”Man ser att de har kunskap men det går inte att läsa” Att möta högskolan med sitt första- eller andraspråk Presentation av och diskussion om ett påbörjat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Närvaro!!.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Ungas frågor om alkohol och droger
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Svenska p Svenska p.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Språk och interkulturell kommunikation
Att övertyga ! Disposition och mall.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Hur gör man en debattartikel?
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BREDDAD REKRYTERING.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

”Man ser att de har kunskap men det går inte att läsa” Att möta högskolan med sitt första- eller andraspråk Presentation av och diskussion om ett påbörjat avhandlingsprojekt Språkverkstädernas nätverksträff 2011 Patricia Staaf

”Breddad rekryteringsdiskurs” L2-studenter ”Studenter från studieovana miljöer” ”Studenter med annan etnisk bakgrund” Heterogen studentgrupp Finns ej i statistiken Breddad rekrytering

Betyg 124 examinerande texter Är första eller andraspråk enda sakliga skillnaden? Vad är det som skiljer i språkanvändning?

Lucka i forskningsfältet L2-studenters First Year Experience Studenter med svenska som andraspråk på vanliga utbildningsprogram; hur de faktiskt skriver och vilken roll språket spelar i deras möte med högre utbildning

Syfte Genom en komparativ fallstudie bidra till ökad kunskap om studenters, och i synnerhet L2-studenters, skrivande inom högre utbildning

Forskningsfrågor Vilka skillnader och likheter finns i de språkliga strategier L1- respektive L2-studenter använder för att nå studieframgång? Motsvaras dessa skillnader och likheter av lärares generella uppfattningar om de två studentgrupperna? Vilken betydelse för språkanvändning har studenternas sociala bakgrund?

Breddad rekrytering Sociala faktorer Kulturkapital Individens bakgrund Breddad rekrytering Sociala faktorer Kulturkapital Avancerat andraspråk Kontrastiv retorik Skrivutveckling Didaktik Academic Literacity Social kontext

Relevanta svenska studier Studenters skrivande och inskolning i akademiska skrivkulturer och yrkeskulturer (Blåsjö 2004, Ask 2007 och Blückert 2009) Social snedrekrytering/breddad rekrytering till högskola (Hartman 2009 och Berggren 2006) Argumentationsmönster i iranska skribenters texter. (Jansson 2000) Metaspråkliga drag i svenska som andraspråk (Sundberg 2004) Muntlig språkfärdighet hos vuxna andraspråksinlärare (Eklund Heinonen 2009) Grammatiska metaforer i senare skolår (Magnusson2011)

Teori Bourdieus teorier om kulturellt kapital Ivanič beskrivning av studentens självbiografiska jag respektive diskursiva jag Faircloughs modell för diskursanalys Halliday SFL (Grammatiska metaforer) Cummins Cognitive Academic Language Proficiency (CALP) ?

Undersökningsgrupper En- och flerspråkiga studenter som läser första året på treårigt samhällsvetenskapligt program. 20 L2- studenter (10 språk) 14 L1- studenter (inkl nordiska språk) Lärare på programmet Lärare i studieverkstäder

Material 169 examinerande skriftliga texter producerade under studenternas första år på högskola (14 texter för näranalys) 34 studentenkäter för bakgrunds-information Intervjuer och fokusgruppsamtal med 6 studenter och 6 lärare 10 enkäter från språkverkstäder Kursplaner

Lärarröster Andraspråk är inte problemet utan talspråklighet /ungdomsspråk, liksom bland L1-studenter, ”19 åringarna har tagit över” Större risk för plagiat och överanvändning av begrepp bland L2-studenter Vissa kan inte bygga en mening, krånglar till det Stora textmängder är en utmaning för L2-studenter Osäkerhet kring den egna lärarrollen exv feedback, frågan om språkanvändning och resultat är känslig

Tendenser enkäter språkverkstäder L2-studenterna är överrepresenterade bland besökarna i språkverkstäderna: 30 – 80 % av besökarna, de flesta 50% eller mer De har särskilda utmaningar som är rent språkliga: Grammatiska strukturer Ordval och stil

L2-studenter har dessutom utmaningar som är snarare sociala och kulturella: Att skriva med egna ord Europeisk kod för akademiskt skrivande Grupparbeten L2-studenterna efterfrågar delvis annat stöd

En annan bild ” Vår uppfattning är att de L2-studenter som besöker Studieverkstaden i högre grad än L1-studenter behärskar sitt förstaspråk för akademiska ändamål.” ”Sen finns det ju studenter som har svenska som andraspråk som inte har några problem alls utan skriver ett alldeles utmärkt språk /…/ och det fungerar väl så bra som andra studenter.”

Studentröster Tankar om mängd och form, inte funktion Det akademiska skrivandet uppfattas av många som svårt och annorlunda Förväntningar på utveckling = nya fackuttryck och begrepp dvs lärande snarare än socialisation (Lundqvist 2009) L2-studenter förväntar sig ”förbättring” annars inga stora skillnader Akademiska kulturen större utmaning än språket

”Jag förväntar mig mycket ”Jag förväntar mig mycket. Jag tror att det kommer förändra mitt liv på många sätt. Dessutom tror jag att det kommer att bli tufft”  ”Jag gillar att skriva målande och känslosamt men högskolans texter känns som de ska vara tråkiga, ”vetenskapliga”. ”Jag hoppas att jag kan utveckla mitt fackspråk utan att förlora förankringen i verkliga livet.”

Behörighet bland L2-studenter i undersökningsgruppen Inga samband behörighet och resultat Inga klara samband behörighet och vardaglig språkanvändning Eventuellt samband behörighet – tid i landet

Resultat hemtenta november mars

Tidigare akademiska studier mest avgörande för högt betyg %

Fokus för textanalys Övergripande textstruktur och textbindning Precision i ordval och gråzonsord (K Lund) Röst, perspektiv Metatext

Uttryck för den egna hållningen/inställningen fångar studentens röst/perspektiv och genreanpassning L2: egen erfarenhet, egen uppfattning i sakfrågan Jag kan själv bekräfta att… Jag tror detta beror väldigt mycket på Detta får mig att förstå.. Varför jag tycker att /…/ beror även på…. L1: egen uppfattning i sakfråga, egen uppfattning i relation till litteraturen Den poäng F gör /…/ tycker jag är viktig att ta upp Vi skulle kunna säga….. Utifrån…..

Stickprov två texter Student med svenska som första språk Student med annat första språk Jag vill här använda och undersöka… Samtidigt anser jag…. Något till synes … Utifrån performativitetsteorin…. Vi skulle kunna säga….. … kommer här använda mig av… Jag vill …. Jag menar….. Tror jag… …som jag anser har… Jag anser att…. Detta får mig att förstå…. Vilket ger mig….. Jag påstår inte att… Man egentligen inte känner till…. Det jag menar på är…..

Textbindning Prövar tesen att skribenter som är säkrare i sin språkanvändning använder färre explicita konnektiver men har samtidigt tillgång till ett bredare register Jfr Hellspong/Ledin (1997) Nyström (2001)

Referatmarkörer L2 Detta kan vi förknippa med boken ”Mångkulturalism” kap 3 s(66 -67) som skriver att… Enligt Rolf Lidskog och Fuat Demiz Kap 6 (s135) anser dem att… L1 Fundberg visade i sin rapport…. Slutsatsen Fundberg gör… Den poäng Fundberg gör i slutet…

Ordval och uttryck Tittar man på det från en synvinkel så… Att det sker våld mot den muslimska kvinnan…. De har sökt sig bort från tvångsutövning av olika människokränkande krav som ställs, förväntas av dem att utföras så som tvångsgifte.

Gråzonsord • Välkända för de flesta L1-talare ofta okända för L2-talare • Lärare uppfattar dem inte som nya och förklarar dem därför inte • Används för att förklara nya fackord (rektangel= fyrkant) • De flesta av dem är fackspecifika och kan ha olika betydelse I oilka fack/ämnen Lund (2008)

Färre grammatiska metaforer i L2-texterna Integrationsmöjlighet/integrationsmedel …uppdelning svenskar och invandrare L-2 …ett steg in i samhället och en väg för en bra framtid… tankesystemet ”vi – de” Jfr Magnusson (2011)

Preliminära resultat i textmaterial Oväntat få andraspråksdrag Talspråkligt och pratigt i båda grupper Skillnader mellan grupperna: Textbindning mellan och inom stycken Metatext (men störst skillnad okt – mars) Stavning och ordval Röst (dock störst skillnad tidigare akademisk utbildning eller ej)

Dialog Är frågorna relevanta och intressanta? Bör jag göra andra val? Konsekvenser för språkverkstäderna?

Tack! patricia.staaf@mah.se