Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Legitimationskrav Rekrytering
Dolda kunskaper avslutande möte
Center för Skolutveckling
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Varför fokus på nyanlända just nu
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Rektor Malmö Borgarskola
Lärares planeringsarbete!
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Karriär för lärare i Stockholms stad
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Läroplansträff Välkomna!.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Lärarlönelyftet Rev Politiskt beslut om statsbidrag för höjda lärarlöner Utfärdad 11 februari 2016, SFS 2016:100 1.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Tjänst i både skola & akademi
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Lite statistik och några förslag
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Utbildningsvetenskap i förskolan
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Forskning och Utveckling för en skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013 Utbildningen vila på vetenskaplig grund & beprövad erfarenhet Varje huvudman ska sträva efter att för undervisningen anställa lärare och förskollärare som har forskarutbildning Huvudmannen ska se till att personalen vid förskole- och skolenheterna ges möjligheter till kompetensutveckling Karriärförslag 2013 Förstelärare & lektor Forskningsprop 2013 Forskningssammanställning - spridning Forskarskolor – ingen finansiering av lärarlön Avsiktsförklaring SU VFU – avtal med lärosäten i länet Programförklaring SKL, fack, Svenskt näringsliv

FoU-strategi med plan 2013-16 + forskningsprogram: I. FoU-kultur i skolan där lärare och skolledare är aktivt delaktiga och tillsammans tar ansvar för sin gemensamma kunskapsutveckling. II. Lärare och skolledare med djup och bred kunskap och kompetens med analytiskt förhållningssätt och förmåga att omvandla teori till praktik. Ökad kunskap om undervisning och lärande organisation och ledarskap vilken roll forskning kan fylla hur den kan tillämpas i den praktiska verksamheten IV. Samverkan och samarbete. Nya arenor och samverkansformer för möten teori - praktik, akademi – verksamhet

I. FoU-kultur – förutsättningar för kollegialt lärande Ex Professionellt kollegialt lärande i skolan Ämnesdidaktiska forskningsnätverk – vetenskaplig ledning (Stockholm Teaching Learning Study – STLS) Seminarier som leds av lärare och skolledare Nya former för fysiska o digitala möten Lärarnas forskningskonferens v 44 – paperbaserad Konferens skolledare, lärare o forskare

II. Lärare & skolledare: analytiskt förhållningssätt, teori - praktik Forskarstudier Magister o master Uppsatskurser för behörighet till studier på avancerad nivå

III. Ökad kunskap o forskning om System för att identifiera kunskapsobjekt o problemområden som del av förvaltningens systematiska kvalitetsarbete Forskningsprogram med förslag på forskningsområden Delfinansiering – forskning och FoU-projekt Skolor ansöka om medel för FoU-projekt Lärare & skolledare – presentera på forskningskonferenser System för aggregera kunskap Sprida kunskap om forskning

Förslag forskningsprogram Professionsutveckling lärare Bedömning och betyg Arbetsorganisation och ledarskap Skolavhopp Skolans kompensatoriska uppdrag

IV. Samverkan o samarbete – nya arenor Programförklaring SKL Gemensamt FoU-program – KSL Gemensam finansiering av forskning SU + andra lärosäten Erfarna lärare med forskningskonferens bli brobyggare

Stockholmslyftet i matematik Kollegialt lärande utifrån forskningsbaserade undervisningsmoduler – Skolverket – alla lärare Leds av matematikhandledare Seminarier – forskningsspridning Kompensatoriskt uppdrag - läxhjälp Särskilt begåvade elever

Prioriterade FoU-områden med FoU-samordnare Matematik NT Språkutveckling Organisation & ledarskap

Karriär för lärare - regeringsförslag Två karriärvägar Förstelärare Lektor Statliga medel – användas till löneökning 85 tkr / förstelärare – ca 5000kr/mån 170 tkr / lektor – ca 10000kr/mån Huvudman avgör vilka lärare som uppfyller kvalifikationer hur processer kring prövning av kvalifikationer ska se ut betonas att rektor har viktig roll

Förstelärare – särskilt yrkesskicklig lärare Kvalifikationer: - behörighetsgivande examen (legitimation) - genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar som lärare inom skolväsendet - ha visat särskild god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen, och - även i övrigt bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen

Förstelärare Arbetsuppgifter: bör i allt väsentligt bestå av undervisning och uppgifter som hör till undervisningen Exempel - ansvara för introduktion av nyanställda lärare - coacha andra lärare - initiera pedagogiska samtal - initiera och leda projekt i syfte att förbättra undervisningen - examensansvarig (gy o vux) - ansvara för att lärarstudenter tas emot på ett bra sätt under VFU - huvudansvarig för ett ämne

Lektor Kvalifikationer: - behörighetsgivande examen - lägst licexamen eller motsvarande utländsk examen i ämnesdidaktik eller ämne som hänförs till undervisning (även speclärare &pedagoger) - under minst fyra år som lärare visat på pedagogisk skicklighet - krav på ansökan till skolverket tas bort

Lektor Arbetsuppgifter: Bör i allt väsentligt bestå av undervisning och uppgifter som hör till undervisningen Exempel - driva ämnesövergripande projekt - bedriva egen forskning - handleda andra lärare i frågor som är kopplade till det specifika ämnet - hålla i kontakt med universitet och högskolor - hålla sig uppdaterad om aktuell forskning och sprida till kollegor - huvudansvarig för ett ämne