Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Dolda kunskaper avslutande möte
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
En nationell kampanj för digital delaktighet i Sverige
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Program Genomgång av Synpunkten
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
E-blomlådan Självvärdering av verksamhetsutveckling med stöd av IT
Barnallergiårets mål Ökade kunskaper och insikter
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
17 december Dolda kunskaper 17 december
Välkommen till Ledardagen!
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
- Parterna ser det som naturligt att en ändrad arbetsorganisation som leder till förbättrade resultat och ökad måluppfyllelse, oavsett skolform, ska ge.
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Systematisk uppföljning UIV
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Hållbarhetsindex En kort presentation av hållbarhetsindex och resultatet 2014.
Anslutning till Mina meddelanden
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
2007/KS-Enheten för Kommunikation Kommuner 33 Invånare 1,187,736 År 2006 Yta 11,000 km 2 Befolkningstäthet106 invånare per km 2 Jämfört med Sverige 22.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
eBlomlådan Hur mäter vi digitaliseringsmognaden i Sveriges kommuner
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Integration Gävleborg 2.0
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Heby kommuns kvalitetspolicy
Sofia Kialt projektledare​
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kommundirektören och digitaliseringen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Utveckling och lärande
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren

Snabb-fakta 88.000 invånare/100 språk Småskaligt näringsliv (plus AlfaLaval, DeLaval och Tumba Bruk/Crane) Kommunen största arbetsgivaren

e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA för medborgaren, samhället och oss själva Varför e-förvaltning och e-strategier?

e- Digital teknik Organisation Kompetens Nytta för vaddå? Förändringsresa!

Dialog Inspiration Nuläge Vägvisare

kfm e-strategi IT-strategi Komm-strategi HR-strategier Kanal-strategi Verksamhets-strategier Verksamhets-strategier Verksamhets-strategier Verksamhets-strategier Verksamhets-strategier IT-strategi Komm-strategi HR-strategier Kanal-strategi

e-strategi-gruppen Öka handlingskraften i genomförandet av flerårsplanens mål Rådgivande för e-frågor och IT-frågor på strategisk/taktisk nivå Stödjer genomförande och uppföljning Leds av IT-chefen Samtliga förvaltningsledningar Mandat att föra förvaltningens talan – Ansvar att föra vidare frågor/diskussioner till förvaltningen och… vi är HÄR!

Gemensamt (e-strategi-gruppen) Blomlådan hos oss – så har vi gjort Område Inblandade parter 1 Äldreomsorg o socialt Vof, soc 2 Barn och utbildning Uf (inkl barn), avux 3 Näringsliv och arbete Näringsliv, Upphandl, HR 4 Stadsbyggnad, teknik och miljö Sbf, Teknik 5 Kultur och fritid Kof 6 Demokrati och delaktighet /Allmänhetens bemötande MBK, KC, demokrati, Web.koord + Kommunikatörer!!! Gemensamt (e-strategi-gruppen)

A-HA!!! HA-HA!!! Små grupper Lunchmöten Intensiv dialog Brobygge! Tack för maten! Små grupper Lunchmöten Intensiv dialog Brobygge!

Sammanställning Analys Uppföljning Sammanställning Analys Handlingsplan/strategisk dialog – baserad på men inte enbart om eBlomlådan

Mäta och jämföra - fast vi inte skulle… Är inget ”exakt” mätverktyg Svaret N/A saknas; lätt att man ”låser på mål” – enbart styr på blomlådans indikatorer

Förändring

Förändring Vård & omsorg - Socialtjänst Skola & lärande Verksamheten har i planeringen av det egna utvecklingsarbetet beaktat digitaliseringens möjligheter för att uppnå mål.   2 Verksamheten tar systematisk reda på målgruppens behov av digitala tjänster inom vård och omsorg. 1 Verksamheten arbetar aktivt med samordnad vårdplanering med stöd av IT. 3 Verksamheten nyttjar IT-stöd för en effektiv bemanningsplanering. Verksamheten har minskat sina handläggningstider med hjälp av IT-stöd och förändrat arbetssätt. Utförare (kommunala och privata) inom verksamhetsområdet rapporterar kvalitetsindikatorer digitalt. -1 Verksamheten har hämtat hem nyttan av gjorda e-satsningar, t.ex. genom att använda frigjord tid till mer värdeskapande arbete. 15 2,14 Skola & lärande Verksamheten tar systematisk reda på målgruppens behov av digitala tjänster inom skola och lärande. Verksamheten arbetar systematiskt med att ge lärare och elever förutsättningar för användande digitala lärverktyg. Verksamheten följer upp hur måluppfyllelsen i skolan påverkas av användandet av digitala lärverktyg. 19 2,71 20 2,86 Näringsliv & Arbete Verksamheten tar systematisk reda på målgruppens behov av digitala tjänster inom näringsliv och arbete. Verksamheten använder IT-stöd för att samordna sin tillsyn gentemot företagare. 12 2,40 7 1,40 Samhällsbyggnad, transport och miljö Verksamheten tar systematisk reda på målgruppens behov av digitala tjänster inom samhällsbyggnad, transport och miljö. Verksamheten använder IT-stöd för att samordna hantering och åtgärdande av felanmälningar. 2,00 2,50

Politiskt resultatmål: Utmaning 2014 Politiskt resultatmål: Förbättra resultatet i e-Blomlådan jämfört med 2013. e-Blomlådan Ny version, nya indikatorer!!!

hans.lindgren@botkyrka.se