppdynamik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Gymnasiearbetet p..
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Skriva för att lära – så gör du
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Rapportskrivning – rep.
Att skriva projektrapport
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Viktorija Kalonaityte
Att skriva en artikel.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Lokal Pedagogisk Planering
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
En PowerPoint om PowerPoint
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Intressenter OL108A.
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Introduktion till matematik studierna på LTH
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur gör man en debattartikel?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
En guide för arbeten i SO
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Personligt brev.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Kommunikationsplan för ----
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Att starta, planera och driva projekt
Att skriva essä.
Presentationens avskrift:

Projektledning och gruppdynamik Terese Stenfors-Hayes m.fl.

Kursinnehåll Boken Föreläsningar Seminarier Individuellt arbete Project management -Teams, Leadership and Information Systems Projects Finns i Akademibokhandeln i Kista och ingen annan stans. Föreläsningar Seminarier Individuellt arbete

Föreläsningar/Seminarier Introduktion Gruppdynamik. Föreläsning Kommunikation. Seminarium, OBS olika teman Ledarskap, konflikthantering, beslutsfattande. Föreläsning Motivation. Seminarium Föreläsning Projektmetodik. Föreläsning Att dela kunskap och lära av sina erfarenheter. Föreläsning

Schema Hittar ni i Daisy Inga närvarolistor, men allt som sägs på alla träffar kan komma på tentan… Till vissa träffar krävs att ni läser kursboken i förväg (Främst motivationsseminariet och projektmetodikföreläsningen)

Gruppindelning för seminarierna Vi har tre, inte fyra grupper. Detta innebär att det ser lite konstigt ut i Daisy. Anmäl er själva i Daisy om ni har för avsikt att närvara.

Examination Tentan 2p: Inlämningsuppgift 1p: Kurslitteraturen (från pärm till pärm) Bilder och anteckningar från alla träffar Inlämningsuppgift 1p: Analys och reflektion kring t ex ledarskap och/eller grupprocesser

Lärare Terese Stenfors terese@fc.dsv.su.se rum 7439 i Forum 08-6747768 Föreläsare, seminarieledare och kursadmin. Harald Kjellin hk@dsv.su.se rum 7358 i Forum 08-161601 Föreläsare och seminarieledare Gunnar Wettergren Föreläsare Vandana Kabilan

Inlämningsuppgift 1p Inlämningsdatum: 7/10 kl. 24.00 i First Class konferensen ”PG inlupp”. Betyg G eller U ges. En mycket stark eller svag uppsats kan påverka tentamensbetyget om detta ligger nära en betygsgräns. Om uppgiften blir underkänd får studenten en och endast en chans att förbättra uppsatsen utifrån lärarens kommentarer. Om studenten misslyckas med detta ges en helt ny uppgift.  

Uppgiftsbeskrivning Denna miniuppsats ger en möjlighet att reflektera kring valfria teorier som diskuterats på kursen och koppla dem till egna, personliga upplevelser från tidigare studier, arbetsliv eller privatliv. Uppgiften består i att skriva en analys av en grupp du deltagit i, eller av en ledare du haft. Tre delar: bakgrund, analys och ev. förslag till förändring (hur arbetet skulle kunna utförts annorlunda i gruppen eller förslag på en alternativ ledarstil som skulle ha fungerat bättre i sammanhanget, motiverande strategier den analyserade ledaren skulle kunna ha applicerat, konflikthanteringsstrategier som skulle kunna ha fungerat etc. (men utgå alltid från den existerade situationen och de givna villkoren.)) Analysen är den klart viktigaste delen.

Exempel Exempel: Beskriv hur er arbetsgrupp i ett tidigare skolprojekt fungerade och utvecklades utifrån de teorier som diskuterats på kursen. Analysera och reflektera, kom med förslag på vad ni skulle kunna gjort annorlunda och vad du lärt dig inför framtida grupparbeten. Ta t ex upp rolluveckling, konflikter, Etc. etc. Exempel: Beskriv en chef /lärare/ledare du haft utifrån de ledarskapsteorier som presenterats, t ex hur påverkades denna ledares handlingar gruppen? Hur motiverades ni? Hur hanterade ledaren konflikter? Analysera och reflektera! Etc. etc.

Vad är kärnan? Förståelse, att våga tänka själv och att kunna omsätta begreppen i praktik är centralt. Ha även följande i bakhuvudet: reflektera, generalisera, teoretisera, jämföra, analysera, relatera och tillämpa.

Formella krav Arbetet skall vara minst tre sidor långt (minst 1500 ord) och innehålla många referenser till kurslitteraturen och minst en annan källa (bok eller vetenskaplig artikel). Referenserna anges löpande i texten på följande sätt (efternamn, publikationsår). Arbetet avslutas med en fullständig litteraturförteckning. Uppsatsen bör ej utförligt beskriva sådant som står förklarat i kursboken utan snarare applicera detta i analysen och i de egna reflektionerna. Se till att arbetet har en tydlig röd tråd. Under titeln och de olika rubrikerna skall stå precis vad titeln och de olika rubrikerna utlovar, ingenting annat.

Mera formella krav Inga viktiga aspekter saknas. Tala om vilka avgränsningar du valt att göra. Textdelarnas omfång står i proportion till deras betydelse för ämnet och texttypen. Det skall synas vilka delar som är de viktigaste även på omfånget. Texten är faktaunderbyggd, analyserande och har substans. Era arbeten skall bygga på minst en referens utöver kursboken. Texten har en början, en mitt och ett slut. Texten känns som en helhet och har ett tydligt fokus. Arbetet skall vara lättläst och språket är klart, koncist och korrekt. Kontrollera stavningen.

Kursinformation Aktuell information, föreläsningsbilder etc finns i FC. Utan FC blir det svårt att följa kursen. Föreläsningsbilderna skriver ni ut själva inför föreläsningar och seminarier. Gruppindelning görs i Daisy, OBS vi har tre seminariegrupper på kursen.

Tid för tenta Ordinarie: 8/10 9-12 Omtenta: 19/11 9-12 Ännu en omtenta:OBS: görs bara om väldigt många inte är klara, annars vid ordinarie tillfälle 2005 Anmälan till tenta sker i Daisy eller i nödfall via studentexpeditionen

Att tänka på På en kurs med så här många studenter och på så här kort tid är det ju mycket upp till er själva vad ni gör av den. Genom att svara på de här frågorna och/eller bara ta er tid att fundera lite så kan ni för er egen skull klargöra era lärbehov och lärmål. Frågorna kan också hjälpa er att välja ämne till inlämningsuppgiften.

Att tänka på Vem är jag? Vad behöver jag och vad vill jag lära? T ex SWOT-analys: Strength weaknesses, threats and opportunities Var har jag varit (bakgrund, tidigare erfarenheter) Var är jag nu (färdigheter) Hur kan projektledning och gruppdynamik kopplas till dina tidigare personliga erfarenheter, arbetslivserfarenheter eller studier? Vad behöver jag och vad vill jag lära? Hur kan jag få det jag behöver? Hur vet jag när jag har nått mitt mål?

Vad är ett projekt? ”Ett projekt är en kombination av mänskliga och icke-mänskliga resurser sammansatta i en tillfällig organisation för att uppnå ett specifikt mål.” (Cleland & Kerzner) ”Ett projekt är en icke rutinmässig serie uppgifter riktade mot ett mål.” (Snead & Wycoff) ” A unique undertaking with a concise life cycle, start and end dates, a finite budget, resource allocation and defines outcome or objective” (McManus)

Projekt är: Unika Avgränsade Målinriktade Avgränsat i tid och omfattning Har begränsade resurser Har en tillfällig organisation

Linje eller projekt? Linjeorganisationen: Projekt i linjen: Stabil Återkommande arbetsuppgifter Ingen tydlig målfokusering Projekt i linjen: Målinriktade Tidsbegränsade Engångsuppgifter

Varför misslyckas så många projekt? Dåligt specificerade mål Dålig planering och estimering Ny teknologi Olämplig projektledningsmetodik För oerfarna teammedlemmar Dåliga leverantörer

Åtagandetriangeln Funktion Tid Kostnad

När projektet gått i mål… Utvärdera både framgångar och misslyckanden! Tips i McManus

Vad ska jag göra nu? Köp boken Läs kapitel 1 i McManus Se till att du har FC-konferensen Gör reflektionsövningen Välj ämne till inlämningsuppgiften